Mercedes Vision EQXX – najbardziej pożądane auto elektryczne na świecie?

Prototypowy model elektrycznego Mercedesa – Vision EQXX oferuje ponad 1000-kilometrowy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz jeszcze więcej luksusu. Efektywniejszy jest już sam proces projektowania samochodu: czas prac skrócono do 18 miesięcy dzięki zastosowaniu cyfrowych narzędzi i odpowiedniego oprogramowania.

Niemiecki koncern określa to auto jako „Samochód z misją i najbardziej efektywny Mercedes-Benz, jaki kiedykolwiek powstał.” – Prace przy Vision EQXX rozpoczęliśmy zaledwie półtora roku temu – od projektu do zbudowania najbardziej efektywnego Mercedesa w historii, o niespotykanym zużyciu energii poniżej 10 kWh na 100 km. Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi ponad 1000 km, a akumulator zmieściłby się nawet w aucie kompaktowym. To samochód zaawansowany w wielu wymiarach – włącznie z futurystycznym designem. Właśnie w tym kierunku zmierza cała nasza firma – będziemy budować najbardziej pożądane auta elektryczne na świecie – zapowiada Ola Källenius, prezes zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG.

Przesuwanie granic

Ten niezwykły projekt przeszedł drogę od kartki papieru do gotowego pojazdu w zaledwie 18 miesięcy. Pozwolił połączyć pracę projektantów nie tylko ze Stuttgartu, ale także z zespołu Formuły 1 oraz różnych start-upów, partnerów i instytucji z całego świata. Efektem tych prac są zaawansowane i efektywne rozwiązania z rzeczywistym potencjałem na niedaleką przyszłość.

Zespół napędowy Vision EQXX rozwija moc około 150 kW (204 KM). Jego sprawność wynosi 95%, co oznacza to, że do 95% energii z akumulatora trafia na koła. W przypadku najbardziej wydajnego układu napędowego z silnikiem spalinowym parametr ten wynosi ok. 30%, a przeciętnego długodystansowego biegacza – ok. 50%. Elektryczna jednostka napędowa tego modelu składa się z silnika elektrycznego, przekładni oraz energoelektroniki i wykorzystuje nową generację węglików krzemu. Energoelektronika bazuje na tej z hipersamochodu Mercedes-AMG Project ONE. Akumulator wraz z OneBoxem waży ok. 495 kg. Mając przed sobą zadanie przesuwania granic technicznej wykonalności na wszystkich poziomach, zespół zajmujący się opracowywaniem akumulatorów postanowił poeksperymentować też z niezwykle wysokim napięciem. Podwyższenie jego poziomu do ponad 900 V okazało się przydatnym narzędziem badawczym w rozwoju energoelektroniki.

Vision EQXX otrzymał zaawansowany system zarządzania temperaturą, który z jednej strony zachowuje energię cieplną, a z drugiej znacznie ogranicza pobór prądu potrzebnego do chłodzenia. Oba te czynniki przyczyniają się do uzyskania maksymalnej efektywności. W jaki sposób? Wyjątkowa sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona tylko minimalną ilość ciepła odpadowego. Pomogło to w zaprojektowaniu wyjątkowo małego i lekkiego systemu zarządzania temperaturą.

Większy zasięg dzięki energii słonecznej

Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. Opracowano je we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej ISE – największym europejskim instytutem badawczym z dziedziny energii słonecznej. W ciągu jednego dnia, dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.

Jedną z największych przeszkód w zakresie efektywności podczas jazdy z wyższymi prędkościami jest opór powietrza. Na jego pokonanie typowy pojazd elektryczny poświęca wtedy prawie 2/3 energii, dlatego Vision EQXX ma ultraniski współczynnik oporu Cd wynoszący 0,17.

Nadwozie prototypu, polakierowane na efektowny, srebrny kolor Mercedesa o nazwie alubeam, ma opadającą ku tyłowi linię dachu. Przykładem współpracy w zakresie designu, aerodynamiki i inżynierii jest chowany tylny dyfuzor, który rozkłada się tylko przy wyższych prędkościach. Po złożeniu estetycznie dopasowuje się on do linii tylnej części nadwozia.

Powierzchnia czołowa samochodu jest mniejsza niż w przypadku obecnego CLA, a nawet… smarta. Rozstaw tylnych kół jest o 50 mm mniejszy niż z przodu, a w przednim zderzaku zamontowano kurtyny powietrzne, które współpracują z osłonami kół. Specjalne kanały powietrzne prowadzą nawet dodatkowe powietrze chłodzące nad przednią pokrywą i w razie potrzeby otwiera przesłony chłodzące. W porównaniu z konwencjonalnym wylotem powietrza w kierunku podwozia zmniejsza to opór interferencyjny wokół lusterek i ogólny opór aerodynamiczny pojazdu.

Efektywne koła i opony – zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia i aerodynamiki. W przypadku ogumienia inżynierowie Mercedes-Benz współpracowali z firmą Bridgestone. Prototyp korzysta z opon Turanza Eco, które zapewniają bardzo niski opór toczenia. Konstrukcja opony ma również aerodynamicznie zoptymalizowane ściany boczne, dopasowane do osłon zamontowanych na 20-calowych, lekkich obręczach z kutego magnezu.

Prostota i ekologia w kabinie

Architektura kokpitu skupia się na zaledwie kilku modułach, bez skomplikowanych kształtów, a lekkie wizualnie struktury zintegrowano tu w organiczny sposób – w rezultacie tradycyjne elementy wykończeniowe stały się zbędne. Intuicyjny w obsłudze, całkowicie zintegrowany wyświetlacz ma przekątną 47,5”. Dzięki rozdzielczości 8K (7680×660 pikseli) pełni funkcję portalu łączącego kierowcę i pasażerów z samochodem oraz światem zewnętrznym.

Wspólnie z ekspertami z Navis Automotive Systems, Inc. (NAVIS-AMS) zespół Mercedes-Benz opracował pierwszy system nawigacji 3D w czasie rzeczywistym na ekranie tej wielkości. Pozwala on na płynne powiększanie i przewijanie od mapy satelitarnej do widoku trójwymiarowej reprezentacji miasta z wysokości 10 metrów. Dzięki wykorzystaniu jednoczęściowego wyświetlacza nawigacja oferuje użytkownikowi przejrzyste i intuicyjne prowadzenie po trasie.

We wnętrzu zastosowano dużą liczbę innowacyjnych materiałów pochodzących od start-upów z całego świata. Na przykład uchwyty drzwi są wykonane z włókna Biosteel® firmy AMsilk. Ta wysokowytrzymała, certyfikowana wegańska tkanina przypominająca jedwab pochodzi od wynalazcy włókien biofabrykowanych (identycznych z naturalnymi). Innym zrównoważonym materiałem zdobiącym wnętrze Vision EQXX jest MyloTM – sprawdzona alternatywa dla wegańskiej skóry, wykonana z grzybni. Posłużyła ona do wykończenia detali foteli. Wykładziny zostały w 100% wyprodukowane z włókna bambusowego – naturalnego surowca, który oferuje luksusowy wygląd. Te innowacyjne materiały mają potencjał, by zastąpić stosowane obecnie produkty ropopochodne i te pochodzenia zwierzęcego. Model ten w dużym stopniu wykorzystuje też odpady z recyklingu, takie jak przetworzone butelki PET.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *