Grupa PSA, zgodnie z obietnicą, opublikowała wyniki pomiarów zużycia paliwa trzech swoich modeli w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Pomiarów dokonano zgodnie z protokołem testowym, opracowanym wspólnie z organizacjami pozarządowymi Transport & Environment (T&E) oraz France Nature Environnement (FNE), których audytorem jest Bureau Veritas.
Badania zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego są odpowiedzią na zarzuty z listopada 2015 roku, kiedy media podważyły zaufanie do branży motoryzacyjnej. Grupa PSA postanowiła udowodnić, że deklarowane przez nią wartości zużycia paliwa są prawdziwe. Właśnie dlatego dokonano pomiarów zgodnie z protokołem określonym wspólnie z organizacją pozarządową Transport & Environment. Badania zostały przeprowadzone na drogach publicznych w pobliżu Paryża (25,5 km w warunkach miejskich, 39,7 km w warunkach pozamiejskich oraz 31,1 km na autostradzie), przy normalnym korzystaniu z wyposażenia samochodu (włączona klimatyzacja, uwzględniony ciężar pasażerów i bagażu, nachylenia terenu itd.). Protokół badawczy był inspirowany europejskim projektem RDE „Real Driving Emissions”, w którym do pomiaru emisji i zużycia paliwa wykorzystuje się mobilne urządzenia pomiarowe typu PEMS.
Pierwsze wyniki dotyczą na razie trzech pojazdów – Peugeota 308, Citroëna C4 oraz DS3. Przeprowadzone badania pokazują, że uzyskane wartości zużycia paliwa są porównywalne z wynikami uzyskiwanymi przez klientów na co dzień eksploatujących pojazdy. Dokładne wartości zostały przedstawione w poniższej tabeli.
Testowane samochody |
PEUGEOT 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure |
CITROËN C4 GRAND PICASSO 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive |
DS 3 1,6l BlueHDi 120 S&S BVM6 So Chic |
Zużycie paliwa zmierzone w protokole testowym (l/100 km) | 5,0 | 5,6 | 4,9 |
Zużycie paliwa uzyskane przez klientów – wyniki z ankiet konsumenckich (l/100 km) | 5,0 / 5,1 | 5,5 / 5,7 | 5,1 / 5,3 |
Do około połowy roku 2016 Grupa PSA ma podać wyniki pomiarów zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego dla 30 modeli marek Peugeot, Citroën i DS.
Jak podkreśla Gilles Le Borgne, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Grupy PSA Peugeot Citroën: „Zależy nam na utrzymaniu zaufania, jakie mają do nas nasi klienci i właśnie w tym celu wprowadzamy działania, które zapowiedzieliśmy w roku 2015. W wyniku prac, jakie wykonaliśmy wspólnie z T&E, FNE i Bureau Veritas, protokół pomiarowy jest już zatwierdzony, a pierwsze wyniki uzyskane przy jego użyciu zgodne są z wynikami zmierzonymi przez naszych klientów”.
Źródło: PSA