Program „Mój elektryk” bez leasingu jest jak elektryk bez szybkiego ładowania

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zawiesił 1 września leasingową ścieżkę dofinansowania elektryków – do końca roku branża będzie musiała sobie radzić bez subwencji w najważniejszym kanale sprzedażowym. Ten i wiele innych tematów związanych przeszkodami rozwoju rynku BEV-ów będzie szeroko omawiany podczas zbliżającego się Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.

Mimo apeli branży, by zawczasu zapewnić ciągłość dofinansowania w ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” i przenieść środki z innych alokacji na ten cel, pula 660 mln zł w sierpniu tego roku została wyczerpana i NFOŚiGW ogłosił zawieszenie naboru wniosków do końca bieżącego roku. Jak podał NFOŚiGW przerwa jest związana z przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania, które ma objąć także wnioski składane w drugiej połowie 2024 roku. O dofinansowanie wciąż mogą się ubiegać osoby prywatne i przedsiębiorcy nabywający auto elektryczne za gotówkę lub na kredyt – na te cele w budżecie programu „Mój elektryk” pozostaje jeszcze do wykorzystania kwota ok. 115 mln zł.

Rynek elektryków napędzają leasing i program dofinansowania

Dla nabywców elektryków nie jest to jednak optymalne rozwiązanie, wszak większość preferuje formę leasingu: przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 80 proc. rejestracji aut elektrycznych w Polsce. Ponadto funkcjonujący od lipca 2021 roku program stanowi kluczowy czynnik stymulujący rozwój rynku elektryków w naszym kraju – prawie 90% BEV-ów jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu „Mój Elektryk”.

PSNM już od wielu miesięcy apelowało o podwyższenie budżetu programu „Mój Elektryk”. Taka decyzja powinna zostać podjęta już wiele miesięcy temu, zwłaszcza w kontekście wyraźnie szybszego konsumowania środków w ramach ścieżki leasingowej i braku wprowadzenia zapowiedzianego na początku roku programu dopłat do „elektryków”, który ma być adresowany do osób fizycznych. Zawieszenie naboru będzie mieć niekorzystne skutki rynkowe i czasowo zahamuje stale rosnący do tej pory popyt w segmencie elektromobilności. Rozwój e-mobility w Polsce wciąż jest na zbyt wczesnym etapie, żebyśmy mogli wycofać się z subsydiów. Dla przykładu w Niemczech dotacje do EV były udzielane przez 8 lat. NFOŚIGW zapowiedział co prawda powrót do ścieżki leasingowej w 2025 roku, jednak zakładamy, że w oczekiwaniu na formalne wznowienie naboru firmy do końca b.r. mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Polska daleko w tyle za średnią UE

Obserwatorzy rynku nie mają wątpliwości, że wzrostowy trend pierwszych siedmiu miesięcy tego roku osłabnie w kolejnych miesiącach: od stycznia do lipca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 11 663 elektrycznych aut osobowych. W analogicznym okresie tego roku było to 12 854, czyli o 1191 sztuk więcej. Mimo pozytywnego wpływu subsydiów i rosnącego zainteresowania klientów udział aut elektrycznych w polskim rynku z wynikiem 3,08% wciąż pozostaje daleko nie tylko za średnią UE (14,6%), ale też innych krajów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Rumunii elektryki stanowią 10,6% rynku, na Łotwie 8,9%, a na Litwie – 7,5%. Warto mieć też na uwadze, że niski udział samochodów elektrycznych w polskim rynku wynika w dużej mierze z późnego terminu wprowadzenia systemu dopłat. W Rumunii pierwsze subsydia dla nabywców elektryków ruszyły w 2011 roku, na Słowenii i w Chorwacji w 2014, a na Słowacji i Węgrzech – w 2016 roku.

Cena zakupu samochodu, niezależnie od rodzaju silnika, zawsze pozostaje jednym z najważniejszych czynników, wpływających na finalną decyzję o kupnie auta. Możliwość znaczącego obniżenia kosztu zakupu samochodu z napędem elektrycznym, poprzez skorzystanie z programu dopłat, jest więc bardzo ważnym argumentem przemawiającym za wyborem takiego pojazdu. Sytuacja, w której środki na dopłaty do zakupu w leasingu mają pojawić się ponownie dopiero za kilka miesięcy, a szczegóły programu dopłat do używanych elektryków wciąż nie są znane, sprawia, że kupujący odkładają decyzję o zakupie elektrycznego auta na później. Choć więc podaż samochodów z miesiąca na miesiąc rośnie – w Otomoto w sierpniu pojawiło się 33% więcej ogłoszeń z używanymi elektrykami niż w tym samym miesiącu 2023 roku – to rozwój parku samochodów elektrycznych ze względu na niepewną sytuację z dopłatami może spowolnić – mówi Tomasz Sułkowski, Head of Sales w Otomoto.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wspólnie z partnerami: Związkiem Dealerów Samochodów, Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności, Związkiem Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych i Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych zwróciło się z apelem do premiera o jak najszybsze przywrócenie pełnego działania programu „Mój elektryk”. Organizacje podkreśliły, że obecna sytuacja wprowadza wśród nabywców niepewność oraz odwlekanie decyzji zakupowej i odbije się na kondycji finansowej branży motoryzacyjnej w Polsce.

Kongres Nowej Mobilności – platforma spotkań ekspertów, liderów biznesu i decydentów

Interesariusze rynku nowej mobilności a także przedstawiciele administracji centralnej spotkają się w dniach 24-26 września w Łodzi podczas Kongresu Nowej Mobilności – to największe wydarzenie poświęcone zrównoważnowemu transportowi w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach 160 prelekcji, wykładów, debat, warsztatów i paneli zostaną zaadresowane najważniejsze wyzwania stojące przed transformacją mobilności w regionie. Program został podzielony na 7 ścieżek tematycznych. Najbardziej istotne zagadnienia z punktu widzenia polskiego rynku pojazdów elektrycznych zostaną poruszone w ramach ścieżek Poland Drives e-Mobility, eHDV Forum i New Mobility Industry Forum.

W panelu otwierającym wezmą udział m.in. marszałek Sejmu Szymon Hołownia, prezydent Miasta Łódź Hanna Zdanowska, dyrektor zespołu sieci transportowych w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej Eddy Liegeois, prezes Ekoenergetyka Polska Bartosz Kubik i Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.

Eddy Liegeois wygłosi także keynote speech na temat niezbędnych składników sukcesu e-mobilności. Stojąca na czele grupy Otomoto, Agnieszka Czajka przedstawi swój keynote pod tytułem „On the road to mass market”, a następnie podejmie dyskusję panelową z liderami firm: Porsche Inter Auto, Volkswagen Financial Services Polska i Hyundai Motor Poland pod hasłem „On the path to e-Mobility – conditions and terms”.

Prezesi Banku Ochrony Środowiska, PKO Leasing i ING Lease zmierzą się z problematyką dekarbonizacji flot firmowych w panelu „Greening Corporate Fleets – How Should It Be Done?” Bardzo ciekawie zapowiada się też panel Policy and Reality – How Can Legislation Tackle the Real Challenges of e-Mobility z udziałem Aleksandry Klenke, Policy Officer w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, Atilly Szabo, CEO Ford Polska i Macieja Wojeńskiego, współzałożyciela firmy Ekoenergetyka.

To tylko wybrane zagadnienia Kongresu. Pełen program Kongresu Nowej Mobilności i bilety są dostępne na stronie https://kongresnowejmobilnosci.pl/. Wszystkie punkty programu będą tłumaczone symultanicznie na język polski i angielski.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *