Dwucyfrowy wzrost polskiego rynku CFM po trzech kwartałach 2016

Po trzecim kwartale roku dynamika wzrostu liczby pojazdów użytkowanych w wynajmie długoterminowym osiągnęła już dwucyfrową wartość, na poziomie 11 procent. Rosnąca wśród przedsiębiorców w Polsce popularność wynajmu długoterminowego samochodów wynika z coraz większego zainteresowania takim sposobem finansowania aut służbowych w sektorze małych i średnich firm.

Według danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, branża CFM rozwijała się szybciej o ponad półtora punktu procentowego, niż na koniec I półrocza 2016 roku, oraz aż o ponad 2 procent w porównaniu do pierwszego kwartału.

– „Jeszcze kilka lat temu wynajem długoterminowy był postrzegany jako rozwiązanie zarezerwowane dla dużych korporacji. Obecnie oferta firm CFM jest już jednak w pełni dostosowana także do potrzeb i możliwości nawet najmniejszych przedsiębiorców, korzystających w swojej działalności choćby tylko z 1 samochodu” – komentuje Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska.

Atrakcyjne finansowanie i pełna obsługa – tego szukają firmy

Na koniec trzeciego kwartału 2016 roku należące do PZWLP firmy wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), reprezentujące ok. 80 procent tego rynku w Polsce, finansowały i zarządzały ponad 126,5 tys. pojazdów użytkowanych przez przedsiębiorców w kraju w usługach Full Serwis Leasingu i Leasingu z Serwisem.

Jak wynika z danych opublikowanych przez PZWLP, tempo wzrostu liczby aut w wynajmie długoterminowym jest w każdym kolejnym kwartale bieżącego roku coraz szybsze. W trzecim kwartale bowiem łączna flota firm PZWLP w usłudze Full Serwis Leasingu była większa o 11 327 aut, niż rok wcześniej. Oznacza to, że dynamika rozwoju branży wyniosła aż 11 procent, w porównaniu z tym samym okresem roku 2015. Była tym samym jeszcze wyższa, niż na koniec czerwca (9,4 proc.) oraz w pierwszym kwartale roku (8,9 proc.).

Znaczący był również udział branży wynajmu długoterminowego w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w Polsce, czyli w kluczowym już od dłuższego czasu segmencie dla kondycji całego rynku motoryzacyjnego. Zgodnie z danymi IBRM Samar bowiem, w trzecim kwartale 2016 roku, firmy były nabywcami więcej niż 2/3 (aż 70,5%) wszystkich sprzedanych nowych aut osobowych w salonach w naszym kraju. Jak podaje PZWLP, w wynajmie długoterminowym znalazło się w tym czasie co piąte nowe auto osobowe (19,8 proc.) kupowane przez firmy, czyli ponad 12,8 tys. samochodów. Większość z nich, bo nieco ponad 10 tys. pojazdów, została zakupiona własnie przez firmy zrzeszone w PZWLP.

„Rynek flotowy przechodzi w Polsce od kilku lat dużą transformację” – mówi Leszek Pomorski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management. – „Pierwszy jej etap, a więc przejście na zewnętrzne finansowanie aut służbowych, przedsiębiorcy w naszym kraju mają już w zasadzie za sobą. Obecnie firmy poszukują jednak już nie tylko możliwości finansowania swoich samochodów poprzez zewnętrzne źródła, czyli np. poprzez kredyt czy klasyczny leasing, ale oczekują usług kompleksowych – zarówno finansowania floty, jak i jej pełnej obsługi” – dodaje.

Diesle wyborem nr 1 , eko-flota zyskuje na popularności

Jeśli chodzi o strukturę jednostek napędowych stosowanych w autach flotowych, znajdujących się w wynajmie długoterminowym zarządzanym przez PZWLP, to wciąż najpopularniejszym pozostaje silnik Diesla, który występuje w przypadku 72,4 proc. pojazdów.

Auta ekologiczne, a więc napędzane silnikami hybrydowymi i elektrycznymi, mają wciąż bardzo niski udział w łącznej flocie, na poziomie 0,3 proc., jednak ich liczba na koniec trzeciego kwartału znacząco wzrosła – do łącznie 410 pojazdów (394 samochody hybrydowe i 16 elektrycznych). Dla porównania, w drugim kwartale aut tego typu było 296 (286 hybrydy, 10 elektryczne), zauważają eksperci PZWLP.

Wśród najbardziej popularnych modeli samochodów na koniec trzeciego kwartału znalazły się: Skoda Octavia, Ford Focus, Skodia Fabia, Toyota Yaris oraz Opel Astra.

Źródło: PZWLP
oprac. (MF/jab)