Czołowi zawodnicy startujący w mistrzostwach Europy (ERC) i Polski (RSMP), najnowsze rajdowe samochody, a także dawni mistrzowie i legendarne pojazdy sprzed lat uświetnią 77. edycję Rajdu Polski, który w tym roku obchodzi setną rocznicę swojego istnienia. Wyjątkowa jest także trasa najważniejszej imprezy samochodowej w naszym kraju, która tym razem prowadzi znad mazurskich jezior do Warszawy.
Tekst: Tomasz Szmandra
Rajd Polski to druga najstarsza impreza rajdowa świata po legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Pierwsza w historii edycja tej imprezy wystartowała przed 100 laty z Warszawy. W roku jubileuszu polskiego klasyka finał trzydniowej rywalizacji będzie miał miejsce również w stolicy Polski. Po rozegraniu dwunastu odcinków specjalnych wśród mazurskich jezior i jednego oesu w okolicach Przasnysza rajdowe załogi startujące w ORLEN 77. Rajdzie Polski (18–20.06.2021) zmierzą się ze słynną Karową. Trasa polskiego Race of Champions nosi z tej okazji dumną nazwę: Stulecie Rajdu Polski.
Z Mikołajek do stolicy
Od roku 1921 rozegrano 76 edycji rajdu w różnych regionach kraju. Poza Warszawą „Polski” gościł między innymi w Krakowie, Zakopanem, Łodzi, Wrocławiu, Kłodzku, Polanicy Zdroju, ale odwiedził także Augustów, Białystok, Bielsko-Białą, Bydgoszcz, Bytom, Gdańsk, Gdynię, Jelenią Górę, Katowice, Lublin, Olsztyn, Poznań, Przemyśl, Rzeszów, Szczecin, Toruń i Zieloną Górę. W okresie międzywojennym rajdowe maszyny zawitały również do Lwowa, Wilna oraz czeskiej Pragi. Od sezonu 2005 Rajd Polski zadomowił się w Mikołajkach.
Trasa 77. edycji pierwszej w tym roku rundy Mistrzostw Europy FIA liczy ponad 870 kilometrów, w tym 14 odcinków specjalnych o długości 202 km. Inauguracja imprezy odbędzie się w piątkowe popołudnie (18 czerwca) na odcinku kwalifikacyjnym Tałty. Wieczorem pierwsza próba na torze Mikołajki Arena. W sobotę (19 czerwca) 7 oesów o długości 131,1 km. Niedzielny poranek pod znakiem kolejnych czterech, liczących blisko 50 km odcinków w okolicy Mikołajek i „dojazdówka” do Warszawy, uatrakcyjniona oesem Przasnysz (17,90 km). Dwukilometrowy finał o godz.18:00 na ulicach Browarnej, Furmańskiej i Karowej. Szutrowe odcinki specjalne wśród mazurskich jezior i tym razem dominują w harmonogramie Orlen 77. Rajdu Polski. Trzy z nich to nowe próby (OS 2/5 Świętajno, OS 4/7 Wieliczki, OS 13 Przasnysz), chociaż nazwy dwóch pierwszych były już wykorzystywane w przeszłości dla oesów przebiegających innymi drogami.
Porównując tegoroczną trasę z edycją z 2019 roku (w roku 2020 rajd się nie odbył z powodu pandemii), zmianie nie uległy odcinki Mikołajki Arena (OS 1/8) oraz rozpoczynający się także na torze Mikołajki Max (OS 9/11). Częściowo z edycją sprzed dwóch lat pokrywa się trasa prób sportowych Olecko (OS 3/6) ze słynną hopą Rosochackie oraz Gmina Mrągowo (OS 10/12).
Finałowa próba (OS 14 Stulecie Rajdu Polski), przypominająca w swojej nazwie o wyjątkowym jubileuszu rajdu, zostanie poprowadzona na nawierzchni mieszanej (kostka i asfalt). Meta odcinka, częściowo pokrywającego się z Kryterium ulicy Karowej z dorocznego Rajdu Barbórka, zostanie zlokalizowana tuż obok historycznego hotelu Bristol.
Historyki na start!
Około 100 historycznych aut i youngtimerów, samochody rywalizujące w HRSMP, mistrzowie sprzed lat i rajdowi pasjonaci promujący historię motorsportu także uświetnią obchody 100. jubileuszu Rajdu Polski. W ramach Historycznego Kryterium na ulicy Karowej w Warszawie zobaczymy kultowe rajdówki, które poprzedzą przejazdy zawodników z RSMP oraz FIA ERC, startujących w Orlen 77. Rajdzie Polski.
Podczas Historycznego Kryterium na ulicy Karowej zobaczymy wielkich mistrzów, którzy zaprezentują się w legendarnych samochodach, a aktualni zawodnicy z Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zmierzą się na czas w nie mniej kultowych autach. Będzie to okazja do zobaczenia naprawdę wyjątkowych aut, które tworzyły legendę tej imprezy oraz światowych rajdów. Jubileusz uświetnią m.in. Fiat 131 Abarth Rally, który w Rajdzie Polski wygrywał trzykrotnie oraz takie perełki jak Audi S1 Quatro, Renault 5 Alpine, Subaru Legacy, Renault 11 Turbo, Talbot Sunbeam Lotus, Polonez 2000C, Polski Fiat 125 Monte Carlo, Ford Sierra Cosworth czy Lancia Delta HF Integrale.
Mistrzowie na Karowej i Bemowie
Podczas Kryterium na Karowej pojawią się legendarni kierowcy rajdowi sprzed lat, m.in. trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski – Andrzej Jaroszewicz oraz Błażej Krupa, Tomasz Ciecierzyński i Janusz Szerla. Towarzyszyć im będą równie legendarni mistrzowie rajdowego pilotażu, Tomasz Szostak oraz Marek Oziębło. To najsilniejsza obsada polskich rajdowych mistrzów, jaka w ostatnich latach pojawiła się na jakimkolwiek polskim rajdzie.
Obchody jubileuszu stulecia Rajdu Polski nie ograniczą się tylko do przejazdów samochodów w ramach Historycznego Kryterium na ulicy Karowej. Automobilklub Polski, pod patronatem honorowym Burmistrza Dzielnicy Bemowo, organizuje na terenie swojej siedziby Festiwal Samochodów Historycznych z okazji 100-lecia Rajdu Polski, a także 70-lecia przyłączenia dzielnicy Bemowo do Warszawy, na którym pojawi się około 100 aut historycznych i youngtimerów.
Dla fanów rajdów i historii motoryzacji będzie to okazja, aby już od godz. 10.00 w niedzielę z bliska obejrzeć jedne z najbardziej unikatowych aut, porozmawiać z dawnymi i obecnymi mistrzami, a także zobaczyć auta w rajdowym tempie – uczestnicy Historycznego Kryterium będą trenować na trasie wyznaczonej na terenie Autodromu Bemowo.
Ramowy program Historycznego Kryterium
Niedziela 20.06.2021
8.30 Otwarcie Parku Serwisowego na terenie przed siedzibą Automobilklubu Polski
10.00-14.00 Spotkania z Mistrzami (Automobilklub Polski, Bemowo)
14.30 Ceremonia startu Honorowego (Automobilklub Polski, Bemowo)
16.30 Start pierwszego uczestnika Historycznego Kryterium (ul. Karowa)
17.15 Meta ostatniego zawodnika Historycznego Kryterium (ul. Karowa)
17.45 Meta Honorowa przy parku serwisowym (Automobilklub Polski, Bemowo)
18.45 Ceremonia rozdania nagród oraz uhonorowania mistrzów sportu rajdowego
20.00 Zakończenie imprezy