Audi zaprezentowało nowy bolid Formuły E

Podczas konferencji prasowej online zespół Audi Sport ABT Schaeffler zaprezentował samochód wyścigowy z najnowszym elektrycznym napędem, szykowany na mistrzostwa świata Formuły E. Kierowcami niemieckiego teamu pozostają Lucas Di Grassi oraz René Rast.

Na podwoziu firmy Spark (zgodnie z regulaminem wszystkie zespoły korzystają z identycznej konstrukcji) zamontowano nowy układ napędowy Audi e-tron FE07, który jest pierwszym zaprojektowanym i zbudowanym w całości przez Audi Sport w Neuburgu. Układ z jednostką MGU05 jest o ponad 95 proc. bardziej wydajny, a bolid, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy, ma odświeżony design. Przybyli też nowi partnerzy zespołu Audi Sport ABT Schaeffler.

W siódmym sezonie Formuły E, który rozpocznie się w połowie stycznia w Chile, rywalizacja po raz pierwszy będzie miała status oficjalnych Mistrzostw Świata FIA. Dla Audi zaangażowanie w serię wyścigów samochodów w pełni elektrycznych jest nie tylko sportową rywalizacją na najwyższym poziomie, ale również wsparciem transformacji marki w kierunku zrównoważonej mobilności. – Sporty motorowe zawsze miały decydujące znaczenie dla Audi i rozwoju technicznego marki. To właśnie w sportach motorowych zrodziło się nasze najsłynniejsze hasło „Vorsprung durch Technik” – mówił dyrektor zespołu Allan McNish, były kierowca Formuły 1 i triumfator słynnego wyścigu 24 godziny Le Mans.

Audi e-tron FE07 ma całkowicie nowy, elektryczny układ napędowy, po raz pierwszy skonstruowany w całości przez nas samych – tłumaczy Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych w Audi Sport. Podczas gdy w ostatnich latach montowano w bolidach układ napędowy opracowany wspólnie z partnerem technicznym Audi – firmą Schaeffler, tym razem prace nad nową jednostką MGU od początku prowadzono wyłącznie w biurach konstrukcyjnych firmy spod znaku czterech pierścieni.

Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów i zmianom w konstrukcji, inżynierowie Audi pod kierownictwem Aichera, wyraźnie zredukowali masę tej jednostki. – Oszczędności na masie i ułożeniu jednostki zainwestowaliśmy bezpośrednio w sam układ. Nowy generator-rozrusznik MGU05 waży mniej niż 35 kilogramów. To wyjątkowe osiągnięcie całego zespołu – podkreśla szef działu.

Wydajność to klucz do sukcesu w Formule E, dlatego robimy wszystko, by ograniczyć straty energii w systemie do absolutnego minimum – powiedział Tristan Summerscale, lider projektu „Formuła E” w Audi Sport.  – Jeśli zestawić nasze MGU z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy 250 kW, to wydajność jest nie tylko dwukrotnie większa, ale i sama jednostka jest znacznie lżejsza.

Samochód, za którego sterami zasiądą Lucas di Grassi (mistrz Formuły E z 2017 roku) i René Rast (trzykrotny triumfator serii DTM i zwycięzca 7 wyścigów Formuły E) ma również nowe malowanie, przede wszystkim za sprawą dwóch nowych partnerów w tym projekcie: marki Castrol – jednego z wiodących na świecie producentów środków smarnych oraz firmy modowej Casamoda.

Audi e-tron FE07 zadebiutuje na torze już w najbliższą sobotę, kiedy na Circuit Ricardo Tormo w Walencji rozpoczną się oficjalne testy wszystkich 12 zespołów biorących udział w mistrzostwach świata Formuły E. Testy potrwają do 1 grudnia.

Tomasz Szmandra



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *