Rośnie udział w rynku samochodów klasy premium [RAPORT]

Jak podaje Instytut SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w czerwcu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (maja 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest też wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

W porównaniu do czerwca ubiegłego roku rezultat rejestracji był lepszy o 5,04%. W przypadku aut marek premium wzrost był jeszcze silniejszy i osiągnął poziom 18,5%. Tak znaczna różnica po raz kolejny pozwoliła na powiększenie udziału segmentu premium w rynku samochodów osobowych.

Pomimo, iż wyniki dekadowe pokazywały cztery marki premium klasyfikowane w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych marek na polskim rynku, to w klasyfikacji za czerwiec oraz za pierwsze półrocze są tylko 3 z nich. Podkreślić należy wynik Audi. Marka ta w ostatnich latach częściej osiągała rezultaty poniżej swoich konkurentów – BMW i Mercedesa. Od początku tego roku wyforsowała się na pierwszą pozycję w segmencie i jak na razie skutecznie walczy o jej utrzymanie.

Dobre wyniki, jakie notuje rynek to zasługa poprawy dostępności aut oraz większa aktywność klientów instytucjonalnych, których udział w rynku przekroczył poziom 72%. W tym przypadku chodzi jedynie o duże firmy, które w zbiorach CEPiK reprezentowane są poprzez numer REGON. W grupie tej nie widać osób fizycznych prowadzących działalność oraz spółek cywilnych, które ten udział powiększają.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 450 tysięcy samochodów osobowych oraz 63 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 47 617 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 5,56% (+2 509 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,94% (+3 502 szt.) więcej niż w maju 2023 roku. Dane skumulowane (270 220 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 10,76% (+26 248 szt.).

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Skoda – o 41,42%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 16,89%.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w czerwcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 41 581 samochodów osobowych, o 5,04% (+1 994 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 7,79% (+3 006 szt.) więcej niż w maju 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 238 673 samochody osobowe, o 12,36% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+26 256 szt.).

W czerwcu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,05%. Udział firm osiągnął poziom 73,95%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 750 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,35%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Lexus o 161,77%, największy spadek zanotował Ford, o 30,02%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 43 824 auta tej marki, o 15,52% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,36%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 910 szt., o 41,28% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,86%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 18 649 samochodów, o 2,91% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,81%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 673 szt., o 15,96% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,40%. Na piątej pozycji jest Audi. W 2023 r. zarejestrowano 12 778 aut tej marki, o 36,34% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,35%.

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (10 527 szt.; -3,39% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (8 222 szt.; +32,25% r/r) oraz Skoda Octavia (7 694 szt. +94,59% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (7 258 szt.;+109,95%), a za nią KIA Sportage (6 170 szt.;+0,02% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 548 szt.;+44,88%), na drugim miejscu – Toyota Yaris (2 854 szt.; +8,77%), na trzecim – KIA Sportage (2 608 szt.;-4,68%), na czwartym – Dacia Duster (2 476 szt.;-6,35%), a na piątym – Hyundai Tucson (1 948 szt.-11,97%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (9 234 szt.; -1,49%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (6 689 szt.; +89,12%), na trzecim – Toyota Yaris (5 368 szt.; +49,40%), na czwartym Toyota Yaris Cross (3 710 szt.; +268,06%), , a na piątym – KIA Sportage (3 562 szt.; +3,76%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w czerwcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 6 036 samochodów dostawczych, o 9,33% (+515 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,95% (+496 szt.) więcej niż w maju 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 31 547 samochodów dostawczych, na poziomie analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 700,00%. Największy spadek zanotowało IVECO – o 30,84%.

Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 6 846 aut tej marki, o 8,79% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,70%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 689 szt., o 14,87% więcej niż w 2022r. Udział marki w rynku wyniósł 14,86%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2023r. klienci tego producenta zarejestrowali 3 654 pojazdy dostawcze, o 21,23% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,58%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 205 szt., o 23,89% więcej niż w 2022r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,16%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2023r. zarejestrowano 2 750 aut dostawczych tej marki, o 12,84% więcej niż w analogicznym okresie 2022r. Udział marki wyniósł 8,72%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023r. jest dotychczas Renault Master (5 369 szt.; -7,16% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (2 635 szt.; -30,84%), na trzeciej Fiat Ducato (2 488 szt.; +131,01% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (2 179 szt.; +9,17%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (1 999 szt.;+23,93%).

Źródło: IBRM SAMAR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *