Najnowocześniejsza w Polsce stacja ładowania pojazdów elektrycznych rusza w Warszawie

Już 31 stycznia w Warszawie firma Ekoen otwiera najnowocześniejszy w Polsce HUB ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 1,5 MW. Stacja składa się z sześciu stanowisk ultraszybkiego ładowania DC, w tym trzech stanowisk o mocy 350 kW CCS.

Szybkość, dostępność i wygoda, prosta płatność kartą bez rejestracji i bez aplikacji. Tak w skrócie można opisać nowo powstały HUB Ekoen przy ul. Postępu 14, który posiada 5 stanowisk CCS oraz jedno stanowisko CHAdeMO. Trzy ze stanowisk umożliwiają ładowanie mocą 350 kW wszystkim pojazdom elektrycznym, co pozwala zwiększyć zasięg auta o 100 km w niecałe 5 minut.

HUB Ekoen znajduje się w centrum największej w Warszawie dzielnicy biurowej i jest doskonale skomunikowany – wjazd od dwóch ulic Postępu i od ulicy Marynarskiej. Mimo, że stacja zlokalizowana jest za szlabanem przy budynku biurowym, parkowanie na czas usługi jest bezpłatne. Już teraz, w trakcie ładowania w czasie godzin otwarcia biurowca, klienci mogą skorzystać ze znajdujących się na tym terenie: kawiarni, restauracji, toalet oraz miejsca do odpoczynku. Docelowo, wiosną tego roku, HUB będzie posiadał własną infrastrukturę pozwalającą skorzystać ze strefy relaksu, WiFi oraz z oferty gastronomicznej i toalety otwartych przez całą dobę. Zadaszone zostaną również miejsca do ładowania.

W najbliższym czasie firma planuje rozbudowę sieci HUB’ów w największych miastach wojewódzkich, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy. W Polsce liczba aut elektrycznych bateryjnych (BEV) rokrocznie podwaja się. Jednocześnie rynek infrastruktury ładowania rozwija się z dwukrotnie mniejszą dynamiką i obecnie nie pokrywa zapotrzebowania wynikającego z popytu. Do 2025 roku przewidywany jest dziesięciokrotny wzrost liczby pojazdów BEV, która osiągnie łączną wartość ok 220 tysięcy sztuk.

W 2022 roku łączna moc infrastruktury ładowania wynosiła zaledwie 77 MW. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku BEV, szacuje się, że minimalne zapotrzebowanie na stacje ładowania do 2025 roku wzrośnie do poziomu 435,8 MW, a do roku 2035 aż do 2613 MW, co oznacza 34-krotny wzrost. W tych okolicznościach wielostanowiskowe, ultraszybkie HUBy ładowania wydają się jedynym właściwym rozwiązaniem potrzeb rynku elektromobilności.

Naszą misją w Ekoen jest minimalizowanie wykluczenia z elektromobilności mieszkańców największych polskich miast, którzy nie mają dostępu do ładowania się w miejscu zamieszkania lub pracy. Tym osobom zapewniamy ogólnodostępne, komfortowe i niezawodne usługi ładowania pojazdów elektrycznych poprzez sieci wielostanowiskowych HUBów ultraszybkiego ładowania. W najbliższym czasie chcemy uruchomić w całej Polsce kilkanaście takich HUBów, rozpoczynając od Warszawy, zapewniając około 100  punktów ładowania” – mówi Włodzimierz Hrymniak, członek zarządu Ekoen.

Standardem Ekoen jest świadczenie usług ładowania na bazie wielostanowiskowych HUBów wyłącznie w oparciu o ultraszybkie ładowanie o mocy docelowej 350 kW. Stosowane przez nas rozwiązania nastawione są na zapewnienie wysokiego poziomu komfortu klientów. Planujemy wyposażać stacje w infrastrukturę, która pozwala skorzystać ze strefy relaksu, WiFi oraz z oferty gastronomicznej i toalety” – tłumaczy Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży.

W HUBach Ekoen auta ładują się prądem stałym (DC) z wielokrotnie większą mocą niż w większości dostępnych w kraju punktach. To ogromna wygoda zarówno dla kierowców jeżdżących w długie trasy, jak i korzystających z elektryków w mieście. Obecnie ponad 70% istniejących punktów ładowania w Polsce bazuje na wykorzystaniu prądu zmiennego AC, oferując niską moc ładowania (z reguły od 3,7 kW do 22 kW). Rezultatem jest bardzo długi czas ładowania – energię na przejechanie 100 km pojazd pobiera w czasie od 3 do 5 godzin. Tego typu rozwiązania są właściwe dla użytku domowego, ale nieakceptowalne przez klientów w publicznych stacjach, gdzie krótki czas postoju jest największym benefitem. Co ważne, nawet większość istniejących punktów ładowania prądem stałym DC (tzw. ładowarek szybkich) wciąż nie uwzględnia potencjału technologicznego najnowszych modeli aut elektrycznych, które mogą ładować się już z mocą do 270 kW. Obecnie, na terenie Warszawy znajduje się około 50 ogólnodostępnych punktów adowania, z czego tylko kilka oferuje moc 150 kW. Dominuje infrastruktura rozproszona (składająca się z pojedynczych ładowarek oferujących pojedyncze punkty), o niewielkiej mocy i tym samym niskiej wydajności w świadczeniu tych usług. Do dyspozycji warszawiaków oddajemy najszybszy w Polsce HUB ładowania pojazdów – całkowita moc stacji to 1,5 MW. Inteligentny sposób zarządzania energią na bieżąco śledzi parametry sieci i pobór mocy na punktach ładowania i dostosowuje całkowity pobór mocy stacji do możliwości sieci oraz potrzeb aktualnie podłączonych pojazdów. Jest to tym samym największa i najnowocześniejsza ogólnodostępna stacja ładowania pojazdów w Polsce” – dodaje Tomasz Siedlecki.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *