[W MAGAZYNIE] Jeep Wrangler – Tradycja i nowoczesność

Czwarta generacja legendarnego modelu utrzymuje poziom wypracowany przez poprzedników. Nowy Jeep Wrangler, chociaż wyposażony w diodowe reflektory, ekran dotykowy i liczne systemy bezpieczeństwa, pozostaje jednym z ostatnich prawdziwych samochodów terenowych.

tekst: Tomasz Szmandra

Model Wrangler to samochód przeznaczony do jazdy w trudniejszym terenie. Nie bez powodu jego praprzodek został doceniony w wojsku jeszcze podczas II wojny światowej. Jeep Wrangler nawiązuje do znanego na całym świecie modelu Willys. Od tamtego czasu amerykański producent miał kilku właścicieli, a w 1970 r. Jeep uzyskał status marki handlowej. Obecnie należy ona do koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Pierwszy Wrangler zadebiutował na rynku w 1986 r., a kolejne generacje wchodziły na rynek co 10 lat, a więc w 1996 r. oraz w 2006 r. W tym roku pojawiła się czwarta generacja, która we wrześniu trafiła także do sprzedaży w Polsce.

ZGODNIE Z TRADYCJĄ

Mimo upływu lat koncepcja nadwozia wciąż nawiązuje do pierwowzoru znanego z czasów II wojny światowej. Kanciasta sylwetka właściwie niewiele się zmieniła, a takim najbardziej charakterystycznym elementem są okrągłe reflektory, umieszczone na dużej atrapie chłodnicy. Zespół projektantów Jeepa nadał legendarnemu 7-szczelinowemu grillowi bardziej nowoczesny wygląd – obie zewnętrzne szczeliny przecinają się z przednimi reflektorami. Górna część grilla w kształcie trapezu została przesunięta do tylu w celu poprawienia właściwości aerodynamicznych. Model nowej generacji można rozpoznać także po innym niż dotychczas wyprofilowaniu maski oraz światłach typu LED do jazdy dziennej, umieszczonych w nadkolach, a także po LED-owych, choć tradycyjnie kwadratowych, tylnych lampach.

Wrangler wciąż jest dość wysoki i w wersji krótkiej mierzy 1858 mm wysokości, zaś z przedłużonym nadwoziem – 1881 mm. Nowe, lekkie i wytrzymałe aluminiowe drzwi łatwo zdemontować za pomocą klucza z końcówką Torx (rozmiar końcówki jest wytłoczony bezpośrednio na zawiasach). Model dostępny jest w 3- i 5-drzwiowej wersji nadwozia. W jeździe szosowej lepiej sprawdzi się 5-osobowa przedłużona wersja, prowadząca się bardziej komfortowo niż odmiana krótka, której żywiołem jest z kolei jazda terenowa. Warto dodać, że wszystkie wersje zostały wyposażone w pałąk w kolorze nadwozia, z wbudowanymi uchwytami. W kabinie, na dźwigni zmiany biegów, uchwytach i ramce wyświetlacza systemu multimedialnego umieszczono prawdziwe śruby, podkreślające oryginalną konstrukcję pojazdu.

Po raz pierwszy w tym modelu zamontowano przycisk uruchamiający silnik, umieszczony w odpornej na warunki atmosferyczne ramce, w zasięgu ręki kierowcy. Fotele, pokryte materiałową lub skórzaną tapicerką, mają ozdobne przeszycia oraz regulowane zagłówki i podparcie lędźwiowe fotela kierowcy. Dostępna na zamówienie opcja Komfort obejmuje ponadto podgrzewanie przednich siedzeń i kierownicy.

NOWOCZESNE SYSTEMY

Wrangler ma także liczne elementy wpływające na bezpieczeństwo czynne i bierne, w tym system monitorowania martwego pola z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, kamerę cofania ParkView z dynamicznymi liniami siatki, elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) z systemem ERM, przeciw- działającym przewróceniu się pojazdu, i 4 poduszki powietrzne. Oprócz tego zaawansowane technologicznie wyposażenie obejmuje m.in. nowy system Uconnect z aplikacją Apple CarPlay, Android Auto oraz wybór ekranów dotykowych o przekątnej 7 lub 8,4 cala z funkcją pinch and zoom. Pod tym względem różnice między obecnym Wranglerem a jego poprzednikami są ogromne. Kultowy Jeep z niemal spartańskiego pojazdu terenowego przeistoczył się w auto znacznie bardziej przyjazne, nadające się do jazdy w każ- dych warunkach. Z niecierpliwością czekamy, kiedy Wrangler trafi do naszego testu redakcyjnego. Wtedy będziemy mogli napisać również o wrażeniach z jazdy nowym modelem.

Dzięki różnym rozwiązaniom mocowania przedniej szyby i dachów możliwe są liczne konfiguracje auta. Tradycyjnie już Wrangler umożliwia jazdę z otwartą w pełni przestrzenią nad głową. Nowy, łatwy w obsłudze, sterowany elektrycznie dach Sky One-Touch (z płótna) dzięki naciśnięciu jednego przycisku może zostać otwarty na całej długości samochodu. Oprócz tego, w zależności od wersji pojazdu, dostępny jest jeszcze miękki dach Premium Sunrider oraz zdejmowany twardy dach Freedom Top, składający się z trzech paneli.

DWIE WERSJE SILNIKOWE

Na europejskich rynkach Wrangler oferowany jest z dwoma nowymi silnikami: turbodieslem MultiJet II o pojemności 2,2 l i mocy 200 KM oraz 2-litrowym silnikiem benzynowym z turbo doładowaniem, rozwijającym 272 KM. Obie jednostki napędowe współpracują z nową 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów i funkcją Stop-Start.

Klienci mogą wybrać jeden z dwóch systemów napędu 4×4: Command-Trac i Rock-Trac. Auto wyposażono też w nowej generacji osie Dana, elektroniczne blokady przedniej i tylnej osi Tru-Lock, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok oraz elektronicznie rozłączany przedni stabilizator poprzeczny. Wspomniany napęd Command-Trac oferowany jest w wersjach Sport i Sahara, zaś Rock-Trac stanowi standard w wersji Rubicon i dodatkowo zwiększa możliwości terenowe pojazdu.

Nowością w tym modelu jest stały napęd na wszystkie koła, a nie jak dotychczas załączany tylko podczas jazdy w terenie. Co ważne, Wrangler wyposażony jest w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy), umożliwiającą zmianę trybu napędu z 2WD na 4WD przy prędkości do 70 km/h. W normalnych warunkach jazdy system Command-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% mocy na tylne koła.

KLASYKA I NOWOCZESNOŚĆ

Jeep Wrangler AD 2018, choć kontynuuje tradycje poprzednich generacji, jest większy, staranniej dopracowany i znacznie lepiej wyposażony, ale co najważniejsze, mimo zmian, nie stracił nic ze swojego surowego, off-roadowego stylu i nadal znakomicie sprawdza się w trudnych warunkach terenowych.

Jak już wspominaliśmy, nowy model oferowany jest w wersjach wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon, w odmianach 2- lub 4-drzwiowej. Modele Sahara mogą być wyposażone w ekskluzywny pakiet Overland, który kosztuje 11 400 zł. Znajdziemy w nim m.in. takie elementy jak: skórzana tapicerka, wlot powietrza w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami, sztywna pokrywa koła zapasowego w kolorze nadwozia oraz felgi aluminiowe 7,5J × 18 cali.

Wrangler w wersji Sport z silnikiem 2.2 MultiJet II/200 KM i krótkim nadwoziem kosztuje 201 900 zł. Za model Sahara 2.0 GME/272 KM trzeba zapłacić 220 300 zł (235 300 zł z silnikiem Diesla), natomiast Rubicon kosztuje 220 300 zł (z Dieslem 235 300 zł). Ceny przedłużonego modelu w wersji Sport rozpoczynają się od 219 100 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *