Nowe IVECO Stralis NP 460 na rynku – jedyna ciężarówka na gaz ziemny

Firma IVECO wprowadziła na rynek nowego Stralisa NP 460, jedyny samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym i oferowany w pełnej gamie wersji, zaprojektowany do obsługi wszelkich misji — od przewozów regionalnych po międzynarodowe.

Od przewozów gabarytowych, przez rozwiązania z nadwoziami wymiennymi, a także w wersjach zgodnych z konwencją ADR oraz przystosowanych do przewozu materiałów budowlanych. Najbardziej przyjazny dla środowiska samochód ciężarowy zyskał jeszcze większą moc i stał się bardziej oszczędny, aby zapewnić realną przewagę konkurencyjną firmom transportowym starającym się sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na „zieloną” logistykę.

W nowej gamie modelu wprowadzono nowy jednopaliwowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany pod kątem zapewnienia wysokiej mocy w najbardziej wymagających warunkach eksploatacji. Nowością jest także 12 biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, która w porównaniu z poprzednią wersją zapewnia jest wyższy komfort jazdy i lepsze osiągi, a także oferuje nowe funkcje, takie jak oparty na GPS system przewidywania warunków jazdy HI-CRUISE. Modułowe podejście zastosowane przez IVECO zaowocowało bogatą ofertą fabrycznych opcji oraz wyjątkową elastycznością indywidualnej konfiguracji. Pojazd może być zasilany sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), lub mieszanką tych paliw. Wersja z dwoma zbiornikami LNG oferuje rekordowy zasięg do 1600 kilometrów. Nowy Stralis NP 460 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie IVECO służące obniżeniu zużycia paliwa oraz kabinę HI-WAY zaprojektowaną pod kątem zapewnienia najwyższego komfortu na dalekich trasach.

Pierre Lahutte, prezes marki IVECO, powiedział: – „W ubiegłym roku rozpoczęliśmy rewolucję w transporcie długodystansowym opartym na gazie ziemnym, wprowadzając model Stralis NP 400. Na fali sukcesu tego przełomowego pojazdu wprowadzamy dziś zupełnie nową gamę samochodów z silnikami jednopaliwowymi, które idealnie trafiają w potrzeby rynku przewozów na dalekich trasach. Nowy Stralis NP 460 zapewnia osiągi i wydajność we wszystkich długodystansowych misjach, a tankowanie skroplonego biometanu pozwala obniżyć emisję niemal do zera dla uzyskania czystej mocy!”.

Zastosowana w tym samochodzie sprawdzona technologia pozwala uzyskać redukcję emisji cząstek stałych o 99% oraz zmniejszyć emisję tlenków azotu do 60% limitu wyznaczonego normą Euro VI, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza na drogach i terenach zurbanizowanych. Wkładem samochodu w ochronę środowiska jest również wyjątkowo cicha praca silnika — zmierzony poziom hałasu wyniósł poniżej 71 dB w teście samochodu ciężarowego według normy PIEK. Stralis NP 460 przyczynia się też do zmniejszenia śladu węglowego branży transportowej poprzez ograniczenie emisji CO2 nawet o 95% w przypadku eksploatacji na skroplonym biometanie.

Nowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany przez FPT Industrial, został zaprojektowany specjalnie z myślą o długodystansowym, międzynarodowym transporcie drogowym. Najmocniejszy silnik zasilany wyłącznie gazem ziemnym dostępny na rynku oferuje osiągi zaspokajające potrzeby większości wymagających misji. Usprawniony proces spalania w silniku o pojemności skokowej 12,9 litra zapewnia możliwie najniższe zużycie paliwa na długich trasach. Wtryskiwacze gazu o dużej przepustowości, szynę paliwową, tłoki i turbosprężarkę zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokich wartości mocy i momentu obrotowego. Trwałość jednostki oraz okresy międzyprzeglądowe wydłużono w celu zapewnienia odpowiednich osiągów przy jak najrzadszych przestojach.

Pożądane efekty przyniosło zastosowanie iskrowego zapłonu stechiometrycznej mieszanki gazu ziemnego i powietrza. Jest to rozwiązanie „jednopaliwowe”, co oznacza, że silnik IVECO Cursor 13 NP pracuje w 100% na gazie ziemnym.

Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który został wyposażony w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX. Skrzynia biegów najnowszej generacji oferuje najbardziej zaawansowaną technologię w swojej kategorii i charakteryzuje się efektywnością na poziomie 99,7%, wyjątkową trwałością, a także najlepszym w swojej klasie zakresem przełożeń (16,7) oraz stosunkiem przenoszonego momentu obrotowego do masy.

Całkowity koszt posiadania nowego Stralisa NP 460 jest nawet o 9% niższy w porównaniu z samochodem z silnikiem wysokoprężnym, przy lepszej dynamice i osiągach. To jeszcze więcej niż w przypadku wprowadzonego na rynek w ubiegłym roku Stralisa NP 400, który oferował 7% oszczędności pod tym względem. Znacznie niższy całkowity koszt posiadania wynika z mniejszego zużycia paliwa w Stralisie NP 460 — nawet o 15% — a także z niższych kosztów gazu ziemnego w porównaniu z olejem napędowym.

W nowym Stralisie NP 460 wprowadzono trzy innowacyjne aplikacje opracowane przez MICHELIN Solutions. Ułatwiają one efektywne zarządzanie pojazdem i jego integrację z flotą właściciela, a także pomagają menedżerowi floty i kierowcy w uzyskaniu najlepszych osiągów i najniższego całkowitego kosztu posiadania.

• MyBestRoute pomaga wybierać optymalne trasy,
• MyInspection digitalizuje procedurę przeglądu pojazdu,
• MyTraining oferuje kierowcom cyfrowe szkolenie dostosowane do specyfiki prowadzenia Stralisa NP 460.

Stralis NP 460 jest oferowany z szerokim wyborem kombinacji zbiorników przeznaczonych do krótszych i dłuższych wersji, montowanych z prawej lub lewej strony oraz przeznaczonych na paliwo typu LNG lub CNG. Dzięki temu klient może skonfigurować pojazd zgodnie ze specyfiką jego planowanej eksploatacji. W przypadku standardowych wersji zbiorniki LNG dostępne są w 3 rozmiarach.

Źródło: IVECO