Spadła sprzedaży opon w Polsce i Europie

W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż opon w Polsce zmniejszyła się we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli: opony do samochodów osobowych spadły o 25%, do SUV o 15%, dostawczych o 30%, do maszyn rolniczych o 34%, przemysłowych o 61%, a do samochodów ciężarowych o 37%. Wzrosty zanotowano jedynie w segmencie opon motocyklowych – o 2%. Spadki widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.

Członkowie PZPO są przedstawicielami największych w Polsce i na świecie producentów opon. Reprezentują branżę zatrudniającą bezpośrednio w naszym kraju ponad 11 tysięcy pracowników w 6 fabrykach i firmach handlowych. Codziennie z tych fabryk wyjeżdża ponad 135 tys. opon z napisem „made in Poland” do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, czy maszyn rolniczych i przemysłowych.

Dane za I kwartał tego roku są odbiciem sytuacji gospodarczej i niepewności, jaka jest udziałem dystrybutorów opon w Polsce, ale i w całej Europie. Spowolnienie jest widoczne we wszystkich segmentach. Mamy nadzieję, że druga połowa roku przyniesie poprawę, tak aby producenci opon, zatrudniający w Polsce łącznie ponad 11 tys. osób, mogli kontynuować swoje inwestycje oraz zwiększać możliwości na polskim rynku pracy – podkreśla Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Przedstawiciele PZPO zwracają uwagę, że w wielu segmentach rynek wrócił do poziomu sprzedaży z 2020 roku – czyli z czasów pandemii. – W części jednak nawet poniżej tamtych minimów. Widać, że panuje niepewność wśród dystrybutorów, co będzie w połowie roku. Mamy nadzieję, że jest to stan tymczasowy i wraz ze spadającą inflacją w drugim półroczu rynek się odbije /…/. Jest więc szansa na poprawę wyników od połowy roku. Z drugiej strony jednak dużym problemem dla fabryk są wysokie ceny energii do produkcji opon. Przy tych poziomach cen dla przemysłu zachodzi niebezpieczeństwo braku opłacalności produkcji w naszym kraju – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

W Europie segment opon konsumenckich odnotował w pierwszym kwartale 2023 r. spadek o 12 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 r. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów zmniejszył się o 18 proc. Podobnie było w przypadku opon rolniczych, gdzie sprzedaż spadła o 39 proc. Spadek sprzedaży opon do motocykli wyniósł 3 proc. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. sprzedaż ogumienia do samochodów ciężarowych i autobusów pozostała na tym samym poziomie, ale dostawy opon konsumenckich spadły o 4,5 proc. – Po negatywnych trendach w drugiej połowie 2022 roku, wolumeny sprzedaży firm członkowskich ETRMA w pierwszym kwartale 2023 r. skurczyły się we wszystkich kategoriach produktowych w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 r. Spadek ten należy rozpatrywać w kontekście utrzymującej się wysokiej inflacji na wszystkich rynkach europejskich oraz negatywnego wpływu wojny w Ukrainie, w szczególności na ceny energii – powiedział Adam McCarthy, nowo mianowany sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *