Stambuł – miasto handlu i targów

Turcy zawsze słynęli z umiłowania do handlu, natomiast Stambuł określano jako imperium na styku dwóch kontynentów. Na początku czerwca odbyły się targi Automechanika Istambuł, podczas których można było dostrzec potencjał jaki niesie za sobą historia i przyszłość tego miejsca.

Turcja jako kraj leżący na dwóch kontynentach jest naturalnym mostem łączącym Europę z Azją. Mieszkańcy tego kraju z umiłowaniem od niepamiętnych czasów zajmują się handlem, łączą ze sobą dwa kręgi kulturowe. Turecka gospodarka nie należy do światowych potęg, ale Stambuł ewidentnie wymyka się z tego schematu. Co roku w mieście przybywa około 500 tysięcy mieszkańców, miasto odpowiada za około ¼ produkcji kraju. W Stambule znajduje się Giełda Papierów Wartościowych, jest to największe miasto w Europie, choć nie jest nawet stolicą swojego kraju.

W Stambule w dniach 02-05 czerwca odbyła się już kolejna edycja targów Automechanika Istambuł. Nie była to pierwsza impreza po pandemii. W 2021 roku z pewnym strachem i ograniczeniami zorganizowano pierwszą „popandemiczną” edycję. Edycję 2021 odwiedziło ponad 32 tysiące zwiedzających, wystawiło się 652 firmy, z 18 krajów, a stoiska pomieściły się w trzech pawilonach. Poprzednie wydarzenie oprócz gospodarzy zdominowali przedstawiciele krajów Afryki oraz Azji. Impreza patrząc przez pryzmat podobnych w środkowej czy wschodniej Europie była spora.

Porównując targi Automechanika w roku 2022 i 2021 należy jednak uznać, że zeszłoroczne wydarzenie zostanie potraktowane jako odchylenie standardowe według danych statystycznych, ze względu na zaniżone dane. Tegoroczne targi zostały rozmieszczone w 12 halach, swoje stoiska miało 825 firm. Wydarzenie odwiedziło prawie 50 000 odwiedzających z 141 Państw. Wystawcy zostali podzieleni tematycznie na takie sektory jak: części, komponenty, elektronika, diagnostyka, naprawa, akcesoria, chemia, baterie, elektromobilność czy myjnie samochodowe. Wydarzenie trwało cztery dnia. Impreza cieszyła się dużą popularnością również z powodu sytuacji na świecie. Z wiadomych względów w tym roku targi nie odbędą się w Kijowie, a popularność targów w Moskwie, jeśli się odbędą, spadnie drastycznie. Wiele firm szukając alternatywy podjęło decyzją wyjazdu w Stambułu.

Wśród wystawców czy też zwiedzających oczywiście nie zabrakło polskich przedsiębiorców. Z Polski wystawiło się aż 18 firm. Odwiedzający mogli zapoznać się z ofertą takich przedsiębiorstw jak m.in.: Kalinski, Fristom, Frogum, Mar-Mot, Kufieta czy Kampol. Wszystkich przedsiębiorców łączyło również stoisko narodowe, którym kierował Michał Sobański: „Na Polskim Stoisku Narodowym prowadzone były działania promujące polską branżę automotive, został zorganizowany briefing prasowy oraz spotkania z ekspertami. Specjalnie wydzielona przestrzeń stoiska służyła przedsiębiorcom do odbywania spotkań B2B. Na targach w Stambule została zorganizowana misja gospodarcza, w ramach której przedsiębiorcy wzięli udział w spotkaniach eksperckich dotyczących możliwości rozwoju współpracy w branży automotive w Turcji. Targi Automechanika Istambuł to czwarte po Aviasvit w Kijowie (czerwiec 2021) i Automechanika Frankfurt (wrzesień 2021) i AAPEX w Las Vegas (listopad 2021) wydarzenie w ramach Branżowego Programu Promocji Części Samochodowe i Lotnicze realizowanego w latach 2020-2022 przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii”.

Całe wydarzenie podsumowali również inni przedsiębiorcy:

Cieszymy się z możliwości uczestnictwa w kolejnym wydarzeniu targowych, które są coraz liczniej organizowane. Muszę przyznać, że po raz pierwszy byliśmy wystawcom na Automechnika Istambuł a wydarzenie pozytywnie nas zaskoczyło. Ponad 12 hal, bardzo dużo odwiedzających, nastawionych na kontakty biznesowe, nie tylko z Turcji, ale również z innych części Europy, Azji czy Afryki. Mamy nadzieję, że dzięki targom zdobędziemy nowych klientów i rozszerzymy naszą ekspansję na dalsze rynki. Części regenerowane są coraz chętniej wybieranym produktem zarówno przez klientów indywidualnych, biznesowych czy też pośredników dystrybucyjnych. Takie wydarzenia jak Automechnika Istambuł pozwalają nam dotrzeć do zagranicznych klientów zainteresowanych regenerowanymi filtrami cząstek stałych czy katalizatorami” – powiedział Paweł Żyliński, Marketing Manager w firmie Kalinski.

Po obecności na targach Automechanika Istambuł można stwierdzić, że imprezy targowe wracają na świecie do poziomu sprzed pandemii. Obserwując różne wydarzenia dostrzeżemy, że nowoczesne technologie nie są w stanie zastąpić prawdziwych relacji międzyludzkich. Targi, mimo różnych form i schematów organizacyjnych zawsze będą służyć pogłębianiu relacji międzyludzkich, nawiązywaniu nowych znajomości czy prezentacji produktów w pełnej formie, możliwości ich dotknięcia, zagłębienia się w szczegóły. Targi Automechanika Istambuł pozwalają nawiązać kontakty nie tylko w samej Turcji, ale również w Europie, Azji czy Afryce. Firmy, których horyzont sięga dalej niż Polska powinny więc zastanowić się nad obecnością w Stambule.

Źródło: Materiał partnera

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *