Przegląd rynku opon zimowych 2016/2017

Pierwsze opady śniegu mamy już za sobą, zatem to ostatni dzwonek by zapoznać się z kolekcją przygotowaną na nachodzący sezon zimowy. Nowości nie ma zbyt wielu, najczęściej są to ewolucje wcześniejszych modeli, jednak pokazują one, na doskonalenie których aspektów położono największy nacisk. Oto przegląd najnowszych opon zimowych.

Kolejne generacje danego modelu opony, to najczęściej nie tylko zmiana wizualna, powiązana np. z dodaniem kolejnych lamelek czy bardziej agresywnego bieżnika, ale także zmiana składu mieszanki gumowej. Wynika to, przynajmniej wśród liczących się producentów, z ciągłych prac rozwojowych i dążenia do osiągnięcia oponiarskiego absolutu.

A czy warto podążać za modą i sezonowo zmieniać opony?

Oto ciągle aktualna odpowiedź. W 2009 roku belgijski Komitet Narodowy, Pneuband, przeprowadził serię testów potwierdzających, że pojazd wyposażony w opony zimowe jadący z prędkością 90 km/h po mokrej nawierzchni przy temperaturze 2 ºC zatrzyma się o 11 metrów bliżej niż pojazd na letnich oponach. Podczas śniegu pojazd z oponami zimowymi jadący z prędkością 50 km/h zatrzyma się o 31 metrów bliżej w porównaniu z 62 metrami w przypadku pojazdu na letnich oponach

(źródło: PZPO)

Continental

Continental WinterContact™ TS 860 to następca najbardziej utytułowanej opony zimowej ContiWinterContact™ TS 850. Nowe opony maj przesunąć te osiągnięcia jeszcze dalej. Dzięki udoskonalonej mieszance gumowej oraz nowej strukturze i technologii bieżnika WinterContact™ TS 860 zapewnia o 5% lepsze osiągi na mokrych jezdniach oraz o 4% krótszą drogę hamowania na oblodzonych drogach. Ponadto opona zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i stabilność prowadzenia w warunkach zimowych. WinterContact™ TS 860 – opona zimowa klasy premium – została zaprojektowana z myślą o kierowcach, którzy poruszają się swoimi samochodami po drogach Europy Środkowej i Zachodniej – czyli tam, gdzie zimy są zazwyczaj mroźne oraz wilgotne, a częste deszcze i niskie temperatury tworzą ryzyko występowania gołoledzi.

W przypadku mokrych nawierzchni to skład chemiczny mieszanki ogumienia wpływa bezpośrednio na przyczepność i hamowanie. Udoskonalona mieszanka gumowa Cool Chili charakteryzuje się wysoką zawartością siliki o maksymalnej przyczepności, co znacznie poprawia hamowanie oraz przenoszenie sił podczas hamowania na mokrych drogach. Zawiera ona również specjalne żywice, które zapewniają odpowiednią elastyczność opony w niskich temperaturach, a tym samym szybsze hamowanie na mokrych, oblodzonych czy pokrytych śniegiem jezdniach. Nowością w składzie mieszanki WinterContact™ TS 860 jest także łańcuch elastycznych polimerów, którego obecność daje zauważalną poprawę właściwości trakcyjnych na wszystkich rodzajach nawierzchni zimą.

W efektywnym hamowaniu na oblodzonych i oszronionych drogach pomaga także specjalny wielokanałowy wzór lameli, czyli Technologia Liquid Layer Drainage. Podczas hamowania na pokrytych lodem jezdniach, pod bieżnikiem tworzy się cienka warstwa wody, tzw. film wodny, który znacząco zmniejsza kontakt opony z nawierzchnią, wydłużając tym samym drogę hamowania. Dzięki zastosowaniu obwodowych lameli, które wspierają odprowadzanie wody do kanałów poprzecznych, a następnie głównych rowków bieżnika, film wodny jest szybciej usuwany spod opony, dzięki czemu droga hamowania znacząco się skraca. Nowością jest również zastosowanie technologii SnowCurve+ z trójwymiarowymi rowkami bieżnika. Dodatkowy rowek w ścianie bloków bieżnika zapewnia lepsze wczepianie się w śnieg, a tym samym lepszą trakcję i przyczepność na zaśnieżonych zakrętach.

Obecnie WinterContact™ TS 860 jest dostępna w 36 rozmiarach, o średnicach od 14 do 17 cali. Poszerzenie oferty o kolejne 20 modeli zaplanowano na 2017 rok. Wszystkie rozmiary nowej opony WinterContact™ TS 860 uzyskały ocenę B, zgodnie z unijnym wymogiem etykietowania, dla kategorii „przyczepność na mokrej nawierzchni”.

Dębica

Dębica Frigo HP2 to następca modelu Frigo HP, pierwszej w historii Dębicy zimowej opony przeznaczonej do samochodów o wysokich osiągach. Dębica Frigo HP2 została zaprojektowana z myślą o kierowcach ceniących dynamiczną jazdę oraz poszukujących zaawansowanego technicznie i trwałego produktu. Nowy wzór bieżnika sprawia, że opona posiada więcej krawędzi tnących, wgryzających się w zaśnieżoną nawierzchnię i zapewniających lepszą kontrolę w zimowych warunkach. Samoblokujące się lamele wgryzają się w śnieg, poprawiając kontrolę nad pojazdem oraz zapewniając znakomite zachowanie i właściwości trakcyjne na śniegu. Zoptymalizowana konstrukcja opony i zwiększona głębokość bieżnika zapewnia długie przebiegi oraz oszczędności finansowe.

Kleber

KLEBER Krisalp HP3, następca modelu HP2, podnosi poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa na drodze. Dzięki nowej mieszance gumowej na bazie elastomerów funkcjonalnych skrócono drogę hamowania na mokrych i oblodzonych nawierzchniach. Kierunkowa rzeźba bieżnika w układzie „V” i kanały rynnowe „Toboggan” ułatwiają odprowadzanie wody i zmniejszają ryzyko aquaplaningu. W porównaniu z oponą poprzedniej generacji odporność na aquaplaning wzrosła o 15% na prostej i o 13% na zakrętach. Dzięki liczniejszym i lepiej rozmieszczonym lamelom osiągnięto najwyższy poziom bezpieczeństwa na zaśnieżonych nawierzchniach, o czym świadczą oznaczenia 3PMSF i M+S. Opony dostępne są w rozmiarach od 15 do 18 cali

MICHELIN

Mimo, że nie jest to stricte zimowa nowość, to koniecznie trzeba o niej wspomnieć. MICHELIN zaprezentował na targach w Paryżu nową generację pierwszej na świecie opony letniej z homologacją zimową, oznaczoną na boku symbolem 3PMSF (3 szczyty górskie i płatek śniegu), który jest gwarancją osiągów w warunkach zimowych. Mowa o modelu CrossClimate+.

Dzięki nowatorskiej mieszance gumowej na bazie elastomerów funkcjonalnych i domieszce krzemionki MICHELIN CrossClimate zachowuje osiągi i przyczepność, zarówno gdy temperatura powietrza przekracza 25°C, a asfaltu jest jeszcze wyższa, jak również poniżej 7°C. Podczas prac nad oponą kierowcy testowi pokonali ponad 5 mln kilometrów w temperaturach od -30°C do +40°C.

MICHELIN CrossClimate zajęła 1. miejsce w tegorocznym teście opon całorocznych ADAC (wyniki testu publikujemy także tym numerze MF). Opona uzyskała szczególnie wysokie noty w kategoriach osiągów na suchej i mokrej nawierzchni, oszczędności paliwa i trwałości.

Michelin zdecydował się na produkcję opon letnich z homologacją zimową ze względu na wyniki badań wskazujące, że 65 proc. kierowców europejskich jeździ na jednym komplecie opon przez cały rok. MICHELIN CrossClimate+ to odpowiedź na potrzeby właścicieli aut, którzy chcą jeździć bezpiecznie przez cały rok.

MICHELIN CrossClimate+ trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale 2017 r. na koła 15-18 cali. Opona zastąpi dostępną obecnie oponę MICHELIN CrossClimate.

Nokian

Dzięki idealnej przyczepności Nokian WR A4 umożliwia komfortową jazdę na każdej zimowej nawierzchni. Nowoczesna, innowacyjna mieszanka Performance Traction Silica zawierająca kauczuk naturalny, krzemionkę i olej rzepakowy, zapewnia maksymalną przyczepność, wyjątkową stabilność i odporność na zużycie. Odporność na rozdarcia sprawia, że opona jest szczególnie zabezpieczona przed uderzeniami i przebiciami. Znakomita przyczepność nie ulega zmianie nawet wraz ze zmianą temperatur i rosnącą liczbą kilometrów. W centralnej części opony znajduje się wytrzymałe, podłużne żebro z klockami bieżnika, a innowacyjne technologie Functional Performance Siping i Centipede Siping zapewniają maksymalną powierzchnię kontaktu, poprawiając prowadzenie i przyczepność na suchym i mokrym śniegu przy dowolnym kącie skrętu. Nowa technologia Coanda zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Niesłychanie niski opór toczenia zapewnia optymalne zużycie paliwa. Opatentowane przez Nokian Tyres wygodne wskaźniki DSI (Driving Safety Indicator – wskaźnik bezpieczeństwa jazdy)i WSI (Winter Safety Indicator – wskaźnik zimowego bezpieczeństwa) zapewniają maksymalne bezpieczeństwo.

Ta zimowa opona klasy premium dostępna jest w rozmiarach od 16 do 21 cali, dla indeksu prędkości od H (210 km/godz.) do W (270 km/godz.), w tym dla nośności XL.

Nokian WR D4 to pierwsza na świecie opona zimowa do samochodów osobowych, dostępna w wielu rozmiarach, zapewniająca przyczepność na mokrej nawierzchni, w najlepszej klasie UE – A, co przyczynia się do znacznego skrócenia drogi hamowania i zmniejszenia zużycia paliwa. Opony WR D4 umożliwiają bezpieczną i stabilną jazdę, zarówno na mokrych, jak i zaśnieżonych drogach. Nowoczesne technologie, takie jak Twin Trac Silica, Block Optimized Siping i Steering Precision Rib zapewniają nie tylko najlepsze osiągi, ale także żywotność i stabilność nawet wraz ze zmianą temperatur i po przejechaniu wielu kilometrów. Specjalna technologia Silent Sidewall ma wyjątkowe właściwości wyciszające. Opatentowane wskaźniki DSI i WSI są oznaczone na bieżniku. Wygodne, efektywne i niezawodne opony Nokian WR A4 to jedne z najpopularniejszych zimowych opon na rynku, charakteryzujące się świetnym stosunkiem cena/jakość.

Opony są dostępne w rozmiarach 14-20 cali, dla indeksu prędkości od Q do W i nośności do XL

Nokian WR SUV 3 to opona zimowa SUV o wysokich parametrach eksploatacyjnych zapewnia wyjątkową trwałość, znakomite właściwości jazdy i bezpieczeństwo na wszystkich rodzajach nawierzchni. Stworzona z mieszanki Twin Trac SUV Silica opona gwarantuje wyjątkową przyczepność na zimowych drogach. Produkt został udoskonalony takimi innowacjami, jak Snow Claws, Groove Lifts czy 3D Lock Sipes. Rewolucyjna technologia Nokian Tyres Aramid Sidewall sprawia, że opona staje się wyjątkowa dzięki ścianom bocznym odpornym na przebicia nawet na ostrych kamieniach czy krawężnikach. Nokian WR SUV 3 to pierwsza na świecie seria, która osiągnęła najwyższą klasę opon A w oznaczeniach UE, dla przyczepności na mokrej nawierzchni i wydajności zużycia paliwa. Rewolucyjna zimowa opona WR SUV 3 w rozmiarze 265/50 R19 V może skrócić drogę hamowania na mokrych nawierzchniach nawet o 18 metrów i zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,6 l/100 km. Opony są dostępne w rozmiarach 15-21 cali, dla indeksu prędkości od H do W i nośności do XL.

Pirelli

Pirelli Cinturato Winter jak chwali się producent „mówi do Ciebie”. Specjalnie skonstruowany bieżnik zawiera napis „now snow” informujący o tym, że opona posiada pełne właściwości gwarantujące bezpieczną jazdę w warunkach zimowych. Kiedy wraz ze zużytą warstwą gumy zniknie litera „w” otrzymamy napis „no snow”. To wyraźna sugestia, że czas na wymianę ogumienia na nowe.

Z informacji bardziej przyziemnych należy wspomnieć o kierunkowym bieżniku w kształcie grotów, zapewniający znakomitą przyczepność na śniegu bez względu na rodzaj użytkowanej nawierzchni. Głębokie kanały w kształcie lejków odprowadzające wodę, roztopiony śnieg oraz błoto pośniegowe. Dzięki temu w znaczącym stopniu zmniejszamy ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Wąskie kanały w centralnej części opony, zwiększają swoją powierzchnię wraz z zbliżaniem się do zewnętrznej części bieżnika. Sztywne bloki opony zapewniają znacznie krótszą drogę hamowania bez względu na stan nawierzchni. To także zaleta aktywnych lamel 4D co bezpośrednio przekłada się na lepszą przyczepność na śniegu. Lamele w bieżniku Cinturato Winter są dłuższe o około 50% w porównaniu do wcześniejszych wariantów opon zimowych Pirelli oraz zimówek konkurencyjnych.

Model Pirelli Cinturato Winter dostępny będzie w 34 rozmiarach od 14 do 17 cali.

Sava

Sava Eskimo HP2 to druga generacja zimowej opony o wysokich osiągach. Aby zwiększyć kontrolę nad pojazdem na zimowych nawierzchniach wykorzystuje ona dwie główne właściwości. Pierwszą z nich są klocki w kształcie haczyka, które „wgryzają się” w śnieg, zapewniając dobre przyspieszenie i trakcję. Drugą właściwością jest wielokątowy kształt bieżnika, zapewniający większą powierzchnię styku opony z podłożem oraz równomierny rozkład ciśnienia, co z kolei przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem.

Inżynierowie marki Sava skupili się również na poprawie ogólnych osiągów opony, wzmacniając zewnętrzne bloki bieżnika. Zwiększają one potencjał przenoszenia sił pomiędzy oponą a podłożem i zapewniają wyjątkowe prowadzenie i hamowanie na suchej nawierzchni. Ponadto, obwodowe rowki zostały rozmieszczone tak, by szybko absorbować i usuwać wodę oraz błoto pośniegowe spod czoła opony, co zwiększa jej odporność na zjawisko aquaplaningu.

W artykule wykorzystano informacje prasowe producentów

Autor: Waldemar Stasiak

Artykuł ukazał się pierwotnie w Magazynie Menadżer Floty (wyd. 10/16)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *