Co wpływa na wartość naszego samochodu

Kupując samochód, trzeba mieć świadomość, że nie jest łatwo sprzedać go później tak, by nie stracić. Co zrobić, by ustrzec się błędnej decyzji?

Auto kupione jako nowe u dealera ma same zalety. Pachnie świeżością, powstało w oparciu o najnowsze trendy stylistyczne, nowoczesna jednostka napędowa zapewnia oszczędną i dynamiczną jazdę. Ponadto auto posiada gwarancję producenta, która chroni kupujących przed dodatkowymi kosztami. Auto traci jednak na wartości, zaraz po opuszczeniu salonu. Pierwsze trzy lata po zakupie są latami krytycznymi, w tym czasie auto traci najwięcej. Na szczęście w kolejnych latach proces spadku wartości nie jest tak gwałtowny.

Warto więc poznać czynniki, które mają kluczowy wpływ na proces utraty wartości, pozwoli to zabezpieczyć się na przyszłość i uniknąć nieprzyjemności i strat, wynikłych z błędnie podjętej decyzji. W pierwszej kolejności powinniśmy przyjrzeć się polityce sprzedaży prowadzonej przez salony samochodowe. Kluczowe staje się pytanie, czy duże upusty i rabaty dobrze wpływają na postrzeganie modelu i samej marki.

Cena katalogowa

Ogromnym czynnikiem mającym wpływ na wartość auta jest jego pierwotna cena katalogowa. Im auto droższe, tym szybciej i więcej straci na wartości. Auto o wartości pięciuset tysięcy złotych już po trzech latach może nie być warte nawet trzystu tysięcy, analogicznie – auto kompaktowe kupione za czterdzieści tysięcy w tym samym okresie straci około jednej dziesiątej wartości.

Wartość pojazdu jest również kształtowana polityką marketingową obraną przez dealera. Wszelkie upusty i rabaty cenowe mogą wpłynąć na postrzeganie danej marki lub modelu w sposób odwrotny od zamierzonego. Agresywna kampania marketingowa połączona z długotrwałymi rabatami może w świadomości potencjalnych klientów wywołać wrażenie że z tym samochodem jest coś nie tak i przez to na rynku wtórnym nie osiągniemy zadowalającej ceny odsprzedaży. Myśląc więc przyszłościowo bardziej opłaca się zakupić auto po normalnej cenie, nie biorące udziału w akcjach marketingowo-rabatowych, ale za to w którym sprzedawca oferuje wyższy standard wyposażenia, albo korzystniejszą formą finansowania, niż drogie auto z dużym upustem.

Cena u dealera

W jaki sposób do tego rodzaju postrzegania wartości samochodów podchodzą dealerzy? Francuski Citroen przedstawił nowe podejście do cen. Zamiast rabatów, obniżek i agresywnych promocji, firma postanowiła wprowadzić niższe ceny w swoich katalogach.

Liczba modeli została dopasowana do specyfiki polskiego rynku tak by w przyszłości łatwiej je było odsprzedać. Koreański producent samochodów, firma KIA, by zachęcić potencjalnych klientów wydłużyła okres gwarancyjny na swoje samochody aż do siedmiu lat. W sposób znaczący podnosi to wartość pojazdów, jeżeli po czterech latach zdecydujemy się na sprzedaż, kolejny nabywca będzie miał jeszcze trzy lata gwarancji. Pochodząca z Japonii Mazda postanowiła zachęcić potencjalnych klientów, stawiając na jakość, auta tego producenta są lepiej wyposażone, stąd droższe, jednak w zamian za to firma proponuje wyższe stawki przy odkupywaniu pojazdów.

Sama możliwość oddania pojazdu w rozliczeniu podczas zakupów kolejnego samochodu znacząco podnosi jego wartość (prócz Mazdy taką możliwość oferuje również Citroen) ale także buduje trwałe relacje na linii sprzedający-kupujący, obopólnie korzystną. Z drugiej strony kupując używane auto wprost od dealera z udokumentowaną historią, w przyszłości być może zdecydujemy się na nowe auto wprost z salonu, w ten sposób buduje się długotrwałe, pozytywne, relacje.

Czterdzieści miesięcy, jest to statystyczny okres po którym Polacy decydują się na zmianę samochodu. Podczas zakupu preferowane są pojazdy używane z dystrybucji w polskich salonach. Ten fakt sprawia że właścicielom opłaca się zadbać o pojazd, po to by otrzymać w przyszłości wyższą cenę. W ubiegłym roku około jednej trzeciej używanych pojazdów zakupionych w Polsce pochodziła z importu. W przedziale aut dwuletnich największą popularnością cieszą się takie marki jak BMW, Fiat, Renault, Skoda i Toyota, zaś w autach trzy i czteroletnich prym wiodą Fordy, Ople, Skody, Toyoty i Volkswageny.

Raport Ogólnopolskiej Sieci Ekspertów Motoryzacyjnych „Motoraporter” za rok 2014 mówi, że najbardziej popularnymi i poszukiwanymi autami na rynku wtórnym były Audi A4, BMW Serii 3 i 5, Citroen C4, Ford Mondeo i Skoda Octacvia. Wśród preferencji wymienionych w raporcie warto nadmienić że Polacy poszukiwali aut w przedziale wiekowym od 4 do 8 lat z przebiegiem nie przekraczającym wartości 150 tysięcy kilometrów. Spadło zainteresowanie autami klasy SUV rok do roku spadek z 35 do 14 procent, za to to największe zainteresowanie budziły pojazdy z nadwoziami hatchback. Sporym zainteresowaniem cieszyły się też auta z silnikiem diesla i nadwoziem kombi. Zapewne w związku z kosztami ubezpieczenia i innych opłat należy nadmienić że ponad 70 procent kupowanych pojazdów wyposażonych było w silniki o pojemności mniejszej niż dwa litry.

Ryzyko największej utraty wartości spotkać może więc auta wyposażone w trzydrzwiowe nadwozia, posiadające jednostki napędowe o pojemności przekraczającej dwa litry a także takie których producenci nie posiadają w Polsce ugruntowanej marki. Pozytywnie na cenę pojazdu wpływa natomiast udokumentowany przebieg, dobre utrzymanie, bezwypadkowa historia i dobry stan techniczny. Warto więc mieć powyższe kwestie na uwadze, decydując się na zakup nowego auta bądź sprzedaż auta używanego.

Źródło: samochody.io
oprac. MF/jab

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *