[W MAGAZYNIE] Programy serwisowe

Bezawaryjność to jedna z głównych zalet nowych samochodów. Jednak gwarancja producencka nie zawsze trwa tyle samo co okres leasingowania. Co zatem zrobić, aby nie martwić się potencjonalnymi kosztami dodatkowymi, kiedy już nie będziemy mieli gwarancji? 

Maciej Gis

Nowy samochód ma wiele zalet – jesteśmy jego pierwszymi użytkownikami, ale chyba najważniejsze, że ma gwarancję producencką. Jest to istotne, ponieważ w samochodzie, który dopiero wyjechał z fabryki, zawsze mogą się ujawnić jakieś usterki. Producenci aut nie zawsze jednak dają gwarancję na tyle długą, aby wystarczyła na cały okres leasingowania czy kredytowania, dlatego warto zastanowić się nad wykupieniem przedłużonej gwarancji. Opcje tej usługi są różne i często obwarowane obostrzeniami. W większości przypadków gwarancja obowiązuje maksymalnie na 2-3 lata lub 100-150 tys. km. Nie każdy jednak pokonuje taki dystans, dlatego firmy mają w swojej ofercie możliwość wykupienia dodatkowego pakietu przeglądów. Trzeba jednak pamiętać, że dotyczy to tylko nowych pojazdów. Przedłużona gwarancja czy pakiet przeglądów to duże udogodnienie – nie trzeba się przejmować kosztami związanymi z wykonaniem przeglądu pogwarancyjnego, co w wielu przypadkach może być dużą oszczędnością. Nie każdy oczywiście decyduje się na taką opcję. Wszystko zależy od podejścia nie tylko firmy, ale też klienta.

PRZYKŁADOWE PAKIETY 

Dobrym przykładem jest Volkswagen, który oferuje przedłużoną ochronę gwarancyjną do 5 lat (opcja dostępna przy zakupie nowego pojazdu). Jeżeli klienci zdecydują się na wykupienie pakietu o nazwie „Safe+”, to mogą się nie przejmować nieoczekiwanymi kosztami naprawy nawet do 3 lat po upływie 2-letniej gwarancji producenta. Inną ciekawą opcją jest wykupienie pakietu przeglądów. Jeśli wybierzemy przykładowo promocyjny pakiet przeglądów wraz z Volkswagen Safe+, dostępny dla modeli: up!, Polo, Golf, Tiguan i Touran, możemy zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Warto nadmienić, że w skład pakietu wchodzi wymiana podzespołów takich jak: olej, podkładka korka oleju, filtr powietrza, paliwa, pyłkowy, świece zapłonowe, płyn hamulcowy.

Škoda także oferuje swoim klientom zarówno pakiety przeglądów, jak i dodatkową gwarancję. W czeskiej marce istnieje możliwość wykupienia pakietu przeglądów do 4 lat lub do 120 tys. km (inna opcja to 4 lata i 60 tys. km). W ramach tego pakietu wymieniane są: filtr paliwa, oleju, powietrza, pyłkowy, płyn hamulcowy, świece zapłonowe, olej silnikowy czy podkładka korka oleju.

Renault z kolei ma ofertę Formuła Non Stop – można przedłużyć gwarancję producenta nawet do 5 lat lub 150 tys. km. Jej wykupienie zapewnia bezpłatną naprawę lub wymianę wadliwych części mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych (nie płacimy też za robociznę). Dodatkowo z tej usługi można korzystać w całej Europie, tak samo jak z Renault Assistance. Kolejną korzyścią z wykupienia Formuły Non Stop jest fakt, że Renault udostępni samochód zastępczy na 3 dni lub pokryje koszty powrotu do miejsca zamieszkania albo kontynuowania podróży. Warto też zaznaczyć, że cena pakietu jest zależna od tego, w którym momencie ją wykupujemy. Standardowa oferta obowiązuje w okresie 12 miesięcy od daty wydania pojazdu. Z kolei cena promocyjna oferowana jest w przypadku wyboru finansowania Renault. Wtedy w okresie do 3 miesięcy od daty wydania auta można kupić Formułę Non Stop w atrakcyjnej cenie. Jest jeszcze trzecia opcja – można ten pakiet wykupić w okresie 24 miesięcy od daty wydania pojazdu (opcja dla klientów indywidualnych).

Ciekawe rozwiązania w tym zakresie oferuje także Ford. Można wykupić rozszerzoną gwarancję nawet do 7 lat. W ofercie Ford Protect do wyboru jest kilka wariantów: podstawowy zakłada 5 lat lub 50 tys. km, z kolei rozszerzony (najwyższy) to 7 lat lub 140 tys. km. Możliwość skorzystania z tej opcji mamy tylko do 12 miesięcy od daty wydania nowego auta. Jest też możliwość wykupienia Gwarancji12. Zapewnia ona ochronę najważniejszych podzespołów samochodu, takich jak: silnik, układ przeniesienia napędu, skrzynia biegów oraz wybrane elementy sterowania i osprzętu jednostki napędowej, oraz całodobową pomoc drogową Assistance12 przez cały rok. Co ważne, można ją przedłużać nawet do 10 lat, a jej koszt jest stosunkowo niski.

CZY TO SIĘ OPŁACA? 

Obecnie praktycznie każdy producent oferuje swoim klientom pakiety serwisowe. Dzięki temu zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi nie muszą się przejmować przeglądami czy innymi typowymi czynnościami serwisowymi (np. wymianą oleju) przez cały okres leasingowania lub kredytowania auta. Jest to opcja dobra dla każdego. Oprócz spokoju dużą korzyścią jest też oszczędność pieniędzy. Średnio wykupienie pakietu serwisowego to koszt ok. 2 tys. zł. Jest to dużo mniej w porównaniu do ceny obsługi poza pakietem.

Rozważając, czy ten zakup jest opłacalny, trzeba wziąć też pod uwagę fakt, że standardowo gwarancja producencka trwa 2-3 lata, a leasing czy kredyt na samochód możemy mieć na 4 lub nawet 6 lat. Naprawy i przeglądy mogą się więc wiązać z dużymi kosztami, szczególnie że większość osób prawdopodobnie będzie korzystać z usług autoryzowanych serwisów. Dlaczego zatem mamy płacić za coś więcej, skoro możemy to mieć znacznie taniej? Warto tylko zawsze przeanalizować ofertę producenta i dowiedzieć się, co dokładnie wliczone jest w pakiet przeglądowy czy przedłużoną gwarancję.

Wideo

Toyota Mirai i Powrót do przyszłości
2016 Toyota Land Cruiser 150 - prezentacja
TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności