Odświeżona Toyota Yaris Cross została wyposażona w drugi już napęd hybrydowy, tym razem o mocy 130 KM oraz bardziej rozbudowane systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Face lifting przeszła także kabina japońskiego malucha, w której pojawił się system multimedialny Toyota Smart Connect i 12,3-calowe cyfrowe zegary.
Yaris Cross to najchętniej kupowany model tej marki w Europie. Od debiutu w 2021 roku błyskawicznie uzyskał znaczącą pozycję w konkurencyjnym i dynamicznie rosnącym segmencie B-SUV za sprawą swoich oszczędnych i trwałych napędów, nowoczesnych rozwiązań technologicznych, systemów bezpieczeństwa oraz przemyślanych rozwiązań we wnętrzu, które zwiększają komfort podróżowania. Produkowany w zakładach Toyota Motor Manufacturing France uzupełnił rodzinę Yarisa, która od 25 lat jest mocnym graczem w segmencie miejskich aut.
Yaris Cross z 2024 roku produkcji przeszedł szereg zmian. Samochód otrzymał drugi napęd hybrydowy, systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate zostały rozszerzone o nowe funkcje, a we wnętrzu uwagę zwracają nowe cyfrowe zegary oraz stylistyczne detale podkreślające miejski charakter auta. Yaris Cross po faceliftingu uzupełnił gamę odświeżonych samochodów miejskich bazujących na platformie GA-B, z której korzystają też Aygo X oraz hatchback Yaris.
Wyłącznie z napędem hybrydowym
Napęd hybrydowy jest decydującym argumentem wśród osób wybierających Yarisa Cross, dlatego model ten, podobnie jak odświeżony Yaris hatchback, ma teraz w gamie dwa napędy hybrydowe. W przypadku miejskiego crossovera jest to hybryda mocy 116 KM lub 130 KM z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i.
Nowy napęd o mocy 130 KM wykorzystuje sprawdzony silnik 1.5, ale ma nową przekładnię hybrydową oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny MG1. Wraz z przeprogramowaniem jednostki sterującej (PCU) pozwoliło to na 12-procentowy wzrost mocy z 116 KM/85 kW do 130 KM/96 kW. Ulepszony silnik elektryczny MG2 ma teraz wyższy moment obrotowy, który wzrósł o 30% z 141 na 185 Nm.
Dzięki tym modyfikacjom auto ma lepsze osiągi. Czas przyspieszania od 0 do 100 km/h skrócono o pół sekundy (10,7 s), a elastyczność w zakresie prędkości 80-120 km/h poprawiła się o 0,4 sekundy i wynosi 8,9 s. Zwiększenie osiągów nie wpłynęło negatywnie na emisje CO2 oraz zużycie paliwa, które wynoszą odpowiednio 101-116 g/km oraz 4,5-5,2 l/100 km i są najlepsze w tym segmencie. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM emituje średnio 101-115 g CO2/km oraz ma średnie zużycie paliwa na poziomie 4,5-5,1 l/100 km.
W nowym układzie hybrydowym zoptymalizowano wydajność silnika spalinowego, elektrycznego oraz baterii hybrydowej, co przekłada się na bardziej dynamiczną jazdę, szybszą reakcję na pedał przyspieszenia oraz efektywne odzyskiwanie energii podczas hamowania. Większa moc silników elektrycznych umożliwia poruszanie się z wyższymi prędkościami w trybie EV oraz bardziej efektywną pracę jednostki spalinowej, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Jednocześnie auto prowadzi się dynamiczniej przy niższych prędkościach.
Cały napęd został dopracowany pod kątem sprawności cieplnej oraz redukcji potencjalnych strat ciepła, co ogranicza emisje CO2 oraz poprawia zasięg auta. Zwiększona moc baterii hybrydowej oznacza, że silnik spalinowy może pracować na niższych obrotach także podczas przyspieszania.
Nowe technologie
Nowy Yaris Cross jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie, które zwiększają wydajność napędu w zależności od nachylenia drogi. Na wzniesieniu nie ma konieczności mocniejszego wciśnięcia pedału przyspieszenia, a podczas zjeżdżania auto będzie delikatnie zwalniać po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Auto wyposażono też w system Predictive Efficient Drive, który wykorzystuje nawigację opartą na chmurze oraz „uczy się” najczęściej pokonywanych tras i zachowań kierowcy, by jak najefektywniej wykorzystać pracę napędu hybrydowego, odpowiednio doładowując baterię lub przełączając napęd na tryb EV.
Układ Predictive Deceleration Support analizuje styl jazdy kierowcy i podpowiada, w których punktach na trasie kierowca może zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, by zmniejszyć zużycie paliwa. System sam zwiększa w tych miejscach siłę hamowania, co przekłada się na efektywniejsze odzyskiwanie energii i szybsze doładowanie baterii.
Nowy napęd hybrydowy o mocy 130 KM dostępny jest w wersjach Style, Executive, GR Sport oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM zestawiono z wersjami Active, Comfort i Style.
Lepsze wyciszenie
W nowym Yarisie Cross zastosowano szereg dodatkowych rozwiązań, które mają na celu ograniczenie przedostawania się do wnętrza hałasu i wibracji. Toyota zebrała opinie klientów, a także porównała samochód z konkurencyjnymi modelami, by poprawić te parametry. Hałas silnika został ograniczony dzięki ulepszeniom w czterech aspektach: do lewej poduszki silnika dodano tłumik drgań, w układzie dolotowym zamontowano rezonator, wewnętrzne wygłuszenie przegrody czołowej zostało zmienione z jednowarstwowego na trójwarstwowe oraz dodano również dodatkowe wygłuszenie podszybia. Żeby ograniczyć hałas wywoływany pędem powietrza oraz pochodzący z kół zastosowano grubszą przednią szybę oraz grubsze boczne szyby z przodu i z tyłu.
System multimedialny z nawigacją w chmurze
Nowy Yaris Cross zyskał zaktualizowane systemy multimedialne, które działają szybko, mają szeroki zakres funkcji oraz są intuicyjne w obsłudze. Kierowca może dopasować układ oraz typ danych prezentowanych na wyświetlaczu na tablicy wskaźników, a wymiary ekranów są największe w klasie. Wyświetlacz na tablicy wskaźników w zależności od wersji ma 7 lub 12,3 cala, a ekran systemu multimedialnego 9 lub 10,5 cala. Cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala, które są standardem w wersjach Executive, GR Sport i Premiere Edition, prezentują informacje w czytelny sposób w każdych warunkach oświetleniowych. Kierowca może wybrać jeden z czterech stylów wyświetlania informacji: Smart, Casual, Sporty oraz Tough, oraz grafikę z dwoma zegarami, z jednym zegarem lub bez, co tworzy aż 12 różnych kombinacji układu prezentowania informacji. Dodatkowo wraz ze zmianą trybu jazdy – Normal, ECO lub Sport, modyfikuje się kolor tła.
W centralnej części ekranu prezentowana jest zawsze prędkość oraz przełożenie. Na środku wyświetlane są również najważniejsze informacje dotyczące systemów bezpieczeństwa, a po lewej i prawej stronie znajdują się informacje dotyczące podróży, średniego zużycia paliwa czy systemu audio. Przy pomocy przycisków na kierownicy można szybko przełączyć się między trzema stronami każdego wyświetlacza wielofunkcyjnego, a także dostosować informacje prezentowane po prawej i lewej stronie ekranu.
Wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD) dostępny jest w wersji Premiere Edition w standardzie, a w wersjach Executive i GR SPORT w pakiecie dodatkowym.
Z kolei system multimedialny Toyota Smart Connect pracuje szybko, dzięki zwiększonej mocy obliczeniowej. Jednym z jego głównych elementów jest nawigacja oparta na chmurze przekazująca na bieżąco informacje o ruchu drogowym. System wzbogacono ulepszonym asystentem głosowym, który może być wywoływany komendą „Hej Toyota”. Np. gdy usłyszy „Hej Toyota, jest mi zimno”, podniesie temperaturę klimatyzacji!
Aplikacja MyToyota ułatwia zdalną obsługę wybranych funkcji auta, jak otwieranie i zamykanie drzwi, uruchomienie klimatyzacji czy włączenie świateł awaryjnych, by zlokalizować auto na zatłoczonym parkingu.
Najnowsza generacja systemów bezpieczeństwa
Nowy Yaris Cross ma szereg rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego, w tym najnowszą odsłonę pakietu Toyota T-Mate. Pod pojęciem Toyota T-Mate kryje się szereg funkcji i systemów, które wspierają kierowcę podczas prowadzenia auta oraz manewrowania na parkingu. Odświeżony model otrzymał rozwiązania ulepszone i rozszerzone, w tym najnowszą generację systemów Toyota Safety Sense, która zawiera w standardzie układy niedostępne w konkurencyjnych samochodach tego segmentu.
Nowy system multimedialny oraz moduł DCM umożliwiają aktualizację oprogramowania oraz systemów bezpieczeństwa metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Dane mogą być pobierane w trakcie jazdy, a kierowca sam wybierze dogodny moment do zainstalowania aktualizacji.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) jest teraz w stanie zidentyfikować ryzyko zderzenia czołowego, z samochodem przecinającym tor jazdy czy długą listę obiektów i pojazdów, które znajdują się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy także motocykliści. Nową funkcją PCS jest ograniczenie przyspieszenia, które działa przy niskich prędkościach. System reaguje, gdy wykryje zagrożenie najechaniem na tył auta poprzedzającego.
Natomiast inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC) działa teraz szybciej i pracuje w bardziej naturalny sposób. Gdy przed nasze auto wjedzie nagle inny pojazd, system płynnie zmniejszy prędkość. Zwiększono także liczbę dostępnych ustawień odległości od poprzedzającego auta, a układ redukujący prędkość w zakręcie, pomaga płynnie pokonać łuk. Tempomat połączono też z pracą kierunkowskazów, co pomaga wykonać manewr wyprzedzania oraz powrócić na pas z odpowiednią prędkością oraz we właściwej odległości od innych pojazdów.
Nowy Yaris Cross może być wyposażony opcjonalnie w adaptacyjne światła drogowe (AHS). Technologia LED łączy działanie świateł drogowych i mijania, maksymalizując oświetlenie drogi i najbliższego otoczenia, jednocześnie minimalizują ryzyko oślepienia kierowców aut nadjeżdżających z przeciwka.
Nowością w Yarisie Cross jest także proaktywny asystent jazdy (PDA, Proactive Driving Assist), który wspiera kierowcę w unikaniu potencjalnych zagrożeń dzięki systemowi przewidywania przeszkód (OAA, Obstacle Anticipation Assist), który już na odległość wykrywa przeszkodę, np. pieszego lub inny pojazd zaparkowany przy skraju drogi, i uruchamia aktywne wspomaganie kierowania i hamowania.
W Yarisie Cross dostępny jest także asystent bezpiecznego wysiadania z samochodu (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z tyłu. Z kolei układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypomni o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.
Wersje specjalne
Limitowana wersja specjalna Premiere Edition wyróżnia się bogatszym wyposażeniem standardowym i zarezerwowanym tylko dla tej odmiany lakierem pod nazwą Urban Khaki, połączonym z czarnym dachem. Do tego dochodzą 18-calowe ciemnoszare felgi aluminiowe o pięciu ramionach, a we wnętrzu przeszycia oraz listwy na desce rozdzielczej i drzwiach w kolorze zielonym. Yaris Cross Premiere Edition dostępny jest także z dwukolorowym nadwoziem z lakierami Platinum White Pearl, Shimmering Silver oraz Oxide Bronze. Można też zamówić model z nowym lakierem Juniper Blue.
Z kolei Yaris Cross GR Sport, to wersja inspirowana sukcesami w rajdach i wyścigach zespołu Toyota Gazoo Racing. Wyróżnia się 18-calowymi felgami aluminiowymi w ciemnoszarym kolorze, sportowymi fotelami obszytymi czerwoną nicią oraz licznymi emblematami GR i GR Sport. Samochód wyposażono też zmodyfikowane zawieszenie, nadające prowadzeniu auta więcej sportowego charakteru.
(TSz) Źródło: Informacja prasowa