40 lat sondy lambda

Firma Bosch w przeciągu 40 lat wyprodukowała ponad miliard czujników odpowiedzialnych za czystość spalin. Pierwszym samochodem z fabrycznie montowaną sondą lambda było Volvo serii 240/260 z 1976 roku.

Sonda lambda jest strażnikiem czystości splin w układzie wylotowym silnika. Jej zadaniem jest mierzenie składu gazów wydechowych. To rozwiązanie pozwoliło na dokładne określenie ilości wtryskiwanego paliwa, a co za tym idzie powstanie efektywnych i czystych jednostek spalinowych. Nie są to jedyne możliwości czujnika tlenu. Dla przykładu w silnikach benzynowych bez nowoczesnych sond lambda nie byłoby możliwe odcinanie dawkowania w fazie hamowania silnikiem, które przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Nie byłoby również możliwe nowoczesne oczyszczanie spalin w silnikach Diesla.

Sondy lambda są i pozostaną kluczowym elementem, który zapewnia czyste i efektywne działanie silników spalinowych” – mówi Uwe Thomas, prezes pionu Bosch Automotive Aftermarket.

Dane produkcyjne Boscha wskazują znaczny wzrost zapotrzebowania na sondy lambda przez ostatnie 40 lat. Przez pierwsze 32 lata produkcji (od 1976 do 2008 roku) aby wyprodukować 500 milionów sztuk oraz tylko 8 kolejnych lat (od 2008 do 2016 roku) aby podwoić wielkość produkcji do 1 mld sztuk.

Źródło: Bosch