[RELACJA] Markowa opona to oszczędności

Każda firma szuka oszczędności. W transporcie ciężkim są one w szczególności istotne. Pojazdy ciężarowe pokonują rocznie parę set tysięcy kilometrów. To powoduje, że zużycie niektórych elementów jest ponad przeciętne. W ten zestaw wchodzą też opony, które odpowiadają za więcej niż mogłoby się wydawać.

Markowe opony mają wpływ na bezpieczeństwo oraz oszczędności w firmie. Tak twierdzi Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Podczas zorganizowanej konferencji, która odbyła się w siedzibie PAP, eksperci Rafał Spiryndon, Piotr Sarnacki oraz Maciej Wroński przedstawiali pozytywny wpływ markowego ogumienia na przemysł ciężarowy.

Na początku zostały przedstawione dane dotyczące wielkości taboru samochodowego, wykorzystywanego w transporcie drogowym. Według przedstawionych danych jest to ponad 600 tys. pojazdów. Każdy z nich jest wyposażony w komplet opon, które odpowiedzialne są za trakcję oraz przenoszenie napędu. To od rodzaju ogumienia w dużej kwestii zależą opory toczenia. To z kolei wpływa bezpośrednio na zużycie paliwa, które wzrasta przez konieczność pokonania oporów toczenia. Według PZPO zastosowanie markowych opon o obniżonych oporach tarcia, pozwala na zaoszczędzenie około 2 litrów paliwa na 100 km. Jest to średnio 5000 litrów paliwa rocznie, zakładając średni przebieg roczny na poziomie 240 tys. km oraz średnie zużycie paliwa wynoszące 30 l/100 km. Warto też dodać, że opony stanowią od 3 do 5 procent kosztów, ale mają wpływ na 40 procent wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. To właśnie dlatego jakość opon i ich stan technicznych wpływa na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego.

PZPO i TLP przypominają

Przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz Transportu Logistyka Polska przypominają, że markowe opony to większe bezpieczeństwo na drodze oraz co za tym idzie bezpieczeństwo kierowcy. Dodatkowo wykorzystywanie tego typu ogumienia pozytywnie wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji, mniejsze ryzyko awarii oraz lepszy wpływ na środowisko.

Według ekspertów potwierdzeniem zasadności korzystania z opon markowych jest fakt, że na odpowiedniku o niskiej jakości dla osi sterującej żywotność wniosku 120-150 tys. km, natomiast markowe ogumienie pozwana na pokonanie ponad 220 tys. km. Do tego istnieje jeszcze możliwość bieżnikowania, przez co żywotność wydłuży się do ponad 450 tys. km.

Bardzo ważna jest rozsądna, odpowiedzialna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych. Powinny one pamiętać, że zakup opon to wprawdzie 3-5 proc. Kosztów, ale mający wpływ na 40 proc. Wszystkich kosztów operacyjnych. Kupno opon markowych powinno być raczej inwestycją niż tylko kosztem – nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg. Opony tego typu zmniejszają zużycie paliwa i mają większą wytrzymałość. A dzięki zastosowanym technologiom i możliwości bieżnikowania są także bardziej przyjazne środowisku” – mówi Rafał Spirydon, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Z uwagi na projektowanie opon na wiele żyć i mocniejsze karkasy, dzięki pogłębianiu i bieżnikowaniu można wydłużyć bezpiecznie przebiegi. Nie markowe opony niskiej jakości to jedynie pozorna oszczędność, ale także potencjalne zagrożenie na drodze i opóźnienia w dostawach oraz dodatkowe koszty usunięcia awarii” – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Opona oponie nie równa

Najlepszym dowodem na wpływ jakości wykonania ogumienia są dane ADAC Truck Service, które wskazują, że awarie związane z oponami stanowią 30 procent wszystkich interwencji mechanicznych na drodze i są po awariach elektroniki drugą przyczyną awarii na trasach w Niemczech. Jest to potwierdzenie, że korzystanie z nieco droższych przy zakupie opon markowych, w efekcie może przełożyć się na oszczędności.

Moim zdaniem firma transportowa, która stawia na markowe produkty od renomowanych producentów takich jak Goodyear z jednej strony ogranicza ryzyko swojej działalności, z drugiej strony zwiększa bezpieczeństwo i może dostarczać oszczędności. Jakość produkcji oraz lata doświadczeń w branży pozwalają nam oferować produkty zaawansowane technologicznie, poddawane wielu testom i dopasowane do oczekiwań nowoczesnej floty. Dzięki temu, nasi partnerzy biznesowi mogą mieć pewność, że markowa opona to dobre rozwiązanie dla ich biznesu. Oczywiście bardzo ważna jest także odpowiednia eksploatacja opon, dlatego wprowadzamy nowe rozwiązania np. Proactive Solutions, które pozwalają jeszcze dokładniej monitorować stan ogumienia swojej floty i podejmować odpowiednie działania” – Janusz Krupa, Commercial Marketing Manager Polska i Ukraina w Goodyear.

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności