Rajd Śląska 2020 – Goście z Finlandii najszybsi

Po raz drugi z rzędu zwycięstwo w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski odniosła fińska załoga Jari Huttunen i Miko Lukka w Hyundaiu i20 R5, która okazała się najszybsza na trasach czwartej edycji Rajdu Śląska. Drugą lokatę zajął były dwukrotny mistrz kraju, Grzegorz Grzyb, pilotowany przez Michała Poradzisza (Skoda Fabia R5), a podium uzupełnili: Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo GTI R5).

Tekst: Tomasz Szmandra

Znany ze starów w mistrzostwach świata duet Jari Huttunen i Miko Lukka w tegorocznym sezonie reprezentuje barwy zespołu Hyundai Poland Racing i jak na razie śmiało zmierza po tytuł nad Wisłą, choć w porównaniu z pierwszą rundą w Rzeszowie miał znacznie trudniejsze zadanie. Pierwszym liderem rajdu był Grzegorz Grzyb, który wygrał łącznie trzy odcinki specjalne, ale ostatecznie przegrał z triumfatorem pozostałych czterech oesów, Jari Huttunenem, różnicą 7,3 sekundy. Fin triumfował także na końcowym, dodatkowo punktowanym odcinku Miedźna 3, który rozegrano jako Power Stage 100-lecia Powstań Śląskich.

Dla nas najtrudniejsza była pierwsza pętla, kiedy mocno naciskał nas Grzegorz Grzyb. Swoje zrobiło także ponowne przestawienie się na asfaltową nawierzchnię, bo wcześniej zaliczyliśmy szutrowy Rajd Estonii. Na szczęście w czasie drugiej pętli wszystko wróciło do normy i po raz drugi wygrywamy rundę mistrzostw Polski – powiedział na mecie Huttunen.

Na trzecim miejscu, ze stratą ponad 32 sekund do zwycięzcy, uplasował się Tomasz Kasperczyk, który po zwycięstwach w latach 2017-2018 oraz drugim miejscu przed rokiem nie schodzi z podium Rajdu Śląska. Czwartą lokatę – podobnie jak na Podkarpaciu – wywalczyli: Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5), na piątym miejscu sklasyfikowano Łukasza Kotarbę i Tomasza Kotarbę (Citroen C3 R5), natomiast szósta lokata w generalce przypadła triumfatorom kategorii Open 4WD – Jackowi Jureckiemu i Michałowi Treli (Ford Fiesta Proto). Z kolei rywalizację wśród samochodów napędzanych na jedną oś rozstrzygnęli na swoją korzyść: Jakub Lesiak i Łukasz Biernot (BMW M3), którzy wyprzedzili Macieja Lubiaka i Tomasza Borko oraz Radosława Typę i Szymona Gospodarczyka (obie załogi w Peugeotach 208 R2).

Tegoroczna edycja Rajdu Śląska była iście sprinterską imprezą. Start i metę zlokalizowano przy Stadionie Śląskim w Chorzowie, a zawodnicy mieli do pokonania zaledwie 7 odcinków specjalnych (w Świdnicy i Rzeszowie zaplanowano po 9 prób), których łączna długość wynosiła niewiele ponad 100 km. To sprawiało, że margines błędu zmalał praktycznie do zera, bo szans na odrobienie ewentualnych strat nie było zbyt wiele. Zadania nie ułatwiała także śliska i nierówna nawierzchnia niektórych fragmentów trasy, na co narzekali zawłaszcza zawodnicy ścigający się w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.  – Dał się nam we znaki zwłaszcza odcinek Warszowice, który okazał sie jeszcze gorszy niż podczas zapoznania z trasą. Tam naprawdę brakuje asfaltu, a w nawierzchni jest dziura na dziurze – mówił Tymoteusz Rogowski. – Mieliśmy trochę problemów, ponieważ auto nie było przygotowane na takie odcinki. Nigdy wcześniej tym autem nie jeździliśmy po tak nierównych drogach – żalił się z kolei Grzegorz Olchawski.

W klasyfikacji Motul HRSMP w poszczególnych kategoriach triumfowali: FIA 1 (auta z lat 1958-69) Andrzej Wodziński/ Marek Kaczmarek (Lancia Fulvia Rally Coupe 1.3 HF), FIA 2 (auta z lat 1970-75) Paweł Hoffman/Marcin Barłoga (Saab 96 V4 Rally), FIA 3 (auta z lat 1976-81) Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC), FIA 4/J1 (auta z lat 1982-85) Piotr Kiepura/Mateusz Galle (FSO Polonez 2000 Rally), FIA 4/J2 (auta z lat 1986-90) Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy).

Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie Rajd Świdnicki Krause, który zaplanowano w dniach 3-4 października.

Wyniki Rajdu Śląska 2020:

1. Jari Huttunen/Miko Lukka (Hyundai i20 R5) 52:30,5

2. Grzegorz Grzyb/Michał Poradzisz (Skoda Fabia R5) +7,3

3. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty (Volkswagen Polo GTI R5) +32,3

4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5) +41,3

5. Łukasz Kotarba/Tomasz Kotarba (Citroen C3 R5) +1:06,6

6. Jacek Jurecki/Michał Trela (Ford Fiesta Proto) +1:56,5

7. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) +1:58,1

8. Daniel Chwist/Kamil Heller (Volkswagen GTI R5) +2:09,1

9. Jarosław Szeja/Marcin Szeja (Subaru Impreza STi) +2:31,3

10. Chuchała/Włoch (Ford Fiesta Proto) +2:32,8

Klasyfikacja RSMP po dwóch rundach: 1. Huttunen/Lukka 69 pkt. 2. Grzyb/Poradzisz 55, 3. Byśkiniewicz/Cieślar 38, 4. Kotarba/Kotarba 34, 5. Słobodzian/Hundla 27, 6. Kasperczyk/Syty 27, 7. Szeja/Szeja 24, 8. Jurecki/Trela 15, 9. Pryczek/Pryczek 13, 10. Kołtun/Pleskot 13.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *