Nowy Mercedes-AMG SL – kolejne wcielenie ikony

Mercedes-AMG SL powraca do swoich korzeni – ma klasyczny miękki dach i zdecydowanie sportowy charakter. Jednocześnie, jako luksusowy roadster z wnętrzem 2+2, znakomicie nadaje się do codziennego użytku. Na dodatek po raz pierwszy oferuje napęd na wszystkie koła.

Jego dynamiczny profil podkreślają zaawansowane technicznie komponenty, takie jak zawieszenie AMG Active Ride Control z aktywną stabilizacją przechyłów, skrętna tylna oś, opcjonalnie dostępny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG oraz standardowo montowane reflektory Digita Light z funkcją projekcji. W połączeniu z czterolitrowym silnikiem V8 biturbo zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy. Niemiecki producent opracował SL-a w swojej siedzibie w Affalterbach, a w chwili rynkowej premiery oferta będzie obejmować dwa warianty z jednostkami V8 AMG.

Wyścigowe geny

Prawie 70 lat temu Mercedes-Benz dał początek sportowej legendzie. Wizja poszerzania potencjału marki poprzez sukcesy w wyścigach zaowocowała powstaniem pierwszego SL-a. Krótko po swoim debiucie w 1952 r. model 300 SL (wewnętrzne oznaczenie W 194) odniósł szereg sukcesów na torach wyścigowych całego świata, w tym spektakularne podwójne zwycięstwo w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Zajął też pierwsze cztery miejsca w jubileuszowym Grand Prix na Nürburgringu. W 1954 r. na rynek trafił samochód sportowy 300 SL (W 198), ze względu na swoje niezwykłe drzwi nazywany „Gullwingiem”. W 1999 r. jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało mu tytuł „Sportowego samochodu stulecia”. Później historię modelu kontynuowały kolejne „cywilne” generacje: „Pagoda” (W 113, 1963-1971), ceniony youngtimer R 107 (1971-1989), wytwarzany aż przez 18 lat, oraz jego następca R 129.

Do dziś skrót „SL” oznacza w świecie motoryzacji jedną z niewielu prawdziwych ikon. Nowy Mercedes-AMG wyznacza kolejny milowy kamień w kilkudziesięcioletniej historii rozwoju tego modelu – od rasowego samochodu wyścigowego do luksusowego auta sportowego z otwartym dachem. Najnowsza generacja łączy sportowy charakter oryginalnego SL-a z luksusem i techniczną doskonałością, które charakteryzują nowoczesne modele Mercedesa. SL jest prawdziwą ikoną: od prawie 70 lat ten charakterny samochód sportowy zachwyca wszystkie pokolenia klientów Mercedesa na całym świecie. Nowy SL, odrodzony pod marką Mercedes-AMG, pozostaje symbolem tej ponadczasowej fascynacji bardziej niż kiedykolwiek – powiedziała Britta Seeger, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing oraz sprzedaż Mercedes-Benz Cars.

Kompozytowo-aluminiowa konstrukcja

SL na rok modelowy 2021 bazuje na całkowicie nowej architekturze 2+2, opracowanej przez Mercedes-AMG. Lekkie kompozytowo-aluminiowe podwozie składa się z aluminiowej ramy przestrzennej o konstrukcji samonośnej. Gwarantuje to maksymalną sztywność, a tym samym stanowi idealną podstawę dla uzyskania precyzyjnego prowadzenia i znakomitej dynamiki jazdy w połączeniu z wysokim poziomem komfortu. Pozytywnym skutkiem ubocznym są sportowe proporcje karoserii. Nowe nadwozie zostało stworzone – podobnie jak w przypadku pierwszego SL-a z 1952 r. – dosłownie na czystej kartce papieru. Ani jeden element nie pochodzi z poprzednika czy któregokolwiek z innych modeli, jak np. AMG GT Roadster. Lista wykorzystanych materiałów obejmuje aluminium, magnez, kompozyty oraz stal, z której wykonana jest na przykład rama przedniej szyby. W połączeniu z pałąkami przeciwkapotażowymi za tylnymi siedzeniami, które mogą błyskawicznie wysunąć się w razie potrzeby, zapewnia to odpowiednią ochronę przed skutkami dachowania.

Zmniejszono też współczynnik oporu powietrza Cd do 0,31 – to wartość imponująca wśród sportowych aut ze składanym dachem. Aerodynamika SL-a spełnia złożone wymagania dotyczące stabilności prowadzenia, oporu, chłodzenia oraz szumów wiatru. Niezależnie od tego, czy dach jest złożony, czy podniesiony, właściwości jezdne samochodu i jego charakter pozostają niezmienione. Aerobalans pomaga nawet w krytycznych sytuacjach, takich jak nagły manewr wyminięcia przeszkody przy wysokiej prędkości.

Trójwarstwowe poszycie składa się z napiętej warstwy zewnętrznej, precyzyjnie wykonanej podsufitki i umieszczonej między nimi maty akustycznej wykonanej z wysokiej jakości materiału o gramaturze 450 g/m². Otwieranie i zamykanie dachu zajmuje tylko około 15 s i jest możliwe do prędkości 60 km/h. Miękki dach jest obsługiwany za pomocą panelu przełączników w konsoli środkowej lub ekranu dotykowego, który prezentuje przebieg procesu składania lub rozkładania poszycia w postaci animacji.

Mocna hybryda w planach

W momencie wprowadzenia na rynek nowy SL będzie dostępny w dwóch wersjach napędowych. Obie korzystają z 4,0-litrowego silnika AMG V8 biturbo. Jednostki są montowane wyłącznie ręcznie w siedzibie firmy w Affalterbach, zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”. W topowym wariancie SL 63 4Matic+ jednostka rozwija moc 430 kW (585 KM) i maksymalny moment obrotowy 800 Nm, dostępny w szerokim zakresie 2500-4500 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 s, prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

W przypadku SL 55 4MATIC+ jednostka V8 generuje 350 kW (476 KM) i 700 Nm. Sprint do 100 km/h trwa tu 3,9 s, a prędkość maksymalna to 295 km/h. Na potrzeby SL-a silnik otrzymał nową miskę olejową i aktywną wentylację skrzyni korbowej, a chłodnice międzystopniowe (intercoolery) zostały przesunięte. Kanały dolotowy i wydechowy zoptymalizowano pod kątem jeszcze efektywniejszej wymiany gazów, poprawiono też doprowadzenie spalin do katalizatora i filtra cząstek stałych. Wzrost parametrów wersji SL 63 4MATIC+ uzyskano głównie dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania, usprawnieniu przepływu powietrza oraz modyfikacji oprogramowania silnika.

W późniejszym terminie SL otrzyma również napęd hybrydowy AMG E Performance, który ma połączyć osiągi z wysoką efektywnością. Skrzynia biegów z mokrym sprzęgłem rozruchowym

Przekładnia AMG Speedshift MCT 9G została specjalnie dostosowana do wymagań nowego modelu. Przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono tu mokrym sprzęgłem rozruchowym, które pozwala zmniejszyć wagę, a dodatkowo – dzięki mniejszej bezwładności – optymalizuje reakcję na wciśnięcie pedału gazu, zwłaszcza podczas zrywów i zmian obciążenia.

Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4Matic+

Po raz pierwszy w swojej prawie 70-letniej historii SL jest dostępny z napędem obu osi, w który standardowo wyposażono oba warianty V8. Inteligentny układ AMG Performance 4Matic+ łączy w sobie zalety różnych koncepcji napędu: w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią zapewnia optymalną trakcję aż do fizycznych granic. Kierowca może również liczyć na stabilność prowadzenia oraz wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach.

SL 55 4Matic+ jest standardowo wyposażony w nowo opracowane stalowe zawieszenie AMG Ride Control z aluminiowymi amortyzatorami i lekkimi sprężynami śrubowymi. Po raz pierwszy

seryjnie produkowany pojazd Mercedes-AMG korzysta z wielowahaczowej przedniej osi z pięcioma wahaczami w całości umieszczonymi w obrysie obręczy. Znacząco poprawia to kinematykę osi. Z tyłu za prowadzenie kół również odpowiada konstrukcja 5-wahaczowa. Natomiast w wariancie SL 63 4Matic+ debiutuje innowacyjne zawieszenie AMG Active Ride Control z aktywną hydrauliczną stabilizacją przechyłów. Największą innowacją są tu aktywne elementy hydrauliczne, które zastępują konwencjonalne mechaniczne stabilizatory i w ułamku sekundy kompensują ruchy nadwozia.

Lista wyposażenia i opcji nowego SL-a oferuje imponujący potencjał indywidualizacji, dopasowany do najróżniejszych preferencji klientów – od charakteru sportowo-dynamicznego po luksusowo-elegancki. Do wyboru mamy 12 kolorów lakieru, 3 warianty kolorystyczne dachu oraz 9 wzorów obręczy. Dla nadwozia zarezerwowano 3 pakiety stylistyczne, które dodatkowo „wyostrzają” wygląd roadstera i czynią go bardziej eleganckim – albo bardziej dynamicznym. SL 55 4Matic+ jest standardowo wyposażony w 19-calowe wieloramienne obręcze kół AMG ze stopów lekkich, opcjonalnie w kolorze srebrnym lub matowoczarnym. SL 63 4MATIC+ wyjeżdża z fabryki na kołach z 20-calowymi felgami AMG z lekkich stopów z pięcioma podwójnymi ramionami.

Jedną z atrakcji we wnętrzu nowego SL-a są standardowe, elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG ze zintegrowanymi zagłówkami. Seryjnie wyposażono je w system Airscarf, czyli „powietrzny szal”: ciepłe powietrze z wylotów powietrza w zagłówkach zapewnia komfortowe podróżowanie ze złożonym dachem nawet w chłodniejsze dni. Perfekcyjna ergonomia siedzeń oraz różne wzory szwów i pikowań akcentują symbiozę zaawansowanej techniki, osiągów oraz luksusu. Jako opcja dostępne są fotele AMG Performance.

Systemy wspomagające oraz MBUX

Podobnie jak w Mercedesach Klasy C i Klasy S kierowcę wspierają liczne nowe lub ulepszone systemy, które są w stanie odpowiednio zareagować w razie zagrożenia kolizją. Ich funkcjonowanie jest wizualizowane z wykorzystaniem nowej koncepcji wyświetlania informacji w zestawie wskaźników – prezentuje ona samochód wraz z oznaczeniami poziomymi drogi i trójwymiarowymi ikonami oznaczającymi innych użytkowników ruchu (samochody, ciężarówki oraz jednoślady). Animacje bazują na scenerii 3D generowanej w czasie rzeczywistym. Ta dynamiczna prezentacja sprawia, że obsługa systemów wspomagających jest wyjątkowo przejrzysta i daje namacalne doświadczenie rozszerzonej rzeczywistości.

Z kolei system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) współpracuje z wieloma cyfrowymi usługami Mercedes me connect. Jego menu można w intuicyjny sposób obsługiwać za pomocą ekranu dotykowego lub paneli dotykowych na kierownicy. Za pośrednictwem MBUX-a klienci mogą korzystać z usług łączności takich jak informacje drogowe w czasie rzeczywistym, a także z komunikacji Car-to-X, która umożliwia połączonym pojazdom wymianę informacji o zdarzeniach drogowych.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *