Mazda MX-5 Cup Poland, czyli nowy puchar w polskich wyścigach!

Po rocznej przerwie, spowodowanej zakończeniem programu Kia Cup, wyścigi samochodowe w Polsce będą miały nowy puchar markowy wsparty przez oficjalnego importera. Już w maju na Tor Poznań wyjadą specjalnie przygotowane do sportu roadstery – Mazda MX-5 o mocy 200 KM, z tylnym napędem. Na razie trwa nabór zawodników chętnych do startu i dogrywanie szczegółów regulaminu.

Dzięki lekkiej konstrukcji i tylnemu napędowi Mazda MX-5 jest niemal idealnym samochodem wyścigowym, a kierowcy ścigają się tymi pojazdami praktycznie od początku jego produkcji, czyli od wczesnych lat 90. W użyciu była wtedy legendarna już generacja NA z charakterystycznymi otwieranymi reflektorami. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja modelu, nosząca oznaczenie ND i takie właśnie samochody wyjadą już w tym roku na Tor Poznań w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, organizowanych przez Polski Związek Motorowy i Automobilklub Wielkopolski.

Docelowo w tym roku wystartuje 10 fabrycznie nowych pojazdów, dostarczonych prosto z fabryki w Hiroszimie, zaadaptowanych do sportu wyłącznie przez polskich inżynierów i mechaników w warszawskiej firmie TG Auto. Być może na torze pojawi się także dodatkowe, tzw. VIP-owskie auto dla gości zaproszonych przez Mazda Polska, która oficjalnie wsparła nową wyścigowa serię i jest odpowiedzialna m.in. za dostawę pojazdów i serwis części zamiennych. W kolejnych latach organizatorzy chcieliby, aby w zawodach uczestniczyło przynajmniej około 25 samochodów.

Co ważne, samochody oferowane będą w formule Arrive & Drive. Oznacza to, że identycznie przygotowane Mazdy będą dostarczane na tor przez organizatora wraz z oponami, paliwem oraz niezbędnymi częściami i wyposażeniem. Zawodnikom pozostanie tylko zameldować się na wyścigach ze swoim kombinezonem i kaskiem.

Już pod koniec ubiegłego roku powstał pierwszy wyścigowy model Mazdy MX-5, który po raz pierwszy wyjechał na tor w listopadzie. Kierowcą testowym, który rozwijał projekt, był Nikodem Wiśniewski, znany kierowca sim-racingowy z zespołu Williams E-sports, zwycięzca ubiegłorocznego wirtualnego wyścigu 24 godziny Le Mans, mający na swoim koncie wiele sukcesów w tej dyscyplinie. Samochód spisywał się podczas pierwszych jazd bardzo dobrze. Zimę poświęcono na prace nad rozwojem konstrukcji, a także nad projektem Pucharu od strony biznesowej i marketingowej. W najbliższym czasie przewidziane są kolejne testy.

Kalendarz pierwszego sezonu będzie się pokrywał z kalendarzem Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, który aktualnie przewiduje cztery rundy na torze w Poznaniu: 7–9 maja, 11–13 czerwca, 2–4 lipca i 10–12 września. Organizatorzy nie wykluczają jednak dodatkowej rundy na jednym z torów zagranicznych. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w najbliższym czasie.

Początkowo pierwsza edycja Mazda MX-5 Cup Poland miała liczyć 5 rund, ale po korekcie kalendarza przez PZM w Poznaniu będziemy się ścigać podczas czterech weekendów. Chcemy jednak zorganizować dodatkową rundę za granicą, bo to urozmaiciłoby sezon i pozwoliło zawodnikom rywalizować na nowym dla nich torze. Dodatkowo planujemy przedsezonowe testy, które potrwają 2 dni. Oczywiście, jeżeli będzie takie życzenie wszystkich zawodników, jesteśmy gotowi na zorganizowanie dodatkowych treningów. Planując stworzenie nowego pucharu myśleliśmy o stworzeniu zawodnikom pomostu pomiędzy startami w kartingu, a w wyścigach samochodowych. Bardzo liczymy także na udział pań w tej serii. W ramach programu „Kobiety w motorsporcie” wspólnie z PZM-otem przygotowujemy specjalną promocyjną ofertę – tłumaczy Paweł Skucha, koordynator Mazda MX-5 Cup Poland.

Wyścigowa Mazda MX-5 napędzana jest prawie seryjnym, dwulitrowym, wolnossącym silnikiem SkyActiv o mocy podwyższonej do 200 KM. Układ przeniesienia napędu jest całkowicie seryjny. Pozostaje 6-biegowa mechaniczna przekładnia i tylny most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu. Aby lepiej przystosować Mazdy do wymagań toru wyścigowego, z pomocą partnerów Pucharu wprowadzono modyfikacje w zawieszeniu i układzie jezdnym. Masa samochodu gotowego do startu wyniesie około 980 kg.

Czy wyścigi roadsterów Mazdy przerobionych na „rasowy” samochód wyścigowy zyskają w Polsce popularność wśród zawodników, sponsorów i kibiców – czas pokaże. Już teraz można jednak stwierdzić, że Mazda MX-5 Cup Poland to relatywnie przystępna i bardzo ciekawa propozycja dla każdego, kto chciałby spróbować swoich sił w profesjonalnej serii na torze wyścigowym.

Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *