Leasing najpopularniejszy, rośnie znaczenie dotacji

Jak wynika z badania Komisji Europejskiej (SAFE 2020), leasing pozostaje najbardziej popularnym źródłem finansowania dla polskich firm z sektora MŚP. Drugim najczęściej wskazywanym instrumentem jest linia kredytowa, a trzecim dotacje – informuje Związek Polskiego Leasingu.

Aż 63 proc. polskich przedsiębiorców uznaje leasing za najważniejsze źródło finansowania działalności, w tym zakupu samochodów dla swoich firm. Na drugim miejscu znalazła się linia kredytowa, która jest istotna dla ponad połowy firm MŚP (55 proc.), podczas gdy na trzecie miejsce (z piątego) awansowały dotacje (49 proc.). Takie wnioski płyną z badania SAFE, zrealizowanego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach Unii Europejskiej w drugiej połowie 2020 roku.

Mimo trudnej sytuacji w gospodarce i mniejszej liczby inwestycji, 63 proc. polskich przedsiębiorców uznaje leasing za najbardziej istotne źródło finansowania i rozważa skorzystanie z niego w przyszłości. Podobnie myślą przedsiębiorcy prowadzący działalność w Finlandii (63 proc.) i Estonii (62 proc.), przy pozytywnej ocenie tego instrumentu w całej Europie. W krajach UE średnio 45 proc. firm wytypowało leasing jako najbardziej istotne źródło finansowania. Podobną ocenę otrzymały dotacje (44 proc. wskazań). Wzrost znaczenia dotacji w ciągu ostatniego roku nie dziwi, biorąc pod uwagę kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 i rosnące oczekiwania firm w zakresie instrumentów pomocowych – zauważa Paweł Pach, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Według ZPL, od kilku lat dostęp do finansowania nie jest już problemem dla firm z sektora MŚP. W 2020 r. na kłopoty z tym związane wskazało tylko 8 proc. polskich firm. Wśród kwestii sprawiających największe trudności były natomiast wymieniane: pozyskanie wykwalifikowanej kadry (19 proc. wskazań), kwestie regulacyjne (18 proc.) czy inne problemy (w tym te związane z pandemią COVID-19). W ostatnim badaniu realizowanym przez Komisję Europejską w 2020 r. takiej odpowiedzi udzieliło 16 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej zaledwie 9 proc. badanych firm w Polsce.

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca 90 proc. rynku leasingu w Polsce, która skupia 30 firm. Związek zrzesza głównie spółki leasingowe, ale także firmy i organizacje związane z rynkiem wynajmu (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów).

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *