UE potwierdza zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zmienionych celów redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Efektem planowanych zmian będzie wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych pojazdów z tradycyjnym silnikiem spalinowym od 2035 roku.

Unijni negocjatorzy osiągnęli porozumienie z państwami członkowskimi w sprawie pierwotnej propozycji Komisji dotyczącej osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 roku. Przewiduje ona dla całej floty UE zmniejszenie emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i samochodów dostawczych o 100 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. – Ta niezwykle dalekosiężna decyzja nie ma precedensu. Oznacza to, że Unia Europejska będzie pierwszym i jedynym regionem na świecie, który w pełni przejdzie na elektromobilność. Teraz zależy nam na tym, aby warunki ramowe niezbędne do osiągnięcia tego celu znalazły odzwierciedlenie w unijnej polityce w zakresie dostępności energii odnawialnej, odpowiedniej liczbie ładowarek i dostępu do surowców – tłumaczy Oliver Zipse, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) i dyrektor generalny koncernu BMW.

Jak przypomina w komunikacie ACEA, dzięki ciągłym inwestycjom w branży, w ubiegłym roku co piąty nowy samochód sprzedawany w UE miał wtyczkę. Zgodnie z prognozami Stowarzyszenia, do 2030 r. liczba ta wzrośnie do trzech samochodów na pięć, co pozwoli Unii Europejskiej wyprzedzić wszystkie inne regiony świata. ACEA podkreśla jednak, że w ramach kompleksowej polityki przemysłowej Europa musi zbudować odporne łańcuchy dostaw, zwłaszcza jeśli chodzi o baterie i surowce. W przeciwnym razie producenci pojazdów z UE będą w znacznie gorszej sytuacji niż ich konkurenci z innych regionów – szczególnie w świetle gwałtownie rosnących cen energii.

Komisja Europejska ma do końca 2025 roku opublikować pierwsze sprawozdanie, a następnie co dwa kolejne lata przedstawiać kolejne dokumenty, w których oceni postępy w realizacji wdrażania bezemisyjnej mobilności drogowej na Starym Kontynencie. Sprawozdania obejmą wpływ zmian na konsumentów i zatrudnienie, postępy w zakresie efektywności energetycznej i przystępności cenowej pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, a także informacje dotyczące rynku pojazdów używanych.

KE ma ponadto monitorować i co roku zgłaszać pojawiające się rozbieżności między dopuszczalnymi wartościami emisji, a rzeczywistymi danymi dotyczącymi zużycia paliwa i energii w celu dostosowania średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producentów samochodów od 2030 roku.

Źródło: ACEA/IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *