Salony dealerskie nadal popularniejsze od internetu

Autosalony pozostają najpopularniejszym miejscem zakupu nowego samochodu. Poczucie większego komfortu wśród kupujących przez internet i prostota takiego rozwiązania będzie jednak w przyszłości przyczyniać się do dalszego rozwoju wirtualnych zakupów.

Jak wynika z raportu 2022 Global Automotive Consumer Study, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, mimo obaw związanych z zagrożeniem pandemicznym i dostępności wielu innowacyjnych technologii sprzedażowych, nadal to autoryzowane salony dealerów są najpopularniejszym miejscem zakupu nowego samochodu. – W przeciwieństwie do wielu innych sektorów handlu detalicznego, które doświadczyły masowego przejścia na zakupy online, kupno samochodu pozostaje w dużej mierze ważnym doświadczeniem osobistym. W Polsce aż 75 proc. respondentów chciałoby kupić pojazd w salonie. Jednym z deklarowanych powodów jest nadzieja, że w trakcie spotkania łatwiej będzie wynegocjować atrakcyjne rabaty, co podkreśliło 39 proc. badanych – mówi Bartosz Swatko, dyrektor w dziale konsultingu w Deloitte

Kupno samochodu u dealera jest także preferowane wśród konsumentów z krajów Azji Południowo-Wschodniej (80 proc.) i Niemiec (78 proc.). Przynajmniej częściowo zdalny proces zakupu jest najbardziej popularny w Chinach (23 proc.) i Korei Płd. (22 proc.), a w pełni wirtualnego doświadczenia najczęściej życzyliby sobie konsumenci w Indiach (10 proc.). W Polsce prawie co czwarty konsument dopuszcza, że mógłby w przyszłości rozważyć zakup samochodu online.

Zdaniem ekspertów Deloitte, poczucie większego komfortu wśród kupujących przez internet i prostota takiego rozwiązania będzie jednak w przyszłości przyczyniać się do dalszego rozwoju wirtualnych procesów zakupowych. Taki trend na niektórych rynkach wiążę się z rezygnacją z pośredników i coraz powszechniejszą wśród konsumentów chęcią zakupu samochodu bezpośrednio u producenta. Kupno następnego auta przez sieć dealerską najrzadziej deklarują Japończycy (31 proc.) i jest to wynik dwukrotnie mniejszy niż w krajach Azji Południowo-Wschodniej (63 proc.). W Japonii też najpowszechniejsza jest chęć zdalnego kupna bezpośrednio u wytwórcy – tak wskazuje niemal połowa (49 proc.) respondentów w tym kraju.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *