Rejestracje nowych samochodów w 2021 r. z lekkim wzrostem

Rok 2021 za nami, pora więc na podsumowanie polskiego rynku nowych samochodów. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego „Samar”, cały rok zakończył się wynikiem 446 680 zarejestrowanych samochodów osobowych, czyli o 4,3% więcej w porównaniu do roku 2020.

To wynik nieco słabszy niż pierwotnie przewidywany, trudno było jednak na początku roku przewidzieć wszystkie potencjalne problemy, a w szczególności braki mikroprocesorów oraz zaburzenie w łańcuchach dostaw. Niemniej jednak pozytywny wynik powinien cieszyć. Daje to też dobrą perspektywę na rok 2022, chociaż problemów na rynku nie brakuje. Nie chodzi tylko i wyłącznie o kwestie dostaw mikroprocesorów, z którymi większość producentów powinna sobie poradzić do końca pierwszego półrocza tego roku. Nie chodzi również o zaburzenia w łańcuchu dostaw, bo i tu jest coraz lepiej. Problemem może być galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym podwyżki cen samochodów, które mogą wyhamować zakupy aut lub w jeszcze większym stopniu przekierować klienta indywidualnego na rynek samochodów używanych. Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z wysokimi cenami paliw oraz energii.

Ewentualne problemy niekoniecznie muszą dotknąć segment samochodów marek premium, które dla wielu stanowią „ucieczkę” przez inflacją. Na koniec 2021 roku segment marek premium zanotował 17% wzrost rejestracji, który w stosunku do wzrostu zanotowanego przez cały rynek wyniósł mniej więcej 12,7 p.p.

Spośród 10 marek notowanych w czołówce listy 6 uzyskało wynik lepszy niż w roku ubiegłym. Trzy pierwsze miejsca należą do wieloletnich liderów naszego rynku: Toyoty (+21,5%), Skody (-20%) oraz Volkswagen (-7,5%). Słabsze wyniki przedstawicieli grupy Volkswagen to m.in. z jednej strony ograniczenia produkcji, a co za tym idzie podaży oferowanych przez te marki modeli, z drugiej zaś efekt ograniczenia zjawiska reeksportu, będącego pochodną dostępności aut i który stanowił sporą część wcześniejszej sprzedaży tych marek.

Na uwagę zasługuje wysoka pozycja Kii oraz Hyundai’a. Te koreańskie marki szybko umacniają się na rynku, zmniejszając odstęp od dotychczasowych liderów. W przypadku Kii wzrost liczby rejestrowanych aut wyniósł ponad 34%, a w przypadku Hyundai’a niemal 46%.

Wśród marek premium klasyfikowanych w pierwszej dziesiątce na uwagę zasługuje wzrost Audi, który wyniósł niemal 22% oraz wysoki wzrost BMW, które walczyło na rynku nie tylko szeroką ofertą i jej dostępnością, ale także atrakcyjnymi cenami. Mercedes nieznacznie obniżył swoją sprzedaż o 1,4%.

Podsumowując wyniki warto wspomnieć jeszcze o Tesli, która stała się liderem na rynku samochodów elektrycznych. Jej sprzedaż (liczba zarejestrowanych aut) była o niemal 484% wyższa w stosunku do ubiegłego roku. W sumie Tesla dostarczyła polskim klientom ponad 900 samochodów.

Źródło: IBRM Samar

2021.12 _ Podsumowanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.