Wodorowe trolejbusy Solarisa pojadą do Łotwy

Solaris dostarczy flotę 10 trolejbusów Trollino dla stołecznego przewoźnika z Łotwy, Rigas Satiksme. W zamówieniu nie byłoby nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że wszystkie egzemplarze będą wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe. To unikatowe rozwiązanie na skalę europejską.

Kontrakt, który Solaris zawarł z operatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 m wyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg. Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie to innowacyjne rozwiązanie.

Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczony przez firmę Medcom. Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwania nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie roku 2017 i 2018.

Podczas gdy 10 trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcji trzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino 12 electric w nowej stylistyce, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.

Łotewski przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję o ewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych. Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

Źródło: Solaris Bus & Coach