PKN Orlen i Kubica zostają w Formule 1

Podczas konferencji prasowej online Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, potwierdził, że koncern przedłużył umowę z zespołem Alfa Romeo Racing i pozostanie sponsorem tytularnym ekipy z Hinwil, a Robert Kubica nadal będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego i testowego. Wraz z przedłużeniem umowy, kontynuowany zostanie również program szkolenia młodzieży w ramach Orlen Akademii Kartingowej, prowadzonej przez Sauber Motorsport.

– Nasza inwestycja w partnerstwo z zespołem Alfa Romeo Racing Orlen przekłada się na wymierne korzyści – tylko w 2020 r. osiągnęliśmy ponad 400 mln złotych ekwiwalentu reklamowego, czyli 3 razy więcej niż w poprzednim sezonie – tłumaczył prezes Obajtek. – To najlepiej pokazuje potencjał rozwojowy tej dyscypliny z punktu widzenia sponsora. Umiejętnie wykorzystujemy go na rynku polskim, gdzie nasza współpraca z zespołem Alfa Romeo i Robertem aktywnie wspiera naszą sprzedaż detaliczną, w tym pozapaliwową. Tylko w trzecim kwartale br. wypracowaliśmy rekordowy zysk operacyjny w tym segmencie na poziomie 1 mld zł. Jednocześnie, sponsoring tytularny zespołu wzmacnia rozpoznawalność marki Orlen na świecie i zwiększa jej prestiż. To z kolei ułatwia realizację ambitnych celów biznesowych i konkurowanie z globalnymi graczami.  

Tegoroczne plany poważnie zakłóciła pandemia koronawirusa. Pierwotny kalendarz wyścigów Formuły 1 został mocno zmieniony, a rywalizacja rozpoczęła się dopiero w lipcu. Na dodatek wiele terminów pokrywało się z rundami serii DTM, w której startował Kubica. Ostatecznie polski kierowca pojawił się za kierownicą Alfy Romeo C39 podczas pięciu piątkowych treningów: w Austrii, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii, w Bahrajnie i Abu Zabi, gdzie zaliczył również posezonowe testy, przeznaczone przede wszystkim dla młodych kierowców.

Moja pasja jest też pracą i czuję się szczęściarzem, że dzięki współpracy z PKN Orlen jestem w stanie tę pasję realizować. Możliwość jeżdżenia bolidem Formuły 1 jest czymś naprawdę wyjątkowym i za każdym razem, gdy do niego wsiadam, adrenalina, którą odczuwam jest nieporównywalna względem żadnej innej serii – powiedział Robert Kubica, który dotąd nie zdradził planów, w jakiej innej serii zamierza wystartować w przyszłym sezonie. – Jestem kierowcą wyścigowym i chciałbym rywalizować. Bardzo możliwe, że będę się ścigał na innych arenach. W każdej dyscyplinie, na wysokim poziomie, ważny jest trening i bycie w naturalnym środowisku. Dla mnie jest nim kokpit samochodu wyścigowego i mam nadzieję, że w takim biurze będę spędzał dużo czasu.

Podczas konferencji podano, że marka Orlen w 2020 r. pojawiła się w ponad 100 tysiącach artykułów, które, według danych Meltwater, zostały wyświetlone ponad 359 mld razy. Z kolei ekwiwalent reklamowy z tytułu obecności marki w mediach społecznościowych poprzez team Alfa Romeo Racing Orlen wyniósł 7,5 mln euro, czyli ponad 33 mln złotych. Zasięg materiałów pozycjonujących markę Orlen na kanałach społecznościowych zespołu przekroczył 200 mln odbiorców, a na kanałach własnych PKN Orlen – 35 mln. Rywalizację na torach F1 transmituje 51 krajowych telewizji, a łączna widownia sięga 400 mln. Według badań Nielsen TV Exposure Analysis z 2020 roku, w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 roku ekwiwalent reklamowy dla marki Orlen wyniósł ponad 400 mln złotych. Oznacza to ponad trzykrotny wzrost względem 2019 roku.

Podstawowi kierowcy zespołu: Kimim Räikkönenem  i Antonio Giovinazzim w bolidach Alfa Romeo C39 wziął udział w 17 weekendach wyścigowych. Łącznie, zespół prowadzony przez Frederica Vasseura, pojawił się w 12 krajach na dwóch kontynentach, zajmując na koniec sezonu 8 miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Ograniczenia spowodowane pandemią, nie tylko zmodyfikowały kalendarz, ale także otworzyły nowe możliwości współpracy. W ciągu całego sezonu odbyło się wiele dodatkowych aktywności prezentowanych na kanałach social media, ale też wirtualne spotkania z zawodnikami, spacery po garażu i spotkania z inżynierami teamu. Były one wykorzystywane przez PKN Orlen w działaniach promocyjnych. Ważnym wydarzeniem dla koncernu była także impreza zorganizowana przy okazji obchodów  100. rocznicy „Cudu nad Wisłą”. To ważne dla Polski wydarzenie historyczne zostało uczczone w wyjątkowy sposób – Robert Kubica w bolidzie zespołu rywalizował na ulicach Warszawy z Bartłomiejem Marszałkiem, reprezentantem Orlen Team w motorowodnej Formule 1. Całe wydarzenie odnotowało rekordowe zasięgi w historii działań sponsoringowych PKN Orlen. Publiczność na kanałach własnych koncernu przekroczyła 23 mln, a działania w prasie, internecie i mediach audiowizualnych przyniosły 198 publikacji o zasięgu na poziomie 26,7 mln użytkowników. Oglądalność premierowego materiału w telewizji wyniosła 5,8 mln, natomiast treści kierowane do społeczności globalnej na kanałach Alfa Romeo Racing Orlen dotarły do 1,2 mln odbiorców.

Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *