Volvo XC60 – skrojony na potrzeby ogółu

Producenci pojazdów dwoją się i troją, by sprostać oczekiwaniom klientów. To jednak okazuje się trudne. Wie o tym Volvo, które jako jedno z nielicznych zadowala zainteresowanych ich modelami. W dużej mierze jest to zasługa modelu XC60, który jest dostępny w dwóch odmianach plug-in hybrid.

Za duży, za mały, za drogi lub za jakiś… Takie stwierdzenia można usłyszeć w każdym salonie samochodów. Jednak w Volvo jest inaczej. Tutaj przede wszystkim liczy się jakość i dopasowanie do potrzeb. Z tego względu w gamie modelowej jest tak duży wybór pojazdów w nadwoziu sedan, kombi czy SUV. Te ostatnie zyskują coraz większą popularność. W Polsce ten segment zakończył 2021 r. z ponad 40-proc. udziałem w rynku. Przewiduje się, że w szybkim tempie wzrośnie on do ponad 50%.

Temu trendowi nie ma się co dziwić. Ten typ samochodów jest wyżej zawieszony, dobrze wyposażony, często ma napęd na wszystkie koła oraz prześwit pozwalający zjechać z utwardzonej drogi bez obawy o uszkodzenie nadwozia na pierwszym dołku. W gamie Volvo jednym z popularniejszych aut tej klasy jest XC60. Potwierdzają to liczby. W latach 2009-2020 sprzedano 1,7 mln egz. dwóch generacji tego modelu. W Europie był najpopularniejszym SUV-em średniej wielkości w segmencie premium. Również w wynikach ogólnoświatowych znalazł się w pierwszej piątce. Model ten ma też na koncie wiele nagród i tytułów, w tym najważniejszy – World Car of the Year 2018, a także nagrody w innych prestiżowych konkursach designu i bezpieczeństwa.

Mocne pozycje na liście

Wraz z tytułami XC60 może się pochwalić mnogością konfiguracji. Można go mieć zarówno z dieslem, jak i benzyną pod maską czy też hybrydę. Teraz dodatkowo doszedł face lifting, dzięki czemu auto jest jeszcze bardziej dopracowane i okraszone technologicznymi nowościami. Wracając jednak do silników – jego najsłabsza odmiana benzynowa – B4 z układem Mild Hybrid – oferuje 197 KM mocy maksymalnej, co pozwala na przyspieszanie do 100 km/h w nieco ponad 8 s. Jeśli dla kogoś to za mało, może wybrać jeszcze odmiany: B5 (250 KM) lub B6 (300 KM) – również z układami Mild Hybrid. Z kolei diesle są dwa – B4 Mild Hybrid oraz B5 Mild Hybrid. Mają one odpowiednio 197 i 235 KM.

To, co jednak w Volvo jest obecnie najważniejsze, to ekologia. Dlatego w przypadku XC60 do dyspozycji są dwa warianty hybrydowe, z możliwością zewnętrznego ładowania. Pierwszy z nich (T6 Recharge) dysponuje mocą 350 KM (253 KM z silnika spalinowego oraz 145 KM z elektrycznego) i przyspiesza do 100 km/h w 5,7 s. Dzięki zastosowaniu dwóch jednostek napędowych auto od razu wyposażone jest w napęd na cztery koła eAWD. W tej odmianie może poruszać się bezemisyjnie do 78 km. Ponadto oferuje 468 l bagażnika, co wystarczy na dalekie podróże.

Drugim wariantem jest T8 Recharge. Jest to topowa odmiana, generująca łącznie 455 KM (310 KM z silnika spalinowego i 145 KM z elektrycznego). Dodatkowa moc skraca czas rozpędzania do 100 km/h do 4,9 s, co czyni go wyjątkowo szybkim SUV-em; również ma napęd eAWD i możliwość pokonania na prądzie do 79 km. Co więcej, jest to model, który stanowi wierzchołek możliwości konfiguracyjnych w przypadku XC60.

Wiele możliwości

Oferta napędowa marki, poza mocnymi i oszczędnymi silnikami, ma również wybór przenoszenia momentu obrotowego na jedną lub obie osie. Tym samym każdy klient będzie mógł dopasować XC60 do swoich wymagań. Podobnie jest z wyposażeniem. Volvo, dbając o szeroki wybór, zaoferowało kilka wariantów: Momentum, Momentum Pro, Inscription Expression Pro, Inscription, R-Design oraz Polestar Engineered. Do tego można auto doposażyć w wiele opcji dodatkowych.

Oparty na Androidzie

Warto też nadmienić, że Volvo Car Group jest pierwszym producentem aut, który nawiązał ścisłą współpracę z Google w celu stworzenia pokładowego systemu operacyjnego nie tylko opartego na rozbudowanym systemie Android. To właśnie dzięki temu obsługiwane są aplikacje i serwisy Google, które dotychczas były po prostu niedostępne. Wśród przykładów można wymienić np. asystenta Google, umożliwiającego głosowe sterowanie funkcjami, i to nie tylko multimedialnymi. Nowy system pokładowy ma także najlepszą w klasie nawigację opartą na Google Maps oraz daje dostęp do przeznaczonych dla samochodu aplikacji ze sklepu Google Play po zalogowaniu się.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Volvo od lat słynie z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Również obecnie jest to priorytet. Mimo zmian technologicznych oraz systemowych głównym założeniem podczas projektowania modeli jest stworzenie aut pod każdym względem bezpiecznych. Nie bez powodu pojawiły się deklaracje ze strony producenta, że celem jest zerowa liczba ofiar śmiertelnych wśród osób podróżujących Volvo.

Potwierdzeniem tych starań jest choćby wdrożenie do XC60 systemu Advanced Driver Assistance System (ADAS). Jest to nowoczesny system bezpieczeństwa czynnego, składający się z licznych radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. System ten umożliwia m.in. wykrywanie innych uczestników ruchu drogowego, automatyczne hamowanie i unikanie kolizji. Z kolei funkcja Pilot Assist oferuje wsparcie kierowcy od ruszenia aż do osiągnięcia prędkości autostradowej. To tylko jeden z przykładów układów czuwających nad bezpieczeństwem pasażerów, jak i innych użytkowników dróg.

Volvo XC60 to samochód, który spełnia potrzeby większości klientów. Jest przestronny, praktyczny, z szeroką paletą układów napędowych oraz wyposażenia. Do tego daje przyjemność z jazdy i pozwala delektować się perfekcyjnymi dźwiękami z nagłośnienia najlepszej klasy. Pozostaje tylko usiąść do konfiguratora i stworzyć model idealny dla siebie.

Tekst: Maciej Gis
Zdjęcia: Volvo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *