Toyota świętuje 20. rocznicę uruchomienia produkcji w Polsce

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w kwietniu 2002 roku uruchomiła montaż pięciobiegowej przekładni manualnej do Toyoty Yaris. Od tego momentu rozpoczęła się produkcja w fabryce japońskiego koncernu w Polsce.

To wydarzenie zbiegło się w czasie z ogłoszeniem informacji o planach budowy drugiego zakładu Toyoty w Polsce –Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach wytwarzającego silniki Diesla. Przełomem dla obu fabryk było ich połączenie w jedną spółkę, które nastąpiło w 2017 roku.

W ciągu dwudziestu lat funkcjonowania przeszliśmy długą drogę od producenta napędów konwencjonalnych, w tym silników benzynowych i Diesla, w europejskie centrum napędów hybrydowych Toyoty. Inwestycje w zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrosły 20-krotnie, a zatrudnienie 11-krotnie” – podkreśla prezes fabryk Toyoty, Dariusz Mikołajczak.

Polskie zakłady to pierwsze miejsce poza Azją, gdzie Toyota ulokowała produkcję elektrycznych napędów hybrydowych, w tym produkcję silników elektrycznych. We wrześniu 2018 roku w Wałbrzychu Toyota rozpoczęła produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę elektromobilności. Od tego czasu Toyota w obu zakładach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.

Obecnie całkowite zatrudnienie w obu zakładach wynosi ponad 3 300 pracowników, zaś poziom inwestycji 6 miliardów złotych. Możliwości produkcyjne sięgają 1,8 miliona podzespołów rocznie.

Przez te wszystkie lata udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom koncernu i osiągnąć bardzo dobre rezultaty w zakresie jakości, bezpieczeństwa czy też wdrażanych kaizenów, czyli usprawnień. Pokazaliśmy również, że jesteśmy ambitnym i szybko uczącym się narodem, który jest w stanie sięgać po coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania i wdrażać je z powodzeniem w coraz większym stopniu samodzielnie” – zaznacza wiceprezes ds. korporacyjnych i dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach, Zbigniew Oczkowski.

Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.

TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l i 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tys. silników oraz 633 tys. skrzyń biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 337 tys. jednostek napędowych rocznie. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *