W ciągu najbliższych lat Ford zainwestuje 1 miliard dolarów w Argo AI – firmę działającą w obszarze sztucznej inteligencji. Celem amerykańskiego producenta jest opracowanie systemu wirtualnego kierowcy na potrzeby samochodu autonomicznego, który pojawi się na rynku za około cztery lata. Ford będzie chciał udostępnić nową technologię innym firmom w ramach licencji.
Podjęta współpraca wspiera plan Forda dotyczący wprowadzenia do 2021 roku do użytku w ramach usług mobilnych w pełni autonomicznego pojazdu, który nie wymaga wkładu kierowcy opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji.
Zespół ekspertów w zakresie robotyki i sztucznej inteligencji jest kierowany przez założycieli Argo AI – Bryana Salesky’ego, dyrektora zarządzającego firmy, oraz Petera Randera, dyrektora ds. operacyjnych firmy, byłych dyrektorów Google i Uber. Obaj są absolwentami Carnegie Mellon National Robotics Engineering Center oraz byłymi liderami w zespołach zajmujących się samochodami autonomicznymi, we wspomnianych firmach.
– „Kolejna dekada będzie definiowana przez automatyzację pojazdów, a samochody autonomiczne będą miały znaczący wpływ na społeczeństwo, podobnie jak to miało miejsce 100 lat temu wraz z wprowadzeniem przez Forda pierwszej ruchomej linii produkcyjnej” – powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Forda. – „Wraz z przekształceniem Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne uważamy, że inwestycja w Argo AI zbuduje wyjątkową wartość dla naszych akcjonariuszy poprzez umocnienie wiodącej pozycji Forda we wprowadzaniu na rynek samochodów autonomicznych w najbliższym czasie oraz stworzenie rozwiązań, które w przyszłości będą mogły być udostępniane innym firmom w ramach licencji.”-
Zespół obecnie pracujący nad systemem wirtualnego kierowcy Forda – tworzący oprogramowanie uczenia maszynowego dla samochodu autonomicznego – zostanie połączony z zespołem Argo AI, dysponującym rozległą wiedzą i doświadczeniem w zakresie robotyki. To partnerstwo da podstawy do stworzenia systemu wirtualnego kierowcy dla autonomicznego pojazdu, który nie wymaga wkładu ze strony prowadzącego opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji. Ford będzie nadal prowadził prace rozwojowe nad własną platformą dla samochodu autonomicznego, działając w zakresie integracji systemów, produkcji, designu nadwozia i wnętrza oraz zarządzania polityką regulacyjną.
– „Znajdujemy się w przełomowym miejscu pod kątem wykorzystania sztucznej inteligencji w wielu różnych aplikacjach, natomiast sukces we wprowadzaniu do użycia samochodów autonomicznych zmieni sposób przemieszczania się ludzi i towarów” – powiedział Salesky. – „To partnerstwo pozwoli na komercjalizację i wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych, aby zaoferować klientom przystępny cenowo model mobilności.”-
– „Współpraca z Argo AI daje Fordowi przewagę w tworzeniu rozwiązań w obrębie branży motoryzacyjnej i technologicznej” – powiedział Raj Nair, wiceprezes wykonawczy Forda, Global Product Development, oraz dyrektor ds. technicznych.
Dopełnieniem tej współpracy będzie oddział Ford Smart Mobility LLC, który przejmie wiodącą rolę w realizacji strategii komercjalizacji samochodów autonomicznych Forda, włączając w to wykorzystanie ich do transportu osób i towarów oraz w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
Inwestycja rzędu 1 miliarda dolarów w Argo AI będzie realizowana w ciągu pięciu lat, zgodnie z założeniami planu alokacji kapitału dotyczącego samochodów autonomicznych, który został opublikowany we wrześniu ubiegłego roku w ramach Ford Investor Day.
Początkowo, zespół Argo AI będzie wspierać proces opracowywania i produkcji samochodu autonomicznego Forda. W przyszłości, Argo AI może licencjonować swoją technologię innym firmom i sektorom szukającym rozwiązań autonomicznych. Ford będzie większościowym udziałowcem w Argo AI. Co ważne, firma Argo AI będzie miała możliwość niezależnego działania. Szacuje się, że pod koniec tego roku w firmie Argo AI będzie pracować ponad 200 osób, które będą rozlokowane w siedzibie głównej firmy w Pittsburghu oraz w głównych oddziałach w południowo -wschodniej części Michigan i California Bay Area.
Źródło: Ford
oprac. (MF/jab)