Flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E. Ten w 100% elektryczny pojazd jest też pierwszym zarejestrowanym w Polsce elektrycznym samochodem ciężarowym, a miasto Świebodzice dołączyło w ten sposób do grona Pionierów Elektromobilności.
Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Elektromobilności, samorządy dążą do zrównoważonego rozwoju transportu komunalnego i tym samym do zmniejszenia liczby pojazdów z napędem konwencjonalnym w miejskich flotach. Włodarze Świebodzic wybrali elektryczny model Renault Trucks D Wide Z.E. z zabudową komunalną, który już teraz można zobaczyć podczas codziennej pracy na ulicach miasta.
„Odbieramy cztery jednostki elektryczne, wśród nich samochód Renault Trucks, pierwszą w Polsce śmieciarkę przekazaną spółce komunalnej i tym samym pokazujemy młodemu pokoleniu, naszemu społeczeństwu, że potrafimy dbać o środowisko, o naszą przyszłość. Elektromobilność to przyszłość, od której nie ma odwrotu. Taki sprzęt powinien jeździć w każdej gminie. Cieszę się, że mogę pochwalić się tymi inwestycjami” – powiedział Paweł Ozga, burmistrz miasta Świebodzice dodając, że niskoemisyjne pojazdy zakupiono z dofinansowania w ramach rządowego funduszu Polski Ład.
Podczas przekazania symbolicznego klucza do elektrycznego modelu Renault Trucks obecny był również Ireneusz Zyska, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii, który w swoim wystąpieniu podkreślił, jak bardzo ważna dla miasta jest to inwestycja, gdyż niskoemisyjne pojazdy będą służyły mieszkańcom wypełniając swoje zadania, ale i przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście.
Branża transportowa przechodzi poważną zmianę i już wiadomo, że w ciągu najbliższych lat zmieni się bardziej niż przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Renault Trucks D Wide Z.E. jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem ciężarowym, który trafił na drogi publiczne naszego kraju.
„Firma Renault Trucks wyprodukuje i dostarczy w tym roku na rynki europejskie 1000 podobnych do tego samochodów elektrycznych. Natomiast ten jeden jest szczególnie ważny dla naszej polskiej organizacji – jest to pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy i jednocześnie pierwsza przekazana do użytku komercyjnego śmieciarka” – podsumował Marcin Majak, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska.
Model Renault Trucks D Wide Z.E. ze śmieciarką Terberg przez 1,5 roku testowany był we flotach firm komunalnych w Polsce, gdzie podczas codziennej eksploatacji traktowany był bez żadnej taryfy ulgowej. Pod względem funkcjonalnym śmieciarka ta nie różni się niczym od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Podobnie wyglądają właściwości manewrowe pojazdu. W każdym przedsiębiorstwie komunalnym testującym pojazd, pojemność baterii trakcyjnych w zupełności wystarczała do wykonania codziennych zadań.
„Praca śmieciarki, czyli zgniatanie i wrzucanie odpadów do nadwozia odbywa się podczas postoju. Testy, które wykonaliśmy w minionym roku wykazały, że w 80% przypadków wśród firm komunalnych samochód wracał do bazy po całodziennej pracy z poziomem naładowania akumulatorów trakcyjnych średnio 20-24%” – dodał Marcin Majak.
Źródło: Informacja prasowa