[TEST] Peugeot 3008 – Duże auto z małym silnikiem

Segment SUVów jest obecnie najlepiej rozwijającym się, jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną. Klienci pokochali podwyższane auta, często oferujące więcej przestrzeni. Jednym z przedstawicieli nowego nurtu Peugeot 3008. Choć jego premiera miała miejsce rok temu, to Grupa PSA wciąż aktualizuje ofertę silników. Teraz pod maskę Peugeota trafił nowy, silnik diesla. Postanowiliśmy sprawdzić czy 1,5-litrowe BlueHDi daje sobie radę z bądź co bądź dużym autem.

Tekst: Maciej Gis

Peugeot 3008 pierwszej generacji był minivanem. Niestety mimo wielu zalet w postaci przestrzeni we wnętrzu czy praktyczności, nie okazał się ulubieńcem klientów. Powodem mógł być jego  wygląd zewnętrzny, który mówiąc krótko nie zachwycał.

Na szczęście firma postanowiła całkowicie zmienić podejście do tego modelu i przekształciła go w SUV-a. Przede wszystkim zmieniła się stylistyka auta. Jest spójna, nowoczesna i ciekawa dla oka. Karoseria ma wiele ostrych przetłoczeń, pionowa atrapa chłodnicy z centralnie umieszczonym logo firmy płynnie przechodzi w zderzak, a reflektory z budowanymi światłami do jazdy dziennej wykonanej w technologii LED (w bogatszych odmianach również światła mijania i drogowe są LEDowe) nadają autu nowoczesności. Poza tym, jak to przystało na nowoczesnego SUV-a, nie zabrakło plastikowych osłon, które mają pełnić funkcję ochronną, gdybyśmy zapragnęli zjechać z utwardzonej nawierzchni.

 

Niech Was jednak nie zwiedzie muskularna stylistyka, z wieloma osłonami, sugerująca duży potencjał off-road’owy „trzysta-ósemki”. Niestety w tym modelu, nawet za dopłatą, nie zaznamy napędu na obie osie. Dlaczego tak? Jest to wynik badań, z których wynika, aż 90 proc. Klientów tego typu aut decyduje się na zakup wersji jedynie z przednim napędem. Łatwo jest więc wysnuć wniosek, że po prostu nie opłaca się opracowywać technologii, która niekoniecznie się zwróci.

Galeria

Wnętrze z pomysłem

Peugeot bardzo odważne podszedł do projektu wnętrz nowej linii stylistycznej swoich modeli. Model 3008 jest jednym z prekursorów tych zmian. To właśnie w tym modelu zastosowano całkowicie nową deskę rozdzielczą, która wygląda nowocześnie i praktycznie. Co ważnie za wyglądem idzie też praktyczność. Wszystko jest na swoim miejscu, a w podłokietniku znajdziemy pojemny schowek. Są dwa uchwyty na kubki, miejsce na telefon oraz duża „półka” przed drążkiem zmiany biegów. Deska rozdzielcza jest „skupiona” na kierowcy. Nie ma problemu z przełączaniem się między opcjami, ale obsługę klimatyzacji ukryto w systemie multimedialnym. Na szczęście przełącznik od tej funkcji jest fizycznym przyciskiem, a nie jego cyfrową odmianą jak to jest w przypadku modelu 308. Dzięki temu działa to nieco lepiej i sprawniej. Trzeba też dodać, że układ przycisków sterujących poszczególnymi funkcjami, jest dobrze oznaczony. Z pewnością fajnym rozwiązaniem jest też i-cockpit znajdujący się przed oczami kierowcy. W pełni elektroniczna tablica rozdzielcza ma przyjazną dla oka grafikę oraz dobrze dobraną kolorystykę. Do tego ma możliwość personalizacji i dostosowania wyświetlanych informacji. I tu słowa pochwały dla Peugeota, ponieważ opracował to naprawdę dobrze.

Galeria

 

Grunt to przestrzeń

Peugeot 3008 z pewnością nie zalicza się do mały samochodów. Jego wnętrze pod takimi względami  jak odległość od siedziska do dachu z przodu na tle konkurencji plasuje się w środku stawki, ale z pewnością na ciasnotę mało kto będzie narzekał. Główną zaletą wnętrza jest przestrzeń na wysokości podłokietników zarówno z przodu, jak i z tyłu i jest ona większa nawet od tej oferowanej w Volkswagenie Tiguanie (dane zestawione w poniższej tabeli).

 

  Peugeot 3008 Renault Kadjar Volkswagen Tiguan
Odległość od siedziska przedniego do dachu 915 mm 905 mm 1049 mm
Odległość od siedziska tylnego do dachu 912 mm 910 mm 1012 mm
Szerokość nad podłokietnikami z przodu 1451 mm 1480 mm 1503 mm
Szerokość nad podłokietnikami z tyłu 1422 mm 1455 mm 1491 mm
Szerokość na wysokości podłokietników z przodu 1493 mm b.d. 1430 mm
Szerokość na wysokości podłokietników z tyłu 1484 mm b.d. 1310 mm

 

Dużą zaletą 3008 są z pewnością wygodne fotele. Przednie zapewniają skromne trzymanie boczne, ale za to są szerokie i mają regulację długości siedziska. Poza tym nawet w odmianie z manualnym sterowaniem oferują elektroniczne podnoszenie i opuszczanie przedniej części siedziska, co korzystnie wpływa na ergonomię i wygodę podróży.

W drugim rzędzie z kolei mamy kanapę dzieloną w stosunku 1/3 do 2/3. Nie zabrakło także podłokietnika z uchwytami na napoje oraz otworu umożliwiającego przewożenie długich przedmiotów (np. narty) bez konieczności składania oparcia. Gdy jednak zajdzie potrzeba przewiezienia większego bagażu, to po złożeniu oparć kanapy otrzymamy płaską podłogę.

 

Na wakacje Peugeotem?

Jak wspomniałem 3008 nie jest małym samochodem. Z pewnością sprawdzi się zarówno na co dzień, jak też w dłuższych podróżach, przynajmniej pod względem możliwości załadunkowych. Jego bagażnik przy rozłożonych oparciach siedzeń drugiego rzędu ma 520 litrów objętości i jest wystarczający, aby spokojnie spakować rzeczy dla 4 osób. Gdyby jednak zaszła potrzeba przewiezienia większych przedmiotów to można złożyć oparcia i uzyskać przestrzeń o objętości 1482 litrów. Co ważne można tę czynność wykonać szybko, zarówno z poziomu bagażnika, jak i kabiny.

 

  Peugeot 3008 Renault Kadjar Volkswagen Tiguan
Objętość bagażnika przy rozłożonych oparciach drugiego rzędu siedzeń 520 l 472 l 615 l
Objętość bagażnika przy złożonych oparciach drugiego rzędu siedzeń 1482 l 1478 l 1655 l

 

Nowy silnik po downsizingu

W testowym aucie zastosowany został nowy silnik, który zastąpił popularną jednostkę 1.6 HDi o mocy 130 KM. Jego objętość skokowa została zmniejszona do 1499 cm3,  ale moc pozostała taka sama. Mieliśmy już okazję testować ten silnik w modelu 308. W tamtym przypadku sprawdzał się on całkiem dobrze, a jak jest tutaj?

Otóż, w warunkach miejskich mniejszy silnik w połączeniu z 8-biegowym,nowoczesnym automatem sprawdza się lepiej niż dobrze. Co prawda sprint do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy, jednak podczas jazdy nie ma się wrażenia, że trwa to „aż tak długo”. Co ważne, auto zużywa stosunkowo mało paliwa. Średnie zużycie w mieście podczas testów wyniosło 7 l/100 km. Istotną informacją jest to, że przy 100 km/h silnik osiąga 1700 obr/min.

W trasie jazda z prędkościami autostradowymi nie stanowi żadnego problemu, jednak przyspieszanie powyżej 140 km/h zaczyna sprawiać Peugeotowi pewne trudności. Za sprawą podwyższonego zawieszenia oraz dużej płaszczyźnie czołowej, we wnętrzu zaczyna robić się głośno. Mimo to 3008 będzie dążył do osiągnięcia katalogowych 192 km/h.

Z pewnością, największą zaletą SUV-a Peugeota jest jego ekonomia. Zarówno w mieście, jak i na trasie można uzyskać wyniki, którymi można pochwalić się znajomym. Autem wybrałem się w góry i łącznie podróżując różnymi drogami zrobiłem 3008 ponad 900 kilometrów. Auto zużyło średnio 6 l/100 km. Według mnie to bardzo przyzwoity wynik.

 

Jak się nim jeździ?

Jazda 3008 nie przynosi zbyt wielu ekscytacji. Jest to dobrze prowadzący się SUV, który nie przechyla się niczym statek na każdym zakręcie i nie ma tendencji do nadmiernego nurkowania podczas hamowania. Mogę stwierdzić, że jest nad wyraz neutralny. Nie zachwyca, ale też nie drażni. Przy wyższych prędkościach zachowuje stabilność nawet przy mocniejszym wietrze bocznym.

Na pochwałę zasługuje również praca skrzyni biegów. Przełożenia zmieniane są płynnie i bez zbytniego opóźnienia. Bardziej wymagający mają możliwość zmiany biegów przy wykorzystaniu łopatek umieszczonych przy kierownicy.

 

Niestety dość drogo

Choć Peugeot 3008 wydaje się być ciekawą propozycją dla rodzinny szukającej auta, to niestety muszę stwierdzić, że jest on dość drogi. Nasza testówka nie była wersją topową. Wersja Active+ to raczej konfiguracja ze średniej półki. Mimo to przy wyborze silnika 1.5 BleHDi, cena początkowa wynosi 122 400 zł. W standardzie otrzymujemy m.in.: elektryczny hamulec postojowy z funkcją Hill Assist, reflektory przednie halogenowe ze światłami do jazdy dziennej LED, pakiet widoczność (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, funkcja follow-me-home, elektrochromatyczne lusterko wsteczne), Peugeot i-Cockpit®, klimatyzację dwustrefową czy ABS + EBFD + EBA + ESP + ASR. Jeśli doposażymy Peugeota o dodatkowe opcje (auto testowe wyposażone było w: aluminiowe relingi dachowe – 800 zł, Peugeot Connect Nav + Tuner cyfrowy DAB (Digital Audio Broadcasting) – 5800 zł, system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia auta ADML – 1600 zł, lakier metalizowany specjalny Czerwony Ultimate – 3500 zł czy felgi aluminiowe 18″ Detroit + koło zapasowe dojazdowe – 2200 zł), to szybko się okaże, że cena drastycznie rośnie do kwoty 141 600 zł.

Galeria

Podsumowanie

Peugeot 3008 to samochód, który niewątpliwie przyciąga spojrzenia. Moim zdaniem jest po prostu ładny, a do tego praktyczny. Ma wystarczająco przestronne wnętrze oraz odpowiedniej wielkości bagażnik i czteroosobowa rodzinna powinna być z niego zadowolona.

Francuski SUV został też dopieszczony pod względem technologicznym, jak również poprawiono wykończenie. Poza tym producent zasługuje na pochwałę za system i-cockpit. Jest on czytelny i przyjazny dla oka, działa szybko i ma wiele ciekawych możliwości personalizacji.

Choć silnikowi 1.5 BlueHDi nie można wiele zarzucić, to według mnie jest on nieco za słaby, podczas jazdy autostradą. Jednostka napędowa łapie wtedy zadyszkę, choć stara się ze wszystkich sił. Połączenie 3008 i tego downsizingowanego silnika będzie za to trafioną opcją dla osób, które poruszają się głównie po mieście. W innym przypadku zalecałbym wybór innego silnika.

 

Wybrane dane techniczne Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130 KM
Typ nadwozia SUV, 5-drzwiowe
Wymiary (dł./szer./wys.) 4447/1841/1620 mm
Rozstaw osi 2675 mm
Masa własna/maksymalna ładowność 1430 kg
Objętość bagażnika 520–1482 l
Silnik R4, 16V, turbodoładowany, Diesel
Norma emisji spalin Euro 6.2
Średnia emisja CO2 100–121 g/km (w cyklu mieszanym)
Objętość skokowa silnika 1499 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 1750 obr/min
Maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr/min
Rodzaj skrzyni biegów/liczba biegów Automatyczna, 8-biegowa
Napęd Przedni
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s.
Cena wersji podstawowej od 89 900 zł (1.2 PureTech 130 KM)
Cena egz. testowego 141 600 zł

 

Wideo

!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
Menadżer Floty w Genewie - VW
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności