BMW, Daimler, Ford i VW utworzą Ionity – paneuropejską sieć szybkiego ładowania „elektryków”

To co Tesla próbuje stworzyć na własną rękę, to samo zamierza uczynić czterech globalnych producentów samochodów wspólnie. Grupa Volkswagen (w tym Audi i Porsche), BMW Group (BMW i Mini), Daimler (Mercedes i Smart) oraz Ford Motor Company utworzą konsorcjum o nazwie Ionity, której celem jest budowa sieci szybkich ładowarek do pojazdów elektrycznych z zasięgiem na całym kontynencie europejskim.

400 szybkich ładowarek do roku 2020

Do 2020 r. firma z siedzibą w Monachium chce oddać do użytku 400 punktów ładowania. Oznacza to, że właściciele pojazdów elektrycznych będą zmuszeni pokonać maksymalnie 120 km, aby znaleźć dogodne miejsce do doładowania. Pierwsze dwadzieścia stacji zlokalizowanych zostanie w Norwegii, Niemczech i Austrii zostanie uruchomionych jeszcze w tym roku. Z kolei już w przyszłym Ionity będzie starało się dorzucić do sieci pan-europejskiej kolejne 100 punktów.

Stacje o mocy 350 kW wykorzystują europejski standard CCS (Combined Charging Standard), system konkurencyjny dla japońskiej normy CHAdeMO. CCS jest również stosowany w Chinach. W rzeczywistości Tesla ma zintegrować ten sam CCS w swoich modelach, pozwalając swoim klientom nie tylko korzystać z zastrzeżonej sieci doładowania, ale także tej oferowanej przez Ionity oraz innych stacji CCS.

Otwarte zaproszenie dla innych producentów

Firma Ionity zamierza w najbliższym czasie przekonać do swojej idei innych producentów samochodów. – „Pierwsza ogólnoeuropejska sieć ładowania o dużej mocy odgrywa istotną rolę w tworzeniu rynku pojazdów elektrycznych” – powiedział Michael Hajesch, dyrektor generalny firmy Ionity. – „Sieć Ionity powinna realizować nasz wspólny cel, jakim jest zapewnienie klientom szybkiego ładowania i możliwości płatności cyfrowych, aby ułatwić podróżowanie na duże odległości” – dodał Hajesch.

Im więcej partnerów bierze udział, tym więcej można zainwestować w infrastrukturę, co tylko sprawia, że sieć jest bardziej interesująca dla konsumentów. Przy mocy 350 kW ładowanie będzie znacznie szybsze niż w przypadku dzisiejszych stacji, w tym Tesli. Konsorcjum negocjuje już umowy z istniejącymi firmami, które tworzą własne sieci ładowania dla pojazdów elektrycznych. Zamierza także nakłonić do projektu instytucje polityczne i te wspierane przez przedsiębiorstwa.

Źródło: Ionity, Fleet Europe
oprac. MF/jab