Współczesne wcielenie modelu Syrena będzie wytwarzane w Kutnie. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że środki na uruchomienie produkcji będą pochodzić z funduszy unijnych.
Prace nad Syreną S201 rozpoczęły się w 2012 r. Opracowaniem samochodu zajął się zakład AMZ-Kutno, który w swojej ofercie ma m.in. pojazdy opancerzone Dzik i Tur oraz autobus City Smile. Firma zajmuje się też konstruowanie samochodów specjalnych, w tym karetek i bankowozów.
Nową Syrenę zaprojektował Bartosz Andrzejewski, student warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Auto nawiązuje pod względem wzornictwa do klasycznego protoplasty.
Szereg podzespołów będzie produkowanych w Kutnie. Silnik o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM oraz 5-biegowa manualna skrzynia biegów pochodzi z magazynów General Motors.Być może w przyszłości powstanie wariant o napędzie elektrycznym.
S201 ma w wyposażeniu m.in. ABS, poduszki, powietrzne, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Pojazd otrzymał homologację Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.
W latach 1957-1983 wyprodukowano ponad 520 000 egzemplarzy Syreny. S201 nie będzie samochodem wytwarzanym na masową skalę.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podaje, że w pierwszym roku ma powstać 50 egzemplarzy. Z czasem produkcja ma się zwiększyć do ok. 300 sztuk rocznie.
MIR informuje, że dla nowej Syreny zostanie w Kutnie zbudowana oddzielna linia. Dzięki temu będzie można zwiększyć liczbę konstruowanych egzemplarzy, jeżeli popyt na pojazd okaże się większy od oczekiwanego.
Produkcja Syreny będzie możliwa dzięki unijnemu dofinansowaniu z programu „Innowacyjna Gospodarka” na lata 2007-2013. Środki te można wykorzystywać do końca 2015 r. Wartość projektu to 7,44 mln zł, z czego unijne wsparcie wynosi 4,5 mln zł.
Źródło: WNP.pl/AMZ-Kutno