Statystyki przygotowane przez organizację ACEA pokazują jednoznacznie, że popyt na pojazdy zasilane alternatywnymi paliwami wzrósł w Unii Europejskiej o 37,6 procent w pierwszym kwartale bieżącego roku. W okresie od 1 stycznia do 31 marca rejestrowano blisko 213 000 „zielonych” pojazdów, w sumie 4,14 mln sztuk.
ACEA dzieli pojazdy alternatywne zasilane alternatywnymi paliwami (AFV) na trzy kategorie: ECV (pojazdy z napędem elektrycznym), HEV (hybrydowe pojazdy elektryczne) i AFV inne niż elektryczne (tj. LPG, sprężony gaz ziemny lub etanol). W pierwszej kategorii liczba rejestracji wzrosła o prawie 30 procent do około 47 000 sztuk, a Renault Zoe jest liderem na rynku.
Największymi zwycięzcami są hybrydy: ich sprzedaż wzrosła w pierwszym kwartale 2017 r. o ponad 61 procent do 111 000 sztuk. Trzy najlepsze modele tego sektora eko-modeli to: Mitsubishi Outlander PHEV, VW Passat GTE i Volvo XC90 T8. Bardziej skromny, ale obiecujący postęp (10,4 procent) można zauważyć w segmencie zasilanym gazem, który wzrósł do prawie 55 000 sztuk.
Szczególnie Hiszpania wykazuje nagły apetyt na auta AFV: rynek na Półwyspie Iberyjskim przybrał 87,4 procent wzrostu wśród pojazdów ekologicznych. Następne są Niemcy (+67,5 procent), Zjednoczone Królestwo (+29,9 procent) i Francja (+17,2 procent). Inną uderzającą ewolucją jest nagły wzrost we Włoszech liczby rejestrów pojazdów zasilanych LPG – do tej pory Włosi wykazali wyraźną preferencję CNG.
Źródło: ACEA
oprac. MF/jab