Europejsko-amerykański koncern motoryzacyjny Stellantis planuje zainwestować około 1,5 miliarda euro w zakup około 20 proc. udziałów chińskiego producenta samochodów elektrycznych Leapmotor. Firmy zamierzają utworzyć spółkę joint venture Leapmotor International, której celem jest przyspieszenie i rozszerzenie globalnej sprzedaży zaawansowanych technologicznie, niedrogich samochodów.
Spółka joint venture (51/49) Leapmotor International, kierowana przez Stellantisa, będzie miała wyłączne prawa do eksportu i sprzedaży, a także produkcji samochodów Leapmotor poza Chinami. Będzie to pierwsza w branży globalna współpraca w zakresie pojazdów elektrycznych między czołowym europejsko-amerykańskim koncernem motoryzacyjnym, a chińskim producentem pojazdów elektrycznych.
Stellantis poinformował w komunikacie, że partnerstwo między obiema firmami ma na celu „dalsze zwiększenie sprzedaży Leapmotor w Chinach, największym rynku na świecie, przy jednoczesnym wykorzystaniu ugruntowanej globalnej obecności handlowej Stellantisa w celu znacznego przyspieszenia sprzedaży marki Leapmotor w innych regionach, począwszy od Europy”. Stellantis zamierza także wykorzystać technologie EV firmy Leapmotor w celu realizacji swoich planów związanych z rozwojem elektromobilności.
Stellantis będzie miał dwa miejsca w zarządzie Leapmotor i wyznaczy dyrektora generalnego Leapmotor International. Spółka ma rozpocząć dostawy aut na rynek w drugiej połowie 2024 roku.
„Wraz z konsolidacją start-upów dotyczących pojazdów elektrycznych w Chinach, staje się coraz bardziej oczywiste, że główne segmenty na tym rynku zostaną zdominowane przez grono nowej generacji graczy, takich jak Leapmotor, oferujących wydajne i zwinne pojazdy elektryczne” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Uważamy, że nadszedł właściwy moment, aby objąć wiodącą rolę we wspieraniu globalnych planów ekspansji Leapmotor, jednego z najbardziej imponujących nowych graczy na rynku pojazdów elektrycznych, o podobnym do naszego podejściu do przedsiębiorczości i technologii. Dzięki tej strategicznej inwestycji możemy wypełnić lukę w naszym modelu biznesowym i skorzystać z konkurencyjności Leapmotor zarówno w Chinach, jak i za granicą. Chciałbym podziękować panu Zhu Jiangmingowi i zespołom obu naszych wspaniałych firm za ich przywództwo i współpracę w tworzeniu tej nowej, niezwykle cennej dla obu stron, możliwości partnerstwa”.
W 2022 roku Leapmotor dostarczył na chiński rynek około 111 tys. pojazdów typu NEV, co stawia go na pierwszym miejscu wśród chińskich producentów tego typu pojazdów. W ciągu najbliższych trzech lat plan produktowy Leapmotor obejmie całą gamę aut segmentów od A do E, bazując na unikalnej architekturze technicznej z trzema wysoce skalowalnymi platformami z układami napędowymi BEV i z systemem zwiększającym zasięg dla pojazdów elektrycznych.
Leapmotor była pierwszą na świecie firmą zajmującą się wyłącznie samochodami elektrycznymi, która wdrożyła technologię Cell-to-Chassis na dużą skalę, a jej nowa centralnie sterowana architektura elektryczna i elektroniczna Leap 3.0 „Four-Leaf Clover” („czterolistna koniczyna”) umożliwia koordynację i maksymalną wydajność między wszystkimi podstawowymi komponentami inteligentnych pojazdów elektrycznych. Unikalny model integracji pionowej opracowany przez spółkę maksymalizuje skalowalność, umożliwiając Leapmotor szybkie reagowanie na potrzeby klientów.
Źródło: Informacja prasowa