Rajd Szwecji: Evans i Martin w Toyocie Yaris WRC najszybsi

Elfyn Evans w swoim drugim starcie za kierownicą Toyoty Yaris WRC wygrał Rajd Szwecji, drugą rundę mistrzostw świata, a w pierwszej czwórce znalazły się aż trzy załogi japońskiego zespołu. Po dwóch rundach WRC Toyota prowadzi w klasyfikacji producentów, a Evans dzieli pozycję lidera wśród kierowców z Thierry Neville’m z teamu Hyundaia.

Evans prowadził w Rajdzie Szwecji od startu do mety, notując swoje drugie w karierze zwycięstwo w WRC. Poprzednio wygrał Rajd Wielkiej Brytanii w 2017 roku. Szwedzki triumf był pierwszym w mistrzostwach świata dla jego pilota Scotta Martina. Obaj są także pierwszymi Brytyjczykami, którzy wygrali tę imprezę. Natomiast Toyota Yaris WRC była najszybszym autem Rajdu Szwecji już po raz trzeci w ostatnich czterech latach. Załoga Toyoty była szybsza od najlepszej załogi Hyundaia: Otta Tanaka i Martina Jarveoji o 12,7 sekundy. Najniższy stopień podium, po zaciętej rywalizacji z kolegami z zespołu Toyoty, wywalczyli Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen (+20,2), szybsi od Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi o 3,4 sekundy.

Problemy z pogodą

Tegoroczny Rajd Szwecji był szczególnie wymagający zarówno dla jego organizatorów, jak i samych zawodników, bo z powodu nietypowych jak na tę porę roku warunków, załogi rywalizowały nie na śniegu i lodzie, ale na mieszance błota, lodu i szutru. Z tego też powodu odbyło się tylko 9 odcinków specjalnych, a planowany dystans rajdu skrócono o połowę.

Elfin Evans, który podczas poprzedniej rundy w Monte Carlo, stracił zwycięstwo na ostatnim etapie, i tym razem zaatakował od pierwszego odcinka specjalnego. Ostatecznie Brytyjczyk wygrał 5 oesów i na mecie rajdu zameldował się z przewagą blisko 13 sekund. „Czuję się rewelacyjnie, bo już w drugim wspólnym starcie z Toyota Gazoo Racing odniosłem zwycięstwo. Dziękuję zespołowi nie tylko za wspaniały samochód, ale i za wsparcie i pomoc podczas testów, bo mogłem dobrać odpowiednie ustawienia. Czuję się pewnie za kierownicą Yarisa WRC, a w tak trudnych warunkach to bardzo ważne” – powiedział Evans.

Rekord Rovanpery

Świetnie spisał się Kalle Rovanperä, który także zaliczył dopiero drugi rajd za kierownicą Yarisa WRC. Niespełna 20-letni zawodnik zajął trzecią lokatę i wygrał dodatkowo punktowany Power Stage. Tym samym syn znakomitego przed laty zawodnika Harri Rovanpery jest najmłodszym kierowcą, który stanął na podium rundy WRC w historii, bijąc poprzedni rekord o prawie dwa lata. W walce o trzecią lokatę młody Fin pokonał o 3,4 sekundy sześciokrotnego mistrza świata Sébastiena Ogiera, który w klasyfikacji generalnej kierowców zajmuje trzecie miejsce ze stratą pięciu punktów do Evansa.

Rajd był bardzo wymagający. Ze względu na skrócony dystans, trzeba było jechać na maksa przez cały czas. Straciliśmy trochę czasu po moich błędach, ale odzyskaliśmy miejsce na podium i zdobyliśmy komplet punktów na Power Stage’u. Dałem z siebie wszystko” – zapewnił Rovanperä.

Toyota na czele klasyfikacji producentów

Trzy Yarisy WRC w najlepszej czwórce wymagającego Rajdu Szwecji sprawiły, że po dwóch rundach mistrzostw świata Toyota jest liderem klasyfikacji producentów z przewagą 10 punktów. „Cieszę się, że Evans, nowy członek naszego zespołu, tak szybko osiąga tak dobre wyniki. Kalle i Sébastien stoczyli ciekawy pojedynek o trzecią lokatę, a do tego zdobyli ważne punkty dla zespołu i dali radość kibicom. Myślę, że nasi kierowcy cieszą się z jazdy za kierownicą Yarisa WRC i dostarczą nam mnóstwa emocji w kolejnych rundach” – powiedział Akio Toyoda, prezes Toyoty.

To wspaniały wynik dla nas. Mamy zespół marzeń. Atmosfera jest wspaniała, a mi pozostaje się tylko z tego cieszyć. Jestem z nich naprawdę dumny” – powiedział Tommi Mäkinen, szef zespołu Toyota Gazoo Racing WRT. W Szwecji wystartowało w sumie pięć Yarisów WRC. Takamoto Katsuta dojechał do mety na dziewiątym miejscu, a startujący w barwach prywatnego zespołu Jari-Matti Latvala wycofał się po piątkowych odcinkach specjalnych.

Warto dodać, że 10 miejsce w klasyfikacji generalnej zajęli triumfatorzy rajdu w kategorii WRC 3: Jari Huttunen i Mikko Lukka jadący Hyundaiem i20 R5, który serwisowała polska ekipa z 2BRally. Natomiast jedyna polska załoga startująca w Rajdzie Szwecji: Michał Sołowow i Maciej Baran w Skodzie Fabii R5 ukończyła rywalizację na 24 pozycji w generalce i ósmej w WRC 3.

Kolejną rundą mistrzostw świata będzie Rajd Meksyku, który odbędzie się w dniach 12-15 marca.

Wyniki Rajdu Szwecji:

1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 1.11:43,1

2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +12,7

3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +20,2

4. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +23,6

5. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +32,4

6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +33,8

7. Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) +1:00,9

8. Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1:24,5

9. Takamoto Katsuta/Daniel Barritt (Toyota Yaris WRC) + 1:59,6

10. Jari Huttunen/Mikko Lukka (Hyundai i20 R5) +4:03,0

Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *