Silniki spalinowe mogą być przyjazne klimatowi

Cel klimatyczny jest wspólny, ale jeśli chodzi o drogi do jego osiągnięcia, widać poważne rozbieżności między poszczególnymi krajami, a także producentami samochodów. Technologia spalinowa również może być wykorzystywana do zmniejszenia emisji CO2 – twierdzi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Podczas niedawno zakończonego szczytu COP26 w Glasgow ponad 30 rządów, a także wielu dużych producentów pojazdów podpisało porozumienie w sprawie zakazu stosowania silników spalinowych do 2040 roku. Do grupy tej nie dołączyły jednak największe samochodowe potęgi: Chiny, Niemcy i USA, a także dwa wielkie koncerny: Volkswagen i Toyota. – Rozbieżności w ocenach tej deklaracji wyraźnie pokazują, że elektromobilność nie jest przez wszystkich wielkich graczy uznawana za jedyną słuszną drogę prowadzącą do klimatycznej neutralności transportu. Ci, którzy sprzeciwiają się wykluczeniu innych technologii, uważają, że należy zastosować wiele rozwiązań jednocześnie, dopasowując je do poziomu rozwoju, struktury energetycznej i możliwości poszczególnych krajów – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM. – Zakazanie napędów konwencjonalnych nie jest więc właściwym rozwiązaniem. Równolegle z wprowadzaniem elektromobilności, należałoby się skupić na jak najszybszym uniezależnieniu energetyki od surowców kopalnych, a także wykorzystaniu zrównoważonych paliw – dodaje.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych – CLEPA, którego polskim członkiem jest SDCM, podkreśla, że mierzenie emisji CO2 jedynie na końcu rury wydechowej, jest obarczone błędem. Nie bierze się przy tym pod uwagę całego śladu węglowego, jaki pozostawiają pojazdy elektryczne. Dotyczy to zarówno źródeł energii, którą są ładowane ich baterie, jak również samej produkcji samochodów elektrycznych. – Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego od dawna argumentują, że elektryfikacja transportu musi zostać poprzedzona zmianą tzw. miksu energetycznego, szczególnie w naszym kraju, który wciąż uzależniony jest od energetyki węglowej – wyjaśnia Tomasz Bęben. – W obecnych realiach zastosowanie zrównoważonych paliw pochodzących z recyklingu, wykorzystanie obiecujących technologii wodorowych, a także hybrydy plug-in stanowiłyby skuteczne wzmocnienie unijnego pakietu Fit for 55. Wszystkie te rozwiązania uzupełniałyby rozwój elektromobilności, który i tak będzie się dokonywał – podkreśla dyrektor zarządzający SDCM.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *