Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16 i 40 lat po Espace, modelu z nadwoziem o długości 4,25 m mieszczącym nawet 7 osób, Renault zaprezentowało model Symbioz, wpisujący się w długą tradycję rodzinnych samochodów francuskiej marki.
Renault 16 z założenia zostało zaprojektowane jako samochód uniwersalny, co miało go wyróżniać na tle konkurencji. W 1965 roku jego nadwozie było nowością: tylna pokrywa zapewniała dostęp do bagażnika, a modułową tylną kanapę można było ustawić w położeniu… „rodzina wyjeżdża na wakacje”. Na tamte czasy był to niezwykle uniwersalny samochód. Trafił w potrzeby rodzin szukających samochodu, który będzie potrafił się dostosować do ich wymagań i zachodzących zmian społecznych.
Od tamtego czasu Renault proponuje kolejne innowacje w segmencie rodzinnych samochodów, idące z duchem czasu. Tak było w latach 80. z modelem Espace. Była to prawdziwa rewolucja – auto o nadwoziu jednobryłowym i możliwościach zmiany aranżacji wnętrza niespotykanych w tamtej epoce. W latach 90. marka zaproponowała kolejny hit – model Scenic, pierwszy kompaktowy van. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o zapewnieniu komfortu wszystkim pasażerom.
Nowy model również ma zmienną pojemność bagażnika i wnętrza w zależności od potrzeb użytkowników, jest wyposażony w użyteczne technologie i kompaktowe wymiary przystosowane do jazdy po mieście. Symbioz przejmuje geny swoich poprzedników i sięga po receptę na uniwersalny samochód, by dostosować go do potrzeb naszych czasów. Nowy Renault poprzez swoją stylistykę zgodną z nowym kanonem marki podkreśla ciągłość z niedawno wprowadzonymi modelami: Scenic E-Tech 100% electric i Captur.
To, co najlepsze w segmencie C
Symbioz łączy to, co najlepsze w samochodach Renault z segmentu C w zakresie modułowości, mobilnych technologii i wydajności. To kwintesencja know-how marki i inteligentnych rozwiązań, które służą zapewnieniu komfortu użytkowania samochodu i na krótkich, i na długich trasach. Model jest więc kierowany do szerokiej grupy odbiorców. Przede wszystkim do rodzin, które szukają przestronnego, nowoczesnego i wydajnego samochodu o modułowym wnętrzu. Ale także do klientów flotowych, zainteresowanych przejściem na elektryki i modelami o rozsądnym poziomie kosztów TCO.
Symbioz ma umocnić pozycję marki w dolnej części segmentu, między Capturem a Australem. Nowy model o długości nadwozia 4,41 m uzupełni ofertę hybryd E-Tech, która składa się obecnie z Arkany (4,57 m) i Australa (4,51 m), oraz ofertę E-Tech 100% electric z modelami Megane i Scenic E-Tech 100% electric. Renault będzie w ten sposób dysponować strategiczną ofertą, która spełni pełen wachlarz potrzeb klientów dzięki dwóm gamom zbudowanym na dedykowanych platformach.
Bagażnik o pojemności maksymalnej 624 litrów, zaskakującej jak na samochód o tej długości, można dostosować do potrzeb dzięki przesuwnej tylnej kanapie, która po złożeniu tworzy płaską podłogę. Również i pod tym względem Symbioz plasuje się w czołówce segmentu. To atut, który udało się uzyskać bez szkody dla kompaktowych wymiarów czy zwrotności.
Oczywiście Symbioz jest wyposażony w najnowsze technologie Renault. Między innymi w system multimedialny openR link z wbudowanymi usługami Google i przyciemniany szklany dach Solarbay. W wersji Iconic jest wyposażony w 29 systemów wspomagania prowadzenia najnowszej generacji, które zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Wyważone proporcje nadwozia
Symbioz, zaprojektowany został na przedłużonej wersji platformy CMF-B zastosowanej w Clio i Capturze (segment B) oraz Arkanie (segment C). Wyważone proporcje bryły nadwozia uzyskano dzięki dużemu tylnemu zwisowi, który współgra z pionowym przodem. W tych dwóch strefach zastosowano nowy kanon stylistyczny marki. Nawet pokaźny zwis tylny, dzięki któremu auto ma pojemny bagażnik, buduje płynność linii nadwozia. Uzyskano równowagę między tyłem samochodu a wyrazistym przodem, w którym wysoka pozioma maska łączy się z pionowo ustawioną przednią szybą.
Design i nowe logo
Muskularne linie nowego kanonu stylistycznego Renault, widoczne w przedniej i tylnej części Symbioza, stanowią obramowanie dla minimalistycznych i miękkich przetłoczeń boków. Z przodu i z tyłu mamy ostre załamania nadwozia, na których zatrzymuje się światło. Daje to efekt wielopłaszczyznowej uporządkowanej całości, która zachwyca wyrafinowaniem. Nowe logo Renault jest wszechobecne. Występuje w całości, jak na przykład pośrodku grilla, lub przecięte pionowo na dwie części, tworzy charakterystyczny układ świateł. Zostało ono również wykorzystane we wzorze zdobiącym grill.
– Wyrafinowany wzór inspirowany logo marki rozpościera się na całej powierzchni grilla i ożywia go. Elementy wzoru są lakierowane w kolorze o ton różniącym się od nadwozia, z trójwymiarowym efektem dzięki dodatkowej warstwie przezroczystego lakieru. Całość wygląda bardzo prestiżowo – mówi Paula Fabregat, Design Project Director Renault.
Renault Symbioz w skrócie:
WYMIARY I MASA
Długość: 4,413 m
Szerokość: 1,797 m
Wysokość: 1,575
Rozstaw osi: 2,638
Przedni zwis: 892 mm
Tylny zwis: 890 mm
Prześwit: 169 mm
Masa:1500 kg
Pojemność bagażnika: do 624 l
SILNIKI
E-tech full hybrid 145 KM – 400 V
WERSJE
evolution
techno
iconic
esprit Alpine
Źródło: Informacja prasowa