10 kluczowych trendów w europejskiej branży CFM w 2018

Niewątpliwie poprzedni rok był bardzo udany dla branży Car Fleet Management. Czy rok 2018 będzie równie owocny? Oto 10 najważniejszych trendów w europejskiej sferze europejskiego rynku flotowego, które zdaniem największych firm badawczych mogą mieć istotny wpływ na jego rozwój w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

1. Sprzedaż samochodów w górę

Blisko 15,5 mln nowych samochodów sprzedanych w 2017 r. to bardzo dobry wynik krajów członkowskich w UE. Według ekspertów za dalszym wzrostem w 2018 roku przemawiają trzy czynnik: pozytywny klimat gospodarczy, wzrost zatrudnienia i wzrost zaufania konsumentów. PwC Autofacts przewiduje wzrost o 0,5% do 15,75 miliona pojazdów. Firma LMC z kolei szacuje, że wzrost może wynieść nawet o 1,3%, do 15,89 milionów samochodów. Wiele będzie zależeć od rynku brytyjskiego: niepewność związana z Brexitem może mieć negatywny wpływ, nawet na sprzedaż w całej UE.

2. Recesja Diesla będzie trwać

Niewątpliwie sprzedaż pojazdów z silnikiem wysokoprężnym w Europie będzie nadal spadać. Nawet na dojrzałych rynkach motoryzacyjnych, takich jak Niemcy, Belgia i Wielka Brytania, sprzedaż silników wysokoprężnych znacznie spadła w ubiegłym roku. Trend ten przyspieszy, zwłaszcza ze względu na rosnącą presję legislacyjną na olej napędowy, która zniechęca klientów do zakupu aut napędzanych olejem napędowym.

3. Spadek sprzedaży diesli we flotach

Identyczne wnioski jak klienci indywidualni wyciągają też firmy. Surowsze przepisy, kwestie ochrony środowiska i konwergencja cen oleju napędowego i paliwa doprowadzają do mniejszego zainteresowania zakupu pojazdów wysokoprężnych, zwłaszcza jeśli pod uwagę weźmiemy TCO do ponad 25 000 km/rok. W rezultacie coraz więcej flot korporacyjnych wymienia tego typu auta na wersje benzynowe lub alternatywne układy napędowe. Jeszcze kilka lat temu przewaga Diesli była niepodważalna w sektorze CFM i wyniosła ponad 70% w wielu krajach europejskich. Obecnie spadła do poniżej 60%, a w niektórych krajach do blisko 50%. To kwestia czasu, zanim silniki Diesla odejdą w zapomnienie.

4. Alternatywne układy napędowe w górę

W miarę obniżania się udziału pojazdów zasilanych olejem napędowym, w 2018 roku wzrośnie zainteresowanie alternatywnymi układami napędowymi. Apetyt już jest, ale opłacalność i infrastruktura do ładowania muszą ulec poprawie. Chociaż całkowity koszt posiadania pojazdów elektrycznych jest dziś wyższy niż w przypadku silników konwencjonalnych, lepsze akumulatory i większa autonomia doprowadzą do parytetu TCO w tym lub w następnym roku. Dodajmy do tego rosnącą listę miast instalujących strefy niskoemisyjne, a zauważymy, że pojazdy elektryczne staną się najbardziej popularnymi środkami transportu.

5. Uprzywilejowanie flot

Nadal rozwija się trend w kierunku zakupu większych, droższych samochodów – również w przypadku flot korporacyjnych. Boom na SUV-y nadal trwa, a większość producentów ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model z tego segmentu w swoim asortymencie. Według Dataforce, SUV-y są obecnie najbardziej popularnym segmentem europejskich flot korporacyjnych. W związku z tą tendencją użytkownicy coraz częściej wybierają marki premium, także w przypadku mniejszych segmentach pojazdów.

6. Outsourcing zyskuje na popularności

Outsourcing zyskuje na popularności, nie tylko dla przedsiębiorstw, ale także dla klientów prywatnych. Preferowanymi formułami przejścia z własności na użytkownika są płatność za użytkowanie i prywatna dzierżawa. Ponieważ zyskuje nie tylko końcowy użytkownik, ale także producenci OEM i firmy leasingowe, formuła prywatnej dzierżawy będzie nadal rosnąć w 2018 roku. Forma swego rodzaju „dzielenia się” pojazdem będzie coraz częściej wykorzystywana do optymalizacji wykorzystania pojazdów w firmach. Specjaliści CFM w Europie twierdzą, że takie usługi nie wpłyną negatywnie na sprzedaż nowych samochodów. Rynki wschodzące potrzebują więcej pojazdów, a samochody wspólne będą musiały być szybciej wymieniane.

7. Wzrasta liczba modeli Pay-per-Use

W zależności od trybów mobilności używanych w różnych momentach, płatność za użycie pojazdu w ramach typowego car-sharingu wzrośnie w obecnym roku. Atrakcyjność tego modelu korzystania z pojazdów stanowi przejrzystą i łatwą dla użytkowników indywidualnych oraz coraz częściej także firm ofertę w coraz większej ilości usługodawców.

8. Łączność a prywatność

Powiązanie z przejrzystością to kolejne hasło: łączność. Wzajemna komunikacja pomiędzy samochodami umożliwi w najbliższym czasie zarządcą flot firmowych na skuteczniejsze nadzorowanie parku. Już teraz liczba usług mobilnych, dostępnych w czasie rzeczywistym, generuje znaczne oszczędności i zwiększa bezpieczeństwo pracowników. Jednak telematyka wciąż musi stawić czoła problemom związanym z prawem do prywatności danych i akceptacji użytkowników. W dniu 25 maja wejdzie w życie nowe rozporządzenie ogólne UE w sprawie ochrony danych (GDPR). Jego celem jest zharmonizowanie przepisów dotyczących ochrony danych w całej UE, chroniących obywateli przed naruszeniami prywatności w coraz bardziej napędzanym danymi świecie.

9. Zarządzanie mobilnością rozpoczyna się, ale powoli

Przedsiębiorstwa są zainteresowane zarządzaniem mobilnością, ale nadal istnieją pewne przeszkody w szybkim wprowadzeniu: złożoność Europy, brak ofert i wiedzy specjalistycznej, a także trudność zarówno w przekonaniu pracowników, jak i wdrożeniu wymaganych systemów zarządzania. Eksperci Frost & Sullivan uważają, że ​​zarządzanie mobilnością tak naprawdę zajmie kolejne trzy lata. Tymczasem oferta wciąż się rozwija i zmienia się nastawienie.

10. Internacjonalizacja prowadzi do globalizacji

Dla klientów flotowych kluczowe znaczenie mają oszczędności kosztów. Właśnie dlatego zarządzanie flotą w Europie ewoluowało w kierunku zarządzania kategoriami, w którym zamówienia przejęły wiodącą rolę – centralizując decyzje, aby zoptymalizować korzyści w dużej skali. Ten proces internacjonalizacji doprowadzi do globalizacji. Stąd w najbliższych latach w branży CFM będziemy mieli do czynienia z większą falą przejęć, fuzji i partnerstw. Celem jest zapewnienie silnej pozycji rynkowej w globalizującej się flocie i środowisku szeroko pojętej mobilności, w których Europa pozostanie bardzo ważna.

Źródło: Fleet Europe
oprac. MF/jab