Volkswagen Group Polska rozwija sieć Centrów Napraw Akumulatorów

Aktualnie w Polsce funkcjonuje 11 Centrów Napraw Akumulatorów w sieci dealerskiej oraz jeden w Technicznym Centrum Szkoleniowo Serwisowym na terenie Volkswagen Group Polska. Akumulatory po regeneracji dostają drugie życie, mogą służyć jako np. banki energii w szybkich ładowarkach, jako domowe magazyny energii, czy też jako elementy systemu awaryjnego podtrzymania energii w firmach.

W 2021 roku Grupa Volkswagen dostarczyła klientom 452 900 sztuk elektrycznych samochodów, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Zarówno portfolio jak i liczba sprzedawanych samochodów będzie dalej rosła. W 2030 Grupa planuje osiągnąć 60-procentowy udział modeli elektrycznych (BEV) w sprzedaży w Europie. Ważne jest, aby sieć serwisowa była przygotowana na obsługę dużej ilości samochodów w nadchodzących latach. Volkswagen Group Polska rozwija sieć Centrów Napraw Akumulatorów wysokonapięciowych. Co prawda wszyscy partnerzy serwisowi obsługują samochody elektryczne, ich personel jest odpowiednio przeszkolony i przeprowadza przeglądy czy naprawy. Jednak skomplikowane czynności, które wymagają naprawy akumulatora, np. wymiany poszczególnych modułów, wykonuje się tylko w specjalistycznych Centrach, które mają odpowiednie narzędzia i wiedzę. Takich wyspecjalizowanych punktów działa w Polsce 11 w sieci dealerskiej oraz 1 w Technicznym Centrum Szkoleniowo Serwisowym na terenie Volkswagen Group Polska. Trzy kolejne lokalizacje są w trakcie procesu wdrożenia. Sieć Centrów Napraw Akumulatorów jest cały czas rozwijana, w przyszłości każdy partner serwisowy Grupy Volkswagen będzie mógł zdobyć odpowiednie kwalifikacje.

Dużym atutem Grupy Volkswagen jest bardzo rozbudowana sieć serwisowa. 7 marek, które reprezentujemy, czyli Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Škoda, SEAT, Cupra, Audi i Porsche posiada w sumie niemal 400 punktów dealerskich i serwisowych. Dzięki temu eksploatacja i bieżący serwis samochodów jest bardzo wygodny, niezależnie od miejsca zamieszkania naszych klientów. Chcemy, aby tak było także w przypadku samochodów elektrycznych. Naprawa akumulatorów wysokonapięciowych wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Dlatego bardzo intensywnie rozwijamy sieć Centrów Napraw Akumulatorów, przygotowując się do obsługi setek tysięcy aut w przyszłości” – powiedział Pavel Šolc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.

Nowe specjalności

Szybko rosnąca popularność samochodów elektrycznych wymaga pełnej gotowości sieci serwisowej do ich obsługi, naprawy akumulatorów po awarii czy też kolizji drogowej. W przypadku silnego uderzenia, ze względów bezpieczeństwa, pirotechniczny bezpiecznik natychmiast odłącza akumulator wysokonapięciowy. Samochód po takim zdarzeniu wymaga specjalistycznej naprawy. W związku z tym w sieci serwisowej Grupy Volkswagen pojawiły się nowe specjalności, jak np. Ekspert Wysokich Napięć (HVE). To nowość dla warsztatów samochodowych.

Samochody elektryczne niosą ze sobą wiele zmian nie tylko w sposobie eksploatacji, ale także w procesie sprzedaży i serwisu. Naprawa samochodów elektrycznych wymaga eksperckiej wiedzy. Dlatego w ramach Akademii Szkoleń realizujemy rocznie ponad 120 dni szkoleniowych z zakresu elektromobilności dla mechaników oraz doradców serwisowych. Do szkoleń z napraw akumulatorów HV wykorzystujemy najnowsze technologie, pierwszy etap realizowany jest w oparciu o wirtualną rzeczywistość, następnie mechanicy zbierają doświadczenie na prawdziwych akumulatorach” – powiedział Krzysztof Rajewicz, kierownik szkoleń technicznych w Akademii Szkoleń Volkswagen Group Polska.

Naprawie podlegają także uszkodzone akumulatory. Można je regenerować wymieniając poszczególne elementy i moduły, co oczywiście poprzedzone jest dokładną diagnozą każdego przypadku. To znacznie bardziej ekonomiczne niż wymiana całego akumulatora. Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatora można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66%. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy „pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. Pojedynczych ogniw akumulatora nie można wymienić, dlatego – jeśli uszkodzone jest ogniwo – wymienia się cały moduł. Akumulator wykorzystywany przy platformach MEB składa się z siedmiu do dwunastu modułów, w zależności od pojemności.

Drugie życie akumulatora

Uszkodzony lub „zużyty” akumulator wysokiego napięcia, w zależności od pojemności wykrytej przez system kontroli, może być po naprawie ponownie użyty w samochodzie lub może być dawcą poszczególnych elementów do naprawy akumulatora w innym aucie. Kolejną możliwością jest wykorzystanie go poza elektrycznym samochodem, jako magazyn energii w stacji ładowania, w mobilnym robocie ładującym, jako magazyn energii w domu, czy jako element awaryjnego systemu podtrzymania energii w firmach, może stać się także źródłem zasilania wózków widłowych. Możliwości jest wiele.

Recycling – od starego do nowego

Jeżeli akumulator nie może być naprawiony lub wykorzystany w inny sposób, poddaje się go recyclingowi. Volkswagen Group Components uruchomił 29 stycznia 2021 roku w Salzgitter pierwszą w koncernie pilotażową linię do recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia stosowanych w samochodach elektrycznych. Jej wdrożenie to kolejny istotny element oznaczający przejęcie przez koncern Volkswagen odpowiedzialności za cały łańcuch produkcji akumulatorów. Celem jest przemysłowy odzysk cennych surowców, jak lit, nikiel, mangan, kobalt w obiegu zamkniętym, a także aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych uzyskując stopień odzysku wynoszący ponad 90 procent w dłuższej perspektywie.

Większa liczba zużytych akumulatorów pojawi się najwcześniej pod koniec dekady, dlatego nowa linia w fazie pilotażowej może poddać recyklingowi do 3600 akumulatorów rocznie, co stanowi ok. 1500 ton. Później, dzięki stałej optymalizacji procesu odzyskiwania surowców będzie można na niej dokonywać recyclingu na większą skalę. W innowacyjnym i zmniejszającym emisję CO2 procesie recyklingu nie stosuje się energochłonnego przetopu surowców w piecu hutniczym. Zużyte akumulatory zostają całkowicie rozładowane i zdemontowane. Pojedyncze elementy są następnie rozdrabniane do postaci granulatu i suszone. W procesie tym obok aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych odzyskuje się przede wszystkim tzw. czarny proszek zawierający cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit. Separacja i obróbka poszczególnych surowców za pomocą metod hydrometalurgicznych – z zastosowaniem wody i środków chemicznych – odbywa się później w wyspecjalizowanych firmach.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.