Toyota wycofuje się z partnerstwa z Tesla Motors

Koncern Toyota sprzedał wszystkie posiadane dotąd przez siebie udziały w Tesla Motors. Jak twierdzą przedstawiciele japońskiej firmy, Toyota nie widzi żadnych dalszych korzyści z partnerstwa przemysłowego z kalifornijskim producentem samochodów elektrycznych.

W październiku 2014 r. Toyota sprzedała pierwszą serię swojego kapitału w firmie Tesla Motors za imponującą sumę 700 milionów dolarów. Z kolei Daimler sprzedał swoje akcje Tesla w marcu 2016 roku na poziomie 800 milionów dolarów.

Z pomocą firmy motoryzacyjnej należącej do Elona Muska, Toyocie udało się bardzo szybko wprowadzić na rynek elektryczną wersję modelu RAV4 (z czego 2,600 sztuk zostało wybudowanych w latach 2012 i 2014). Gotówka pozyskana ze sprzedaży popularnego SUV-a dała jednocześnie Tesli stabilność finansową i szansę na dalszy rozwój marki. Niemiecki koncern Daimler AG z kolei uzyskał dostęp do technologii akumulatorów Tesli i wykorzystał ją w modelu Klasy B, a także wcześniejszej w Smartcie Fortwo ED. W międzyczasie  rozwiązania uzyskane od amerykańskiego pioniera aut elektrycznych zostały zastąpione przez rodzimego producenta tego typu podzespołów, firmę Deutsche Accumotive.

Toyota już sprzedała swoje ostatnie akcje pod koniec ubiegłego roku, ale firma postanowiła nie mówić o tym do tej pory. – „Nasze partnerstwo na rzecz rozwoju z firmą Tesla zakończyło się jakiś czas temu, a ponieważ nie było żadnych nowych wydarzeń na tym froncie, zdecydowaliśmy, że nadszedł czas na sprzedaż pozostałych akcji” – powiedział dla agencji Reuters rzecznik Toyota Motor Corporation, Ryo Sakai.

Wydaje się, że Toyota zmieniła swoją opinię na temat samochodów elektrycznych. Do tej pory była zdecydowanym zwolennikiem hybrydowych pojazdów i tych napędzanych wodorem. W listopadzie 2016 r. japoński koncern utworzył własny oddział samochodowy koncentrujący się tylko i wyłącznie nad rozwojem napędu elektrycznego. Producenci samochodów na całym świecie starają się nadążać za coraz bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi emisji, co sprawia, że ​​pojazdy typu EV muszą mieć swoje portfolio w przypadku każdego producenta samochodów.

Źródło: Reuters, Toyota
oprac. MF/jab