Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dotychczasową uchwałę o Strefie Czystego Transportu. Miasto zapowiada przygotowanie nowych jej zapisowi, ale już wiadomo, że strefa nie zacznie obowiązywać w planowanym wcześniej terminie, czyli od 1 lipca 2024 roku.
Sąd zgodził się z wojewodą, który w swojej skardze wskazał na pewne braki dotyczące treści przyjętej uchwały. Sędziowie uznali, że w dokumencie zabrakło dokładniejszego określenia granic strefy, między innymi poprzez wskazanie jej granic i sposobu organizacji ruchu w strefie w obszarze wjazdu do niej i wyjazdu. Zdaniem sądu, kierowcy bezpośrednio z treści uchwały powinni dowiadywać się, jak będą przebiegać granice SCT i jak będą oznakowane. Dodatkowo sąd uznał, że przy wyznaczaniu granic krakowskiej strefy powinno się też wziąć pod uwagę możliwość dojazdu do miejskich parkingów Park&Ride.
Jak podkreślają przedstawiciele Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Wojewódzki Sąd Administracyjny w swoim ustnym uzasadnieniu nie podważył natomiast istoty i zasadności powołania strefy. – Zgodził się więc z argumentami, że SCT jest rozwiązaniem, które może, a nawet powinno być zastosowane w przypadku, gdy chcemy naprawdę skutecznie walczyć z zanieczyszczonym powietrzem w mieście. Dlatego też władze Krakowa chcą przygotować nowy projekt uchwały, uwzględniający wszystkie uwagi sądu, które znajdą się w pisemnym uzasadnieniu do wyroku. Krakowianie – o czym wielokrotnie mówią w różnych badaniach opinii – oczekują od miasta dalszych konkretnych działań mających na celu poprawę jakości powietrza w naszym mieście i tym samym ochronę zdrowia mieszkańców. Strefa Czystego Transportu jest właśnie takim sprawdzonym i społecznie uzasadnionym narzędziem w walce o ochronę naszego zdrowia i życia. Władze Krakowa chcą ją więc wprowadzić możliwie najszybciej – twierdzą na swojej stronie internetowej przedstawiciele krakowskiego ZTP.
Władze Krakowa zapewniają, że nowy projekt uchwały o Strefie Czystego transportu zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym, przeprowadzonym we wszystkich dzielnicach Krakowa. – Chcielibyśmy, by możliwe najwięcej mieszkańców wypowiedziało się na temat przygotowywanych zapisów. Oznacza to, że projekt nowej uchwały będzie przedłożony już nowej, wybranej w kwietniu Radzie Miasta Krakowa – informuje zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
Jednocześnie wiadomo już, że strefa nie zacznie obowiązywać w terminie ustalonym przez poprzednią uchwałę, czyli 1 lipca 2024 roku, a „najwcześniej w przyszłym roku”.
Źródło: IBRM Samar