Fuzja koncernów FCA i PSA

Stało się to, o czym mówiło się już od dawna. Zarządy koncernów Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA podpisały umowę o połączeniu. Tym samym powstał czwarty co do wielkości i trzeci pod względem przychodów producent samochodów na świecie.

Fuzja nastąpi w stosunku 50:50, a żaden z akcjonariuszy nie będzie mógł mieć więcej niż 30 proc. głosów na zgromadzeniu akcjonariuszy. Rocznie obie firmy sprzedają 8,7 mln aut, z czego przychody wynoszą niemal 170 mld euro, a zysk operacyjny przekracza 11 mld euro. Szacuje się, że od pierwszego roku połączenia uda się zaoszczędzić 3,7 mld euro. Oszczędności mają pochodzić przede wszystkim ze wspólnego konstruowania układów napędowych i płyt podłogowych, przy czym oba koncerny zapewniają, że nie będą zamykane fabryki. Fuzja ma pozwolić na skuteczne konkurowanie m.in. z Toyotą, Volkswagenem oraz sojuszem Renault-Nissan-Mitsubishi.

Przypomnijmy, że do koncernu FCA należą marki: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Jeep, Maserati, Chrysler, Dodge, RAM i SRT, natomiast w strukturach PSA znajdują się: Citroen, Peugeot, Opel, DS i Vauxhall.

Prezesem nowej grupy zostanie Carlos Tavares (PSA), natomiast szefem rady nadzorczej będzie John Elkann z FCA.

Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA, powiedział: „Nasze połączenie to ogromna szansa na zajęcie silniejszej pozycji w branży motoryzacyjnej, zwłaszcza, że staramy się przejść do świata czystej, bezpiecznej i zrównoważonej mobilności oraz zapewnić naszym klientom światowej klasy produkty, technologie i usługi. Jestem przekonany, że dzięki talentowi i pozytywnemu nastawieniu naszych pracowników odniesiemy sukces”.

Natomiast Mike Manley, dyrektor generalny FCA, dodał: „Jest to związek dwóch firm z niesamowitymi markami oraz wykwalifikowanym i oddanym personelem. Oba koncerny mają za sobą trudne czasy, ale teraz są sprawnymi, inteligentnie zarządzanymi, potężnymi konkurentami. A przy tym łączy wspólna cecha – traktujemy nowe wyzwania jako okazję do bycia lepszymi w tym, co robimy”.