Fabryka silników Mercedesa w Jaworze nabiera kształtów

Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze rozpoczęła się oficjalnym aktem wmurowania kamienia węgielnego w czerwcu 2017 r. Obecnie prace wchodzą w kolejny etap – przy ulicy Cukrowniczej rozpoczyna się budowa największej hali montażowo-produkcyjnej, zgodnej z założeniami pakietu Przemysł 4.0. Zakład ma także kształcić w przyszłości młode kadry specjalistów.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników wysokoprężnych, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W fabryce zostaną zastosowane ultranowoczesne rozwiązania „Przemysłu 4.0”, czyli oparcie produkcji i montażu na współpracujących systemach cyber-fizycznych. Dzięki robotyzacji, ciężkie, monotonne lub wymagające precyzji prace będą wykonywane przez maszyny. Systemy VR (virtual reality) będą nie tylko wspomagać produkcję, ale posłużą też w zdalnej diagnozie koniecznych napraw oraz w przyuczaniu pracowników na liniach produkcyjnych. IoT (Internet of Things) i „smart system”, czyli inteligentne systemy zarządzania danymi i sterowania wszelkimi urządzeniami fabryki, to kolejne elementy „Przemysłu 4.0”, które będą implementowane w trakcie budowy zakładu. Obejmą one zarówno zarządzanie utrzymaniem ruchu, sterowanie produkcją, jak i proste czynności – zarządzanie oraz kontrolę porządku i czystości.

„Fabryka w Jaworze ma szansę stać się wzorcem w dziedzinie produkcji silników w wielu obszarach. Dla przykładu, dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie ekologii i zarządzania energią, Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie z zerową emisją dwutlenku węgla” – mówi dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Inwestycja koncernu Daimler AG i uruchomienie nowej fabryki w Jaworze pozwoli na wzrost zdolności produkcyjnych koncernu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zwiększenie elastyczności i efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Jest to konieczne m.in. z powodu rekordowych wyników sprzedaży koncernu na świecie (2,3 mln samochodów osobowych i wzrost sprzedaży o 9,9%). W Polsce ten wzrost był jeszcze większy – 16,8 tys. pojazdów i wzrost sprzedaży o ponad 40% (pozycja nr 1 w segmencie premium).

W niespełna 5 miesięcy zrealizowano zadania związane z organizacją zaplecza biurowego, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zakończono budowę ogrodzenia zakładu oraz infrastruktury zewnętrznej – docelowych dróg, parkingów i instalacji podziemnych. Wykonano także roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Jej budowa rozpoczęła się w połowie stycznia 2018 roku. Zgodnie z planami, pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i pozostałych budynków fabryki.

W nowo powstającej hali będą działać 3 linie montażowe: dwie o mocy przerobowej 250 tys. jednostek rocznie i długości 800 metrów oraz jedna, tzw. „flexi line”, o mocy 100 tys. Znajdą się tu również stanowiska testowe do testowania silników na zimno i gorąco, powierzchnie logistyczne do konfekcjonowania koszyków z częściami oraz moduł do wysyłki gotowych produktów. W budynku będzie się także odbywać przedmontaż podzespołów.

Zespół powiększy się do 200 osób do końca 2018 r.

Zgodnie z planem, w jaworskiej fabryce silników Mercedes-Benz powstanie ponad 500 nowych miejsc pracy. Obecnie Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółka powołana do budowy fabryki, zatrudnia blisko 50 osób. Prawie 70 proc. zatrudnionych osób to pracownicy z Polski, 30 proc. stanowią oddelegowani pracownicy koncernu Daimler AG. Zgodnie z planami, w 2018 r. zespół fabryki powiększy się do 200 osób, przy czym w 2018 r. pracę rozpoczną pierwsi pracownicy działów produkcyjnych.

Fabryka ma wspierać społeczność lokalną i szkolić młodzież

W ciągu minionych miesięcy nawiązała także współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi: Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, Zespołem Szkół Samochodowych oraz Wydziałem Techniczno-Przyrodniczym Politechniki Wrocławskiej w Legnicy. W ramach współpracy planowane jest m.in. doposażenie pracowni i warsztatów, a także szereg działań edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli z regionu, mających na celu pomoc w podnoszeniu kwalifikacji absolwentów szkół technicznych.

FABRYKA SILNIKÓW MERCEDES-BENZ W JAWORZE:

1. Łączna suma inwestycji – ok. 500 mln Euro (ponad 2,1 mld PLN)
2. Teren fabryki – ok. 50 hektarów
3. Liczba miejsc pracy – ponad 500
4. Zastosowanie idei „Przemysł 4.0“
5. Zakład neutralny pod względem emisji CO2
6. Rodzaje produkowanych silników – OM 654 (wysokoprężny) i M 254 (benzynowy)
7. Łączna moc przerobowa – 600 tys. silników
8. 3 linie montażowe w systemie AGIPRO
9. 3 linie obróbkowe w systemie AGIPRO
10. Zastosowanie techniki NANOSLIDE w procesie obróbki
11. Metraż hal – ponad 200 tys. m2

Źródło: Mercedes-Benz Polska
oprac. MF/jab

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności