Dwie Toyoty Mirai zarejestrowane w Polsce

Toyota zarejestrowała w Polsce dwa wodorowe samochody. Auta otrzymały czasowe tablice homologacyjne. Pojazdy były sprawdzane pod kątem procedury tankowania wodoru oraz możliwości ich wykorzystania podczas codziennego użytkowania na polskich drogach.

Dwie Toyoty Mirai otrzymały tablice homologacyjne od Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), który zajmuje się m.in. realizacją w Polsce projektu HIT-2 – Corridors. W jego ramach ma powstać europejska sieć stacji tankowania wodoru, umożliwiająca podróż samochodem wodorowym po całej Europie.

– Badania homologacyjne pojazdów są jednym z głównych obszarów działalności Instytutu Transportu Samochodowego. Każdy model samochodu przed dopuszczeniem do ruchu musi uzyskać świadectwo homologacji typu, potwierdzające spełnienie określonych przez prawo wymagań, więc przed rozpoczęciem sprzedaży proces homologacji musi również przejść model Mirai – powiedział Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS.

Podczas kilkudniowych testów oba auta tankowane były za pośrednictwem mobilnej stacji wodoru, udostępnionej przez firmę Linde. Pierwsze stacje wodorowe mają powstać w kraju w ciągu kilkunastu miesięcy. To pozwoli na uruchomienie sprzedaży aut wodorowych w Polsce.

Producenci pojazdów zapowiadają wprowadzanie na rynki nowych modeli wyposażonych w ogniwa paliwowe. Przewidujemy systematyczny rozwój stacji tankowania wodoru także w Polsce, m.in. w oparciu o plan implementacji, tj. harmonogram budowy sieci stacji tankowania wodoru oraz prognozy pełnego urynkowienia tej technologii, autorstwa Instytutu Transportu Samochodowego – dodaje Krupiński.

Toyota Mirai napędzana ogniwami paliwowymi emituje podczas jazdy tylko parę wodną. Właśnie ten samochód ma znacząco przyczynić się do zrealizowania deklaracji Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. zmniejszenie do 2050 r. łącznej emisji CO2 związanej z działalnością Toyoty o 90% w porównaniu do poziomu z roku 2010.

– Wodorowa Toyota Mirai to samochód produkowany seryjnie, który jest już sprzedawany w Japonii, USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii. W tym roku trafi także do Norwegii, Szwecji i Holandii. Do 2020 roku Toyota planuje zwiększyć produkcję do 30 tys. egzemplarzy rocznie” – mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.


Źródło: Toyota