Nowe silniki zaburtowe Suzuki

W ofercie Suzuki Motor Poland debiutują czterosuwowe silniki zaburtowe z serii DF100C, DF115B oraz DF140B, a więc o mocy 100, 115 i 140 KM. Seria najnowszych silników japońskiej marki jest przeznaczona do łodzi średniej wielkości, z kadłubem o długości 5-8 metrów, zarówno dla użytkowników profesjonalnych jak tych, którzy łodzie wykorzystują głównie w celach rekreacyjnych.

Jednostki Suzuki z poprzedniej serii klienci docenili za trwałość i oszczędność. Producent zwraca uwagę, że nowe silniki – łatwe do rozpoznania, bo z bardziej opływowymi osłonami – są nie tylko cichsze i wygodniejsze w obsłudze, ale także generują większy moment obrotowy, gwarantują lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa oraz niższej emisji spalin. Produkcja silników (ze sterowaniem mechanicznym) DF115B i DF140B ruszyła przed kilkoma miesiącami, z kolei pierwszych jednostek z serii DF100C spodziewamy się latem tego roku.

Silniki DF100C/DF115B/DF140B w skrócie:

■ bardziej sportowy design Dynamic & Smooth

■ dwa kolory silników: Nebular Black (czarny) i New White (biały)

■ dostosowane do pawęży 20 cali (L) i 25 cali (X)

■ silniki rzędowe, 4-cylindrowe, o pojemności 2045 cm3, z podwyższonym stopniem sprężania – większy moment obrotowy i wyższa prędkość maksymalna na wodzie

Łatwa konserwacja i legendarna trwałość

Silniki Suzuki projektowano z myślą o maksymalnym ułatwieniu ich obsługi. Właśnie dlatego filtr oleju jest łatwo dostępny – żeby się do niego dostać wystarczy zdjąć górną pokrywę. Powiększono również średnicę samego wlewu oleju, co pozwala na użycie większego węża podczas serwisu. Specjalna tacka służy przechwytywaniu przypadkowo rozlanych drobin, żeby nie zanieczyszczać wody. W nowych jednostkach ulepszono przekładnię. Dzięki optymalizacji przepływu oleju, obracające się koło zębate wytwarza podciśnienie i pomaga w bardziej efektywnej cyrkulacji oleju. Rozwiązanie to obniża temperaturę oleju i całej przekładni, zwiększając jednocześnie wytrzymałość koła zębatego.

Silniki nowej generacji są bardziej wydajne, lepiej przyspieszają, ale też – dzięki wyciszeniu układu dolotowego z użyciem rezonatora – pracują ciszej. Dodatkowo dolot jest w nich tak zaprojektowany, aby podczas pływania chronić silnik przed zasysaniem rozpylonej wody do cylindrów (przy jednoczesnym obniżaniu temperatury zasysanego powietrza), zaś cewki zapłonowe zintegrowano z osłonami świec (mniej komponentów, prostsze okablowanie). Alternator ma większą wydajność i większą moc na wolnych obrotach.

Pojemność 2 litry, 4 cylindry

Silniki DF100C/DF115B/DF140B są czterocylindrowe, wszystkie o tej samej pojemności (2.0 l). W porównaniu z poprzednimi konstrukcjami podwyższono stopień sprężania (wcześniej 9,7, aktualnie 10,6), co wymagało rewizji kształtu komory spalania oraz dłuższych świec zapłonowych.
Jak w topowych silnikach zaburtowych Suzuki z tzw. wyższej półki, o mocy 300 KM i więcej, kadłuby wraz z wałami napędowymi w serii DF100C/DF115B/DF140B są również przesunięte ku przodowi. W ten sposób ulega zmianie pozycja środka ciężkości, co pozwala skuteczniej wyważyć łódź, poprawić jej sterowność oraz zmniejszyć wibracje pochodzące od napędu. W nowej serii, jak w poprzednich generacjach, zastosowano układ spalania mieszanek ubogich Suzuki Lean Burn Control. Dostarcza on odpowiednią ilość mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od warunków nawigacji, ograniczając zużycie benzyny i koszty eksploatacji.

System wychwytywania z wody mikroplastiku

Naukowcy udowodnili szkodliwość tworzyw sztucznych, które – rozdrobnione i niestety tylko w części rozłożone – pływają w oceanach. Mikroresztki plastiku są poważnym problemem dla środowiska naturalnego, bo zjadają je ryby i zwierzęta morskie. Na dłuższą metę zagraża to populacji wielu gatunków. Dlatego w Suzuki Motor Corporation opracowano pierwsze na świecie urządzenie do przechwytywania mikroplastiku bezpośrednio w silnikach zaburtowych. Do rozwiązania problemu wykorzystano ich układ chłodzenia, w którym japońscy inżynierowie umieścili specjalny filtr mikroodpadów. Wystarczy uruchomić silnik, żeby przez cały czas jego pracy, separować mikroodpady. Innowacyjne urządzenie jest łatwe w montażu, obsługa zaś uproszczona, intuicyjna i nie wymaga pomocy serwisu. Co ważne, zastosowanie takiego rozwiązania nie wpływa negatywnie na wydajność i nie tłumi silnika.

Dodatkowe funkcje (silniki DF140BG/115BG – ze sterowaniem elektronicznym)

Zdalne sterowanie pracą silnika realizowane za pośrednictwem układu elektronicznego, a nie tradycyjnych mechanicznych cięgien sterujących. Rozwiązanie „drive-by-wire” konstrukcji Suzuki ułatwia życie. Za pomocą manetki SPC (Suzuki Precision Control) można sterować nawet 6 silnikami, łatwiejszy jest także ich rozruch. Gdy w łodzi zostanie zamontowany wielofunkcyjny wskaźnik SMG4 lub wyświetlacz SMD, sternik może korzystać z automatycznego wspomagania trymu.

W nowych jednostkach zastosowano także bezkluczykowy system, który działa na wzór rozwiązań znanych z samochodów Suzuki. Dzięki niemu wystarczy mieć transponder w kieszeni, żeby uruchomić silnik z użyciem przycisku „start&stop”.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *