Audi Quattro – stara szkoła 4×4 w wydaniu na XXI wiek

Z taśmy produkcyjnej w nowej fabryce Audi w San José Chiapa, zjechało 8-milionowe Audi z napędem na cztery koła Quattro. Technologia opracowana na potrzeby rajdowej Grupy B z lat 80-tych, w nowoczesnym wydaniu jest dostępna w ponad 100 wersjach modelowych producenta z Ingolstadt.

Technika quattro zadebiutowała w roku 1980, a dziś można ją spotkać w takich modelach jak: Q7, A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 oraz we wszystkich modelach typu S i RS.

W roku 2015, 44 procent wszystkich klientów Audi na całym świecie wybrało model z napędem na cztery koła quattro. Na czele tej listy znajduje się Audi Q5, którego jak dotąd wyprodukowano w ilości prawie 262 000 egzemplarzy. Modele z napędem na cztery koła quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, w Kanadzie, w Rosji i na rynkach bliskowschodnich. W Niemczech, sprzedaż modeli z napędem quattro osiągnęła poziom 122 048 egzemplarzy. W Polsce 62 procent wszystkich sprzedanych w 2016 roku samochodów Audi wyposażone było w napęd quattro.

Najnowszym rozwiązaniem zaproponowanym przez Audi, jest napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Układ ten również zaprojektowano dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie. Przy tym rozwiązaniu, sterowane sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu skrzyni biegów, rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie napędowe. Dodatkowo w dyferencjale tylnej osi umieszczono wysprzęglik. W sytuacji, w której napęd na cztery koła nie daje żadnych korzyści, sprzęgło i wysprzęglik zostają otwarte. Dzięki temu, elementy tylnego zespołu napędowego wytwarzające opory, zatrzymują się i nie generują strat energii. Sterownik systemu, na podstawie wielu danych przewiduje stan pojazdu z wyprzedzeniem rzędu około pół sekundy. Jeżeli na przykład system rozpozna, że wewnętrzne koło znajdujące się w zakręcie dociera blisko granicy przyczepności, przewidująco włącza napęd na cztery koła. Napęd na cztery koła jest więc aktywny zawsze wtedy, kiedy jest potrzebny. Nowa koncepcja znacznie zwiększa wydajność, bez pogorszenia właściwości jezdnych i dynamiki pojazdu.

Quattro w pigułce

Napęd na cztery koła quattro opracowany przez Audi, to kamień milowy w historii motoryzacji. Technika ta zadebiutowała w roku 1980 na wystawie samochodów w Genewie, w modelu Ur-quattro. W roku 1986, Audi zastąpiło ręcznie blokowany, międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji, mechanizmem różnicowym typu Torsen, mogącym zmiennie rozdzielać moment obrotowy. W roku 2005 pojawiła się przekładnia planetarna z asymetryczno-dynamicznym rozłożeniem sił i momentu. Do dziś, samoblokujące, międzyosiowe mechanizmy różnicowe są przez Audi doskonalone i uznawane za punkt odniesienia w zakresie właściwości trakcyjnych, dynamiki jazdy i małej masy własnej.

Napęd na cztery koła quattro święcił i święci cały czas wiele triumfów w sportach motorowych. Dotychczasowy bilans Audi wygląda tak: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, sześć zwycięstw w słynnym wyścigu górskim w Pikes Peak (USA), mistrzostwo w amerykańskiej serii TransAm, dwa tytuły mistrza DTM, jedenaście zwycięstw w krajowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych.

Źródło: Audi, oprac. MF/jab