Nowy Opel Corsa waży mniej niż 1000 kg

Premiera szóstej generacji Opla Corsy będzie miała miejsce jeszcze przed końcem bieżącego roku. Nowa Corsa z każdym rodzajem napędu — wysokoprężnym, benzynowym czy też, po raz pierwszy, elektrycznym — jest lżejsza od poprzedniczki, co oznacza lepszą dynamikę i niższe zużycie paliwa. Najlżejsza wersja Corsy kolejnej generacji nie przekracza nawet sugestywnej granicy 1000 kg. Pięciodrzwiowy samochód bez kierowcy waży zaledwie 980 kilogramów. To o 108 kg mniej od poprzedniego modelu. Tak znaczna redukcja wagi przy zachowaniu zbliżonych wymiarów jest godnym odnotowania osiągnięciem, które bezpośrednio przekłada się na korzyści dla klienta.

Prace nad inteligentną, lekką konstrukcją rozpoczęły się od analiz komputerowych z wykorzystaniem najnowszych metod wirtualnego projektowania. Obniżenie masy pojazdu było możliwe w szczególności dzięki zastosowaniu różnych gatunków stali i metod łączenia elementów. Zaplanowano spójne wykorzystanie stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości, a także zoptymalizowano połączenia, strukturę, formę oraz ścieżki przenoszenia obciążeń. W porównaniu z poprzednim modelem sama karoseria jest lżejsza o 40 kilogramów. Następna Corsa jest oparta na nowej multienergetycznej platformie przeznaczonej do małych i kompaktowych samochodów, która umożliwia montowanie różnych systemów napędu. Klienci mają do wyboru zarówno wersje z silnikami spalinowymi, jak i wersje w pełni elektryczne.

Wyjątkowo lekkie, wykonane w całości z aluminium silniki oraz zoptymalizowane przednie i tylne osie również przyczyniają się do obniżenia całkowitej masy pojazdu. W szczególności kompaktowe, trzycylindrowe silniki benzynowe są lżejsze o około 15 kg od rozwijających podobną moc czterocylindrowych jednostek poprzedniej generacji. Niezwykłym jak na segment małych samochodów jest zastosowanie aluminiowej maski silnika, która jest lżejsza o 2,4 kg w porównaniu ze stalową maską w poprzedniej Corsie. Dotychczas jedynym modelem w ofercie Opla z aluminiową pokrywą silnika była flagowa Insignia. Kuracji odchudzającej poddano również siedzenia. Nowa, zoptymalizowana konstrukcja pozwoliła zaoszczędzić kolejne 10 kg, z czego 5,5 kg przypada na przednie fotele, a 4,5 kg na tylną kanapę. Wszystkie te zabiegi zaowocowały obniżeniem masy pojazdu, co w połączeniu z optymalizacją charakterystyki aerodynamicznej i oszczędnymi zespołami napędowymi prowadzi do znacznego obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Źródło: Opel