Megane R.S. Ultime – ostatnie takie Renault

Renault zaprezentował nowy i zarazem ostatni model z rodziny Megane R.S., który kończy dwudziestoletnią historię sportowych wersji tego popularnego kompaktowego hatchbacka. Tym samym kończy swoją działalność istniejący od 1976 roku dział Renault Sport. Dla uczczenia tego wydarzenia Megane R.S. Ultime wejdzie na rynek w specjalnej, limitowanej do 1976 sztuk serii, która trafi do sprzedaży na wiosnę.

Wersja Megane R.S. Ultime, konstrukcyjnie oparta na jest Megane R.S. Trophy, a jej oficjalny debiut ma miejsce podczas trwającego właśnie salonu samochodowego Tokio Motor Show.

Auto wyróżnia zmodyfikowany zmieniony design z charakterystycznymi naklejkami, nawiązującymi do nowej identyfikacji wizualnej Renault i czarnymi akcentami, podkreślającymi sportowy charakter tego modelu. Zostały one rozmieszczone na dachu i masce (z wyjątkiem wersji z otwieranym dachem), tylnym zderzaku, drzwiach i błotnikach. Akcenty w kolorze matowej czerni współgrają z czterema dostępnymi kolorami nadwozia: czarnym etoile (bez dopłaty), białą perłą, żółtym sirius lub pomarańczowym tonic. Ponadto na naklejce z prawej strony umieszczono rok powstania działu Renault Sport – 1976.

Nadwozie Megane R.S. Ultime wyróżnia się przednimi i tylnymi błotnikami poszerzonymi odpowiednio o 60 mm i 45 mm, bocznymi wylotami powietrza, reflektorami R.S. Vision, centralnie umieszczoną końcówką wydechu, anteną w kształcie płetwy rekina, spojlerem i tylnym dyfuzorem. W tej limitowanej serii liczne elementy zostały wykończone w czarnym kolorze: logo marki, klamki drzwi, obramowania szyb, obręcze kół (łącznie z nakładkami śrub), elementy ozdobne błotników, tylny dyfuzor i listwa aerodynamiczna F1 przedniego zderzaka. Ta ostatnia ma czarny błyszczący kolor i jest ozdobiona napisem Ultime. Zastosowano graficzny efekt cieniowania, który nadał całości jeszcze więcej dynamiki.

Z kolei w kabinie standardowo montowane są kubełkowe fotele Recaro z tapicerką z Alcantary w kolorze czarnym Titane z wyhaftowanym monogramem R.S. Na karcie bezdotykowego dostępu i uruchomienia Megane R.S. Ultime znajdują się motywy z naklejek nadwozia i logo marki. Natomiast na progach drzwi zamontowano specjalne nakładki, charakterystyczne dla tej wersji, a u podstawy środkowej konsoli obok dźwigni zmiany biegów umieszczono numerowaną tabliczkę, podkreślającą unikalny charakter każdego egzemplarza. Widnieje na niej podpis Laurenta Hurgona – kierowcy testowego i specjalisty w zakresie dostrajania kolejnych generacji Megane R.S., który ustanowił również szereg rekordów na takich torach jak: Nürburgring, Suzuka czy Spa-Francorchamps.

Megane R.S. Ultime został wyposażony m.in. w: 9,3-calowy ekran nawigacji, systemem audio firmy Bose, 10-calowy zespół zegarów, system telemetryczny R.S. Monitor, aktywny tempomat, asystent parkowania z czujnikami 360°. Lista opcji obejmuje m.in. wyświetlacz head-up oraz otwierany dach.

Podobnie jak Megane R.S. Trophy, nowa wersja posiada czterocylindrowy, turbodoładowany silnik 1.8 l o mocy 300 KM i 420 Nm momentu obrotowego, współpracujący z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów EDC i mechanicznym mechanizmem różnicowym Torsen, dzięki którym auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Samochód został wyposażony w wyczynowe opony Bridgestone Potenza S007, opracowane specjalnie dla Megane R.S. Trophy-R i montowane na 19-calowych obręczach Fuji Light oraz dwuelementowe tarcze hamulcowe Brembo z zaciskami w kolorze czerwonym. Oprócz tego zastosowano w tym modelu obniżone zawieszenie, hydrauliczne odbojniki i system 4Control z czterema kołami skrętnymi.

Jak już wspomnieliśmy, Megane R.S. Ultime zamyka historię działu Renault Sport – tak zasłużonego dla światowego motorsportu (m.in. sukcesy w rajdach, Formule 1 czy 24-godzinach Le Mans) i rozwoju seryjnie produkowanych, usportowionych wersji aut francuskiego koncernu. Całe to bogate dziedzictwo Renault Sport przejmie teraz marka Alpine (już obecna w Formule 1 i wyścigach endurance), która będzie jedynym producentem sportowych modeli Grupy Renault.

Tomasz Szmandra
Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *